تبیان، دستیار زندگی
به روح پرفتوح شیخ نمر و یارانش درود می فرستیم و نیل به این فیض عظیم را به آن شهیدان و مسلمانان جهان تبریک عرض می کنیم و برای این موفقیت به دست آمده که همان عمل به قرآن و سیره ی نبوی در مبارزه با ظلم و ستم است بسیار خرسندیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : امید پیشگر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنایتی که برای آل سعود بسیار گران تمام خواهد شد

به روح پرفتوح شیخ نمر و یارانش درود می فرستیم و نیل به این فیض عظیم را به آن شهیدان و مسلمانان جهان تبریک عرض می کنیم و برای این موفقیت به دست آمده که همان عمل به قرآن و سیره ی نبوی در مبارزه با ظلم و ستم است بسیار خرسندیم.

حجة الاسلام دکتر امید پیشگر - بخش اعتقادات شیعه تبیان
شیخ نمر

خبر شهادت شیخ نمر قلب هر انسانی را جریحه دار کرد. اما غم ما نه برای شهادت شیخ است؛ برای حضور و سلط گرگ صفتانی است که می کُشند و می درند و با دهانی خون آلود زوزه می کشند. ما را از بابت شهادت شیخ، هیچ غمی نیست؛ چرا که خوب می دانیم او نه اولین کشته راه حق است و نه آخرین آن؛ حق خواهی و حق گویی در خفقان، هزینه اش خون است و ما در این رشته صاحب عنوانیم. ما فرزندان مکتبی هستیم که «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ» [1] راه و شعار آن است و این شهدا سند افتخارات ما.
به روح پرفتوح شیخ نمر و یارانش درود می فرستیم و نیل به این فیض عظیم را به آن شهیدان و مسلمانان جهان تبریک عرض می کنیم و برای این موفقیت به دست آمده که همان عمل به قرآن و سیره ی نبوی در مبارزه با ظلم و ستم است بسیار خرسندیم.
اما در آن سو، کسانی هستند که امروز جهان اسلام از جنوب یمن تا شمال سوریه و از شرق افغانستان تا غرب آفریقا در آتش فتنه آنها می سوزند. جنایات سعودی از بس که عیان است نیاز به هیچ بیانی ندارد؛ اما این جنایت اخیر آنها؛ یعنی به شهادت رساندن شیخ نمر و یارانش به نظر پایان دیگری خواهد داشت؛ پایانی که قرآن و روایات از آن خبر داده است.

دیدگاه اسلام درباره ظلم

امام باقر علیه السلام فرمود: هنگامى كه لحظه شهادت پدرم امام سجاد علیه السلام فرا رسید، مرا به سینه خود چسبانید؛ سپس فرمود: فرزندم! تو را به همان چیزى سفارش مى كنم كه پدرم هنگام شهادتش به من سفارش كرد و فرمود كه پدر او نیز همان را به ایشان سفارش كرده است. فرمود: « یا بُنَیَّ، إیّاكَ و ظُلمَ مَن لا یَجِدُ علَیكَ ناصِرا إلّا اللّهَ » فرزندم! مبادا به کسی ظلم کنی که در برابر تو یاورى جز خدا نمى یابد

