تبیان، دستیار زندگی
انتخاب صحیح غذاها نقش مهمی در اداره، درمان و بهبود بیماری های قلبی دارد. اولین نکته در تنظیم رژیم غذایی بیماران قلبی، تأمین حداکثر استراحت برای قلب از طریق کاهش وزن در افراد چاق و پیشگیری از بیماری می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه در بیماری های قلبی

انتخاب صحیح غذاها نقش مهمی در اداره، درمان و بهبود بیماری های قلبی دارد. اولین نکته در تنظیم رژیم غذایی بیماران قلبی، تأمین حداکثر استراحت برای قلب از طریق کاهش وزن در افراد چاق و پیشگیری از بیماری می باشد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان
تغذیه قلب

تغییرات در رژیم غذایی، اگر پیگیری شود، می تواند خطر بیشتر بیماری های قلبی را کاهش دهد. اگر چه پیروی از این تغییرات، نیازمند حمایت فیزیکی، خانوادگی و اجتماعی است تا به عادات غذایی دائمی، تبدیل شود.

1) رژیم درمانی در آریتمی

* ماهی های چرب مانند ساردین، سالمون، تن ماهی ماکرو و غیره سه تا چهار بار در هفته مصرف شود. (اگر در آب نمک یا روغن کنسرو نشده باشند.) این مواد غذایی از لحاظ منیزیم، پتاسیم، منگنز و کوآنزیم Q10 غنی هستند.
* باید از مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین زیاد، الکل و سیگار پرهیز شود.

2) رژیم درمانی در بیماری کرونر

* کاهش چربی دریافتی به کمتر از 30% انرژی مصرفی، مصرف غلات کامل، میوه جات، سبزیجات و غذاهای غنی از کربوهیدرات پیچیده.
* مواد غذایی غیرمجاز در این بیماری: مغز، جگر، دل، زبان، کله پاچه، قسمت های چرب انواع گوشت قرمز، گوشت دنده، گوشت چرخ کرده پرچرب، سوسیس، کالباس، ماهی کنسرو شده در روغن، گوشت غاز و مرغابی، خاویار، شیر و ماست پرچربی (بیش از 2%)، پنیر محلی (تهیه شده از شیر 4% چربی)، پنیر خامه ای، پنیرهای چرب، بستنی، زرده تخم مرغ، سس های حاوی زرده تخم مرغ و کرم دار، روغن های حاوی چربی اشباع شده، کره، دنبه، روغن حیوانی، روغن نارگیل، مارگارین، بیسکوئیت، شیرینی جات خامه دار، دونات، شکلات، چیپس و غذاهای سرخ کرده.

3) رژیم درمانی در نارسایی احتقانی قلب (CHF)

* محدودیت مصرف سدیم: در اکثر موارد مصرف 2 گرم سدیم در روز توصیه می شود. اما بیماران مبتلا به درجات متوسط تا شدید نارسایی احتقانی قلب، به محدودیت بیشتری نیاز دارند: در مرحله ی اول محدودیت شدید سدیم به میزان ٥٠٠ میلی گرم در روز و با بهبود ادم به ١ گرم در روز و با توجه به روند بهبودی به ٣ گرم در روز می رسد.

در کل در بیماران قلبی عروقی مصرف غلات کامل، میوه جات و سبزیجات، پروتئین نرمال، شیر و لبنیات کم چرب، سیر و پیاز توصیه می شود

محدودیت شدید سدیم برای تمام بیماران CHF ضروری نیست و در اکثر موارد رژیم ها مصرف ٤ تا ٦ گرم در روز سدیم می تواند رضایت بخش باشد.
* رژیم غذایی در این مورد باید قابل هضم و شامل وعده های کوچک باشد و کربوهیدرات باید قسمت اعظم رژیم را تشکیل دهد و پروتئین به حداقل رسانده شود همچنین چربی دریافتی باید کم باشد. چربی های اشباع، چربی های هیدروژنه، غذاهای غنی از کلسترول و غذاهای سرخ کرده باید پرهیز شود. به منظور بهبود طعم غذا باید از سبزیجات معطر و ادویه جات ملایم استفاده شود.

4) رژیم غذایی در بیمار قلبی مبتلا به فشارخون

* بسته به شدت فشارخون، نمک مصرفی و تمام غذاهای حاوی نمک باید محدود یا کم شوند و باید از مواد غذایی غنی از چربی های اشباع هیدروژنه و کلسترول پرهیز شود. غذاهای تصفیه شده و آماده، قهوه ی صاف شده و قهوه ی دم کرده برای فشارخون مضر هستند. رژیم غذایی باید حاوی کربوهیدرات پیچیده و غنی از فیبر و آنتی اکسیدان ها باشند.
* غذاهای طبیعی مانند: پیاز، سیر، زنجبیل، ریحان، جعفری، کرفس، مارچوبه، سبوس گندم، مرکبات و سبوس جو کاهش دهنده ی فشارخون می باشند و ترکیبات طبیعی مانند پکتین و دانه های پسیلیوم (حاوی فیبر محلول) نیز کاهش دهنده ی فشارخون هستند.
* فعالیت ورزشی منظم مانند پیاده روی سریع و یوگا و آرامش نیز کمک به کاهش فشارخون می کنند.

5) رژیم غذایی در بیمار قلبی مبتلا به دیابت

* رژیم غذایی عاری از قندهای تصفیه شده، عسل و شکر سفید و قهوه ای باشد. رژیم غذایی باید تا حدودی کم کربوهیدرات و کم چربی باشد. از مصرف چربی های اشباع و هیدروژنه شده و غذاهای غنی از کلسترول به طور کامل باید خودداری شود. رژیم غذایی، غنی از فیبر و محدودیت مصرف خشکبار و میوه های خشک باشد، پودر دانه ی شنبلیله باعث کاهش قند خون می شوند.

نکته:
در کل در بیماران قلبی عروقی مصرف غلات کامل، میوه جات و سبزیجات، پروتئین نرمال، شیر و لبنیات کم چرب، سیر و پیاز توصیه می شود.

راهنما یا رژیم های غذایی برای بیماری های قلبی مختلف در این مطلب آورده شد اما این مطالب ارائه شده تنها برای آگاهی کلی است و هر فرد بیمار، باید بر پایه موقعیت خود، وزن، قد و عوارض بیماری مانند دیابت، فشار خون و ... درمان شود. (به عنوان مثال رژیم غذایی برای بیمار قلبی با وزن ایده آل با رژیم غذایی فرد چاق متفاوت می باشد.) در صورت تمایل می توانید از بخش مشاوره ی ما کمک بگیرید.


منبع: آوای سلامتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.