تبیان، دستیار زندگی
سفر با معماری، ایران سراسرش پر است از شگفتی ها و زیبایی هایی که شاید هنوز هم برای خیلی از مردم ناشنا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

۵ روستای شگفت انگیز در ایران (بخش اول)

۵ روستای شگفت انگیز در ایران (بخش اول)

سفر با معماری، ایران سراسرش پر است از شگفتی ها و زیبایی هایی که شاید هنوز هم برای خیلی از مردم ناشناخته باشد، در هر گوشه از ایران می توان شهری، دیاری یا روستایی پیدا کرد که تو را شگفت زده کند.

روستای شگفت انگیز سرآقا سید

۵ روستای شگفت انگیز در ایران (بخش اول)


روستای سرآقا سید از روستاهای دهستان موگویی بخش شوراب شهرستان کوهرنگ می باشد. این روستا با معماری زیبا و سنتی پلکانی یکی از روستاهای شگفت کشور است. خانه های این روستا از خشت و گل ساخته شده و فضایی ساده و صمیمی را بوجود آورده است. معماری این روستا به گونه ای است که حیاط هر خانه پشت بام خانه زیرین می باشد.
 منازل به صورت زنجیر به هم متصل اند و پیوستگی خاصی بر آنها حاکم است. در تابستان جمعیت روستا به حداکثر خود یعنی حدود ۳هزار نفر و در زمستان حداکثر به ۵۰۰ نفر می رسد. وجه تسمیه این روستا نیز به خاطر امامزاده ای است که مقبره آن در پایین روستا قرار دارد و چون روستا به صورت مجتمع پلکانی در بالای این امامزاده به وجود آمده است به این روستا سرآقا سید می گویند.
 مردم این روستا همگی شیعه دوازده امامی و نکته جالب در مورد مردم سرآقاسید این است که همگی آنها دارای فامیل دادور و سید می باشند. چون خود را منتسب به سیدآقا عیسی می دانند. مردم اعتقاد عجیب و فراوانی به این امامزاده دارند و نمونه های شگفت انگیزی از معجزات ایشان را نقل می کنند.
کوه کنگله در شمال روستا، کوه نرمه در شمال شرق و کوه وند و خیمه در جنوب روستا عرض اندام می کنند. در غرب روستا نیز منطقه ارچنه وجود دارد که منبع آب آشامیدنی روستا را تشکیل می دهد. جالب است بدانید که ارتباط این روستا در فصول سرد شال کاملا با بیرون از روستا قطع می شود.

روستای صراخیه، ونیز ایران

۵ روستای شگفت انگیز در ایران (بخش اول)


سراخیه نام یکی از روستای خوزستان است که در نزدیکی تالاب شادگان در بخش خنافره، دهستان ناصری، شادگان واقع شده. این روستا به عنوان یکی از روستاهای دارای جاذبه گردشگری خوزستان معرفی شده است.
 روستای سراخیه با بافتی سنتی، یکی از روستاهای قابل مطالعه در استان خوزستان است. این روستا به لحاظ مردم شناسی از اهمیت زیادی برخورد بوده و می تواند بخشی از فرهنگ بومی منطقه را بازگو کند.
اهالی روستا عرب و به زبان عربی صحبت می کنند. رفت وآمد در این روستا و بین روستاهای اطراف همچون رفت وآمد در ونیز ایتالیا است. اهالی روستاهای سراخیه و رگبه ساکنان اصلی این تالاب را تشکیل می دهند.

در این روستا مهاجرت کمتر صورت می گیرد، اهالی صراخیه روستای خود و زندگی در کنار تالاب را به مهاجرت ترجیح می دهند. بسیاری از جوانان سراخیه با ماندن در روستا و ازدواج های بومی باعث افزایش جمعیت بومی آن نیز شده اند.
 معماری روستای صراخیه، با دستان بومی منطقه ساخته می شود و از این جهت اهمیت زیادی دارد. این معماری در امتداد معماری سنتی منطقه بوده و ساکنان روستا با استفاده از مصالحی همچون خشت و گل و نی که تالاب در اختیارشان قرار می دهد خانه های خود را می سازند.اهالی دو روستای رگبه و سراخیه در دو سوی تالاب شادگان زندگی می کنند.

https://telegram.me/koodaktebyan
koodak@tebyan.com
منبع: برترین ها

تنظیم: فهیمه امرالله

شبکه کودک و نوجوان تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.