تبیان، دستیار زندگی
شیخ شهید را نمی توان با برخی از شیعیان در مشی یکسان دانست او انگلیسی نبود!!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمر انگلیسی نبود!

شیخ شهید را نمی توان با جریانی اقلیت از شیعیان در مشی یکسان دانست او انگلیسی نبود!

امیر رضوانی-بخش سیاست تبیان
 شیخ نمر

فرق نمر با برخی از شیعیان در چیست؟ چه چیزی باعث می شود به شیخ شهید به عنوان یک اسوه مقاومت و استقامت نگاه کنیم؟ آنهم اسوه ای متفاوت.
شیخ "نمر باقر النمر" روحانی شیعی برجسته عربستانی، در سال 1379 هجری قمری مصادف با 1968 میلادی، در شهر "العوامیه" در استان القطیف در شرق عربستان در خانواده ای اهل علم و دین، به دنیا آمد که از آن علمایی چون "آیت الله شیخ محمد بن ناصر آل نمر" (قدس سره) و خطبای حسینی چون جدش حاج "علی بن ناصر آل نمر" سر بر آورده بودند.

تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی، برای آشنایی نزدیک تر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند که در همان سال توسط آیت الله سید محمدتقی مدرسی در تهران تأسیس شده بود.

هنر است که یک انسان بتواند در دل خطر روشنگری کرده، حق را تشخیص داده بیانش کند و بر آن ایستادگی ورزد نه اینکه کلیومترها دور تر، اختلاف افکنی کند و به جای تشخیص حق در پازل اسلام هراسی و اسلام ستیزی غرب بیفتد

شیخ نمر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع) برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت. همچنین اخلاق را نزد آیت الله شیرازی در شهر مقدس قم فراگرفت و به این ترتیب به درجات بسیار بالایی در اجتهاد است دست یافت و اجازه تدریس در مراکز علوم دینی و مذهبی را پیدا کرد.

شیخ نمر سال ها اداره حوزه علمیه حضرت قائم(عج) در تهران و سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد.
پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی "الإمام القائم(عج)" را نیز در العوامیه تأسیس کرد که در واقع سنگ بنای "مرکز اسلامی" در سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 میلادی بود.( مشرق)

در دل این زندگی نامه کوتاه رسم وشیوه یک طلبه و ارتقای او مانند بسیاری از مجتهدان و علمای دیگر به چشم می خورد. او هم مانند بسیاری دیگر از طلبه ها چند سالی را در کشورهای مختلف به تحصیل علم پرداخته و بعد در کسوت هدایت و تبلیغ برآمده است اما نقطه ای که زندگی وی را از سایرین متفاوت تر می کند موضوع هجرت و جهاد در زندگی وی است. شیخ نقطه تبلیغ و زندگی خود را در کنار اقلیت مظلوم عربستان انتخاب می کند او می توانست در تهران یا سوریه مانده و در یک محیط آرام گذران عمر کرده و به تبلیغ دین بپردازد اما او میدان جهاد و وظیفه تبلیغی خود را بدون هیچ محافظه کاری و فرصت طلبی میان اکثریتی وهابی انتخاب کرد، رژیمی کودک کش که قطعاً صدای مخالف را بر نمی تابید اما این باعث نشد او ذره ای در  انتخاب مسیر خود دچار تردید شده و یا گام هایش ست گردد. این موضوع را خود در میان خطبه ها و سخنرانی های صریح و تاثیرگذارش به وضوح نشان می دهد.

معیار محک شیعه راستین و اهل بصیرت بودن این است که مانند شیخ شهید در میان دشمن دم از حق بزنی، ایستادگی کنی ودر راستای منافع جهان اسلام قدم برداری نه اینکه در میان آرامش حتی میان شیعیان نیز تفرقه افکن باشی و بازی خود جریان سازی غرب

در واقع زندگی براساس عقیده و جهاد در دل خطر ، شیخ نمر را متفاوت کرده است. کاری که او را به عنوان یک شاگرد ممتاز در مکتب اسلام ناب محمدی نشان می دهد و وی را متفاوت از شیعیان انگلیسی نشان می دهد افرادی که با ادعای اسلام گرایی  اما در برابر قتل عام شیعیان سکوت می کنند و در کیلومتر ها دور از مرکز وهابیت و یا مرکزهای زندگی اهل تسنن بر طبل تفرقه  و اختلاف با این مذهب می کوبند این در حالی است که شیخ نمر در دل وهابیون علاوه بر حفظ روحیه استکبار ستیزی و مبارزه با ظالم، منادی وحدت در جهان اسلام و روشنگری از سیاست های تفرقه افکنانه بود و این هنر است که یک انسان بتواند در دل خطر روشنگری کرده، حق را تشخیص داده، بیانش کند و بر آن ایستادگی ورزد نه اینکه کلیومترها دور تر، اختلاف افکنی کند و به جای تشخیص حق در پازل اسلام هراسی و اسلام ستیزی غرب بیفتد.
هر انسان آزاده و حق طلبی تفاوت تبلیغ و ایستادگی بر حق با حفظ بصیرت و تکیه بر ایمان را با سکوت و اختلاف افکنی با تکیه بر جیب انگلیسی ها متوجه خواهد شد. معیار محک شیعه راستین و اهل بصیرت بودن این است که مانند شیخ شهید در میان دشمن دم از حق بزنی، ایستادگی کنی و در راستای منافع جهان اسلام قدم برداری نه اینکه در میان آرامش حتی میان شیعیان نیز تفرقه افکن باشی و بازی خود جریان سازی غرب.
تفاوت شیخ نمر با جریان اقلیت شیعیان انگلیسی تفاوت اسلام ناب محمدی با اسلام آمریکایی است، اسلام مطالبه گر با اسلام سازشگر. فقدان این شیخ شهید قطعا ثلمه ای است در جریان مقاومت و جهان اسلام که با ادامه دادن راه و تفکر ایشان توسط شاگردان می توان آن را جبران کرد.