تبیان، دستیار زندگی
من هومن هنرور و همکارانم سپهرذوالقدر، ارشیا دادرس و سامان خطیبی از مدرسه فرهنگ سعادت، پایه ششم هستیم که در نهمین جشنواره ی پروژه های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرهنگ سعادت

مدرسه فرهنگ سعادت، بررسی تأثیر فشار بر نقطه ذوب یخ

تبیان: لطفا خودتان را معرفی کنید.
من هومن هنرور و همکارانم سپهرذوالقدر، ارشیا دادرس و سامان خطیبی از مدرسه فرهنگ سعادت، پایه ششم هستیم که در نهمین جشنواره ی پروژه های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: لطفا درباره پروژه تان توضیح دهید.
پروژه ما "بررسی تأثیرفشار بر نقطه ذوب یخ" است. راهنمایمان هم سرکار خانم سعیده شمس ما می خواستیم یکی از متغیرهای طبیعت یعنی "فشار" را بشناسیم چون در کتاب درسی علوم با مبحث فشار آشنا شدیم اما می خواستیم چیزهای بیشتری بدانیم. ما دیدیم که یک استثناء که بسیار هم مهم است وجود دارد یعنی " یخ" یا همان "آب". برای همین آمدیم و درباره آب و تأثیر فشار بر نقطه ذوب یخ تحقیق کردیم و اینکه چرا یخ دیرتر ذوب می شود. ما این وضعیت را در طبیعت دیدیم و بررسی هایمان نشان داد به دلیل کم فشاری، یخ دیرتر ذوب می شود. پس پایه تخقیقمان را بر این موضوع قرار دادیم. بعد درباره خود فشار تحقیق کردیم که دوستم سامان برایتان توضیح می دهد.


سامان: نتیجه تحقیقات ما این بود که وقتی ما بر یخ فشار وارد می کنیم، یخ ذوب می شود چون جزو استثناءهاست و نقطه ذوب آن پایین است. بنابراین اگر ما فشار روی یخ را کاهش دهیم نقطه ذوب یخ بالا می رود.


تبیان: چطور شد سراغ چنین تحقیقی رفتید؟
ما آزمایشی برای گرمای نهان یخ انجام دادیم ، با این ابزار که به ساکشن معروف است؛ ابزاری برای گرم کردن ، برای اینکه یخ کاملا ذوب شود. این کار باعث می شود فشار کاهش یابد.

مدرسه فرهنگ سعادت، بررسی تأثیر فشار بر نقطه ذوب یخ


تبیان: آیا تمام این کارها را در مدرسه انجام دادید؟ و آیا به درس تان لطمه ای وارد نشد؟
بله تماما در مدرسه و اتفاقا هیچ لطمه ای به دروس ما وارد نشد. ما دیدیم که آموزش و پرورش می خواهد فشار را به ما بشناساند اما حد کتاب اینقدر بود . درس فیزیک ما درباره بالابرنده های فشار بود به همین دلیل ما این موضوع را انتخاب کردیم . ما قصد داریم برای پروژه آخر سال هم همین را استفاده کنیم چون معلومات بسیار خوبی گردآوری شد.


تبیان: سرکارخانم شمس شما چگونه به این گروه کمک کردید؟
موضوع کار من در مدرسه، شیوه تحقیق و نوشتن مقاله و.... بود . به بچه های علامند یاد می دهیم که چگونه درمورد موضوعات مورد علاقه و یافتن پرسش هایی که در ذهن شان به وجود می آید، به تحقیق و بررسی بپردازند. مثل همین گروه که می خواستند در مورد تأثیر فشار بر نقطه ذوب یخ تحقیق کنند. وسایل لازم را تهیه کردند و ما فقط ایشان را به سمت تحقیق هدایت کردیم. کار اصلی درواقع با خود ایشان بود.


تبیان: انگیزه شما و اولیای مدرسه تان در توسعه تحقیق و پژوهش چه بود؟
من خودم به تحقیق بسیار علاقمندم. هنگامی که کار در این مدرسه را شروع کردم با مدیر مدرسه؛ آقای فرج زاده و قاسمپور که صحبت کردم ایشان هم علاقمند شدند که زمانی را در مدرسه به تحقیق اختصاص دهیم چون این کارها باعث می شود مفاهیم درسی بهتر و بیشتر در ذهن دانش آموزان بماند. دانش آموزان تئوری ها را فقط حفظ می کنند اما اگر همین تئوری هارا با علاقه به شکلی ملموس ببینند در ذهن شان باقی می ماند.

مدرسه فرهنگ سعادت، بررسی تأثیر فشار بر نقطه ذوب یخ

تبیان: آیا پی آمد این روند پژوهشی، دررفتار دانش آموزان تغییری مشاهده کرده اید؟
بله، بچه هایی که تحقیق می کنند خود به خود نسبت به رویدادهای اطراف شان کنجکاوتر می شوند و نسبت به سایر بچه ها با علاقه و هوشیاری بیشتری به پیرامون خود توجه می کنند.


تبیان: وقت فراوانی صرف چنین کارهای پژوهشی می شود ، به نظر شما آیا ارزش لازم را دارد؟
بله، واقعا. من 4 سال است دراین مدرسه مشغول کارم و شاهد تأثیر بسیار مثبت این روند نیز هستم. وقتی موقعیت هایی مثل این جشنواره تبیان نیز ایجاد می شود و بچه ها فرصت ارائه کارهای خود را پیدا می کنند، بیشتر تشویق می شوند و با انگیزه بیشتری هم هرسال به تحقیق می پردازند.


تبیان: پس جشنواره تبیان برای دانش آموزان مفید بوده است؟
قطعا، آنقدرخوب که ما هرسال در آن شرکت می کنیم. انصافا هرسال نیز بهتر از سال قبل برگزار می شود. مثلا آرامش محیط های سمینارها نسبت به سال قبل بسیار بیشتر بود. فضاهای غرفه ها هم بهتر از سال های قبل است. اینکه مقاطع تحصیلی، جدا و هرکدام در یک طبقه واقع شده بسیار خوب است چون دانش آموزان کارهای هم سطح خودشان را می بینند. مثلا بچه های ما که امسال مقطع شان عوض می شود، خودشان می روند کارهای مقاطع راهنمایی را هم می بینند و برای سال بعدشان ایده می گیرند. واقعا از برگزارکنندگان این جشنواره تشکر می کنیم.

خلاصه

موضوع پروژه: بررسی تأثیر فشار برنقطه ذوب یخ.
دست اندرکاران: هومن هنرور، سپهرذوالقدر، ارشیا دادرس و سامان خطیبی، از مدرسه فرهنگ سعادت، پایه ششم ( دبیر راهنما ؛ سرکارخانم سعیده شمس).
شناخت یکی از متغیرهای طبیعت یعنی "فشار" ، دست اندکاران را به یک استثناء هدایت نمود که بسیار هم مهم است یعنی "یخ" یا همان "آب.  بررسی های دانش آموزان  نشان داد به دلیل کم فشاری ، یخ دیرتر ذوب می شود.
نظر دبیر راهنما درباره جشنواره تبیان: آرامش فضاهای سمینار و نیز فضاهای غرفه ها بهتر از سال های قبل است. اینکه مقاطع تحصیلی، جدا و هر کدام در یک طبقه واقع شده بسیار خوب است چون دانش آموزان با مشاهده کارهای هم سطح خودشان برای سال بعدشان ایده می گیرند. واقعا از برگزارکنندگان این جشنواره تشکر می کنیم.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: نسرین صادقی