در مکتب وحی، هر نوع ظلمی ممنوع است و حرام است و سرانجامی جز نکبت و خواری در انتظار ظالم نیست. قرآن کریم هم از بدعاقبتی ظالمان خبر داده است: «لا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ : ستمگران رستگار نخواهند شد» (قصص:37) و هم از اینکه خدا کاری خواهد کرد که آنها به هدفشان نرسند: «اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ» (آل عمران:86)
پلیدی ظلم و عواقب آن برای ظالم وقتی به اوج می رسد که ظلم نسبت به کسی باشد که او دادرسی جز خدا ندارد. در این صورت، سیلی ایی که خدا می زند به مراتب محکم تر و دردناک تر از ظلمهای دیگر است.
امام باقر علیه السلام فرمود: هنگامى كه لحظه شهادت پدرم امام سجاد علیه السلام فرا رسید، مرا به سینه خود چسبانید؛ سپس فرمود: فرزندم! تو را به همان چیزى سفارش مى كنم كه پدرم هنگام شهادتش به من سفارش كرد و فرمود كه پدر او نیز همان را به ایشان سفارش كرده است. فرمود: «یا بُنَیَّ، إیّاكَ و ظُلمَ مَن لا یَجِدُ علَیكَ ناصِرا إلّا اللّهَ » فرزندم! مبادا به کسی ظلم کنی که در برابر تو یاورى جز خدا نمى یابد. (کافی 2/331)
روشن است که امام معصوم حتی ذره ای هم به کسی ظلم نمی کند و این نهی، برای بیان اهمیت شدت مسأله است.
اهمیت ویژه این نهی، برای عواقب ویرانگر آن است؛ یعنی اگر کسی به انسان بی یاوری که جز خدا کسی را ندارد ظلم کرد باید منتظر مجازات سختی باشد که به خواست خدا گریبان او را خواهد گرفت.
در فرهنگ دینی دعایی وجود دارد به نام دعای مظلوم (دعوة المظلوم) که در ادبیات فارسی به آن می گوییم آه مظلوم. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بترسید از آه مظلوم؛ زیرا آه او، موانع استجابت را درنوردیده بالا می رود تا به محضر الهی برسد. خدای متعال به فرشتگان امر می کند: آن را بالا بیاورید تا من آن را اجابت كنم. (کافی 2/509) ناگفته پیداست دعایی را که خدا بی واسطه مستجاب کند سریع و قاطع خواهد بود و کسی را یارای ممانعت از آن نیست.
چشمه ای از این برخورد بهت آور الهی با فرعونیان صورت گرفت؛ فرمود: «پس فرعون و سپاهیانش را گرفتیم و در دریا افكندیم پس با تأمل بنگر كه سرانجام ستمكاران چگونه شد؟» (قصص:40)
آنگاه درباره ظالمانی که مانند فرعون و آل سعود که فریفته قدرت پوشالی و ثروت خیالی خود شده اند و با دل بستن به زر و زور، ستم می کنند این تذکر مهم را می دهد که:

چرا در زمین (بین آثار برجا مانده از گذشته) گردش نمی کنند تا ببینند سرانجام كسانى كه پیش از اینان زندگى مى كردند و از اینان نیرومندتر بودند چه شد؟ (فاطر:44)؛ یعنی در مجازات ستمکاران خدا هیچ توجهی به زر و زور خیالی آنها ندارد و به وقتش سیلی محکمی به آنها می زند.
بر این اساس اگر کسی مظلوم واقع شد و یاوری جز خدا نداشت و در آن تنهایی وانفسا، خدا را صدا زد تردیدی نیست که خدا به سبکی که در تاریخ مانده است داد مظلوم را خواهد ستاند.
مواردی از این نوع برخورد را قرآن کریم گزارش کرد که برخورد با فرعون ظالم یکی از آنهاست. در داستان ظلم فرعونیان، خدای متعال ظلم آنها را دید و دعای موسی(ع) و ناله مظلومان بنی اسرائیل را شنید و بی توجه به قدرت و ثروت فرعونیان، در کمترین زمان ممکن طومار زندگی آنها را در هم پیچید.
مواردی را هم در عصر حاضر به چشم خود دیدیم که اگر آل سعود به آیه 44 فصلت" وَ لَوْ جَعَلْناهُ قُرْآناً أَعْجَمِیًّا لَقالُوا لَوْ لا فُصِّلَتْ آیاتُهُ ءَ أَعْجَمِیٌّ وَ عَرَبِیٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذینَ آمَنُوا هُدیً وَ شِفاءٌ وَ الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ فی آذانِهِمْ وَقْرٌ وَ هُوَ عَلَیْهِمْ عَمًی أُولئِکَ یُنادَوْنَ مِنْ مَکانٍ بَعیدٍ " ؛" و اگر [ این کتاب را ] قرآنی غیر عربی گردانیده بودیم ، قطعاً می گفتند: «چرا آیه های آن روشن بیان نشده؟ کتابی غیر عربی و [ مخاطبِ آن ] عرب زبان؟» بگو: «این [ کتاب ] برای کسانی که ایمان آورده اند رهنمود و درمانی است ، و کسانی که ایمان نمی آورند در گوشهایشان سنگینی است و قرآن بر ایشان نامفهوم است ، و [ گویی ] آنان را از جایی دور ندا می دهند! " ؛ عمل می کرد و با چشم عبرت به آن وقایع می نگریست امروز شاهد این ددمنشی ها از سوی آنها نبودیم.

