تبیان، دستیار زندگی
طبق برنامه جامع مشترک (برجام) طرف غربی نباید تحریم های جدید علیه ایران وضع می کرد اما عملا این اتفاق رخ داد تا دولت وارد چالش جدیدی شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمریکا دوست نمی شود، برجام نقض می شود

طبق برنامه جامع مشترک (برجام) طرف غربی نباید تحریم های جدید علیه ایران وضع می کرد اما عملا این اتفاق رخ داد تا دولت وارد چالش جدیدی شود.

محسن جندقی-بخش سیاست تبیان
برجام

امضای تحریم های جدید علیه ایران توسط رئیس جمهور آمریکا را می توان نقض آشکار برجام دانست. طبق برنامه جامع مشترک (برجام) طرف غربی نباید تحریم های جدید علیه ایران وضع می کرد اما عملا این اتفاق رخ داد تا دولت وارد چالش جدیدی شود. البته گفته می شود به علت اینکه هنوز آژانس بین المللی هسته ای نظر نهایی خود را در مورد عملکرد هسته ای ایران اعلام نکرده پس آمریکا می توانست تا روشن شدن موضوع و اعلام نهایی آژانس به سیاست قبلی خود در قبال ایران ادامه دهد اما به چند دلیل این سخن صحیح نیست.
1- آمریکا از همان زمان پایان مذاکرات نشان داد فقط برای به دست آوردن منافع خود که در برجام به صراحت آمده اقدام خواهد کرد و مقاومت شدیدی برای برداشتن تحریم ها می کند. این موضوع یک نکته قابل پیش بینی بود و در برجام به صراحت ذکر شده است؛ برای برداشته شدن تحریم های ایران موانع بسیاری ذکر شده و ایران باید اقدامات اساسی مثل برچیدن آب سنگین اراک و از بین بردن یا فروختن اورانیوم با غنای بالا را نجام دهد و در نهایت آژانس بین المللی اتمی باید عملکرد ایران را تایید کند تا تحریم ها برداشته شود. در گزارش های قبلی نیز ذکر کردیم که شاید محتوای برجام با وجود امتیازهای زیادی که دادیم به نفع ما باشد اما این عملکرد طرف مقابل است که تعیین می کند آیا ما از امتیازهای برجام سهمی می بریم یا خیر. متاسفانه عملکرد چند ماهه اخیر دو طرف نشان داده که جاده برجام یک طرفه بوده و آمریکا در قبال تلاش و عملکرد ایران هیچ قدم مثبتی برنداشته است.
2- اینکه گفته می شود چون مذاکرات برای نحوه اجرای برجام به پایان نرسیده و آمریکا مجاز به انجام هر کاری است حرف بسیار غلطی است. حتی اگر در برجام آمده باشد که ایران باید ابتدا همه اقدامات را انجام دهد و همه امتیازات ذکر شده در برجام را بدهد تا طرف مقابل شروع به برداشتن تحریم ها کند نیز حرف صحیحی نیست. اگر اینطور باشد ایران هم برای مقابله به مثل باید به رویه سابق خود ادامه می داد تا طرف مقابل بداند هر کاری می خواهد نمی تواند انجام دهد. نامه رئیس جمهور به وزیر دفاع برای گسترش توان موشکی به همین علت انجام شده و انعکاس خوبی در صحنه بین الملل داشته است. در این نامه صراحتا به مقابله با اقدام جدید آمریکا اشاره شده است: "از آنجا که ظاهراً دولت آمریکا در نظر دارد، در ادامه سیاست های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی خود در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به افزودن افراد و مؤسسات جدیدی در فهرست تحریم های ظالمانه قبلی نماید؛ لازم است در چارچوب سیاست های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.همچنین در صورت تکرار این گونه اقدامات غلط و مداخله جویانه از سوی آمریکا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است با استفاده از کلیه امکانات، برنامه ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی های موشکی کشور، به عمل آورد.باید تأکید کنم که توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی ایران عامل ثبات و امنیت منطقه بوده و نه تنها تهدیدی علیه دیگران نیست، بلکه صرفاً برای پاسداری از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور و مبارزه با پدیده شوم تروریسم و افراط و در جهت منافع مشترک منطقه ای و جهانی می باشد....روشن است که برنامه موشکی ایران به هیچ وجه جزئی از برجام نبوده، که مقامات رسمی آمریکایی نیز بر آن اذعان دارند. همان طور که بارها اعلام شده است سلاح هسته ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و لذا توسعه و تولید موشک های بالستیک ایران که هیچ گاه برای قابلیت حمل کلاهک های هسته ای طراحی نشده اند، به عنوان ابزاری مهم و متعارف برای دفاع از کشور با قدرت و صلابت ادامه خواهد یافت." این نامه بازتاب های فراوانی در رسانه های بین المللی داشته و یک گام مثبت در راستای تحریم های جدید آمریکا محسوب می شود اما آیا این گام مثبت پاسخ کاملی به تحریم های جدید آمریکایی ها محسوب می شود؟ آیا نامه روحانی به وزیر دفاع در برابر تحریم های جدید کافی است؟ تحریم های جدید علیه ایران بدان معنا خواهد بود که تحریم های فعلی نیز به این راحتی ها رفع نخواهد شد.

متاسفانه عملکرد چند ماهه اخیر دو طرف نشان داده که جاده برجام یک طرفه بوده و آمریکا در قبال تلاش و عملکرد ایران هیچ قدم مثبتی برنداشته است

3- "از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته خواهد شد تا نسبت به اقدامات داوطلبانه مرتبط با هسته ای به نحو مورد توافق در این برجام، نظارت و راستی آزمایی نماید. از آژانس درخواست خواهد شد که به طور منظم به شورای حکام، و آنگونه که در این برجام مقرر شده است به شورای امنیت اطلاع رسانی نماید. کلیه قواعد و مقررات مربوطه به آژانس در خصوص حفاظت از اطلاعات توسط کلیه طرف های دخیل به طور کامل رعایت خواهد شد." همان طور که ملاحظه می فرمایید در برجام "آژانس بین المللی اتمی" داور بین ایران و 5+1 انتخاب شده است. دولت در 3 ماهه اخیر دادن امتیازهایی که در برجام آمده بود را حتی جلوتر از برنامه و قبل از پایان