شواهد تاریخ بر معرفی ظالمان و ستمگران

داستان صدام و جنایتهای او و در نهایت انتقام خدا از او، نمونه دیگری برای عملی شدن این قانون الهی است.
شاید جدیدترین این داستانهای پندآموز که قرآن کریم به عبرت پذیری از آنها دعوت می کند داستان «مرسی» رئیس جمهور مخلوع مصر باشد.

در مکتب وحی، هر نوع ظلمی ممنوع است و حرام است و سرانجامی جز نکبت و خواری در انتظار ظالم نیست. قرآن کریم هم از بدعاقبتی ظالمان خبر داده است: «لا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ : ستمگران رستگار نخواهند شد

مرسی در چهارم تیر ماه 1391 به عنوان رئیس جمهور مصر معرفی شد. سیاست خصمانه اش نسبت به مسلمانان آزاده و همسویی او با جریانهای تکفیری در سخنان و تصمیماتش روز به روز بیشتر آشکار شد تا در نهایت با چراغ سبز مرسی یکی از بزرگترین جنایات دوره صدارتش رخ داد. آن جنایت، اقدام ۵ هزار تکفیری وهابی در حمله به روستای محل زندگی «شیخ حسن شحاته» رهبر شیعیان مصر در روز میلاد امام زمان(عج) بود که به شهادت فجیع وی و دو برادرش منجر گردید.
شهادت شیخ مظلوم شحاته و دو برادرش همان کاری بود که وعده خدا را محقق کرد و سیلی سخت خدا را بر صورت مرسی و اخوانی ها و دیگر همراهان او نواخت. در «کمتر از ده روز» به یکباره ورق برگشت و مرسی و اخوانی های طرفدارش از تخت به زیر آمدند. آنها شیخ شحاته را در نیمه شعبان شهید کردند و 9 روز بعد؛ یعنی 24 شعبان حکومت مرسی بر باد شد و او را از کاخ درآورده به قفس کردند.
همان وقت البرادعی گفت: «شهادت شحاته همچون زلزله ای زمین زیر پای اخوان المسلمین و مرسی را به لرزه درآورد و آنها را این خون، سرنگون کرد.» (تسنیم، خبر 92085)

نتیجه:

دیروز خون مظلومی به نام شیخ شحاته گریبان گرفت و امروز خون مظلومی دیگر به نام شیخ نمر و یاران شهیدش و ما منتظریم؛ با یقین کامل هم منتظریم تا آنچه از آیات و روایات و وقایع گذشته تا به امروز نقل شد در مورد این خون محقق شده و گریبان آل سعود را بگیرد. ما باور داریم باوری مبتنی بر آیات و روایت و آنچه دیده ایم که خون به ناحق ریخته شیخ شهید برای آل سعود، بسیار گران تمام خواهد شد.


پی نوشت :

1. جمله ای از زیارت اربعین است که دربار امام حسین علیه السلام می گوید: خونش را در راه خدا نثار کرد تا مردم را از گمراهی و ناآگاهی نجات دهد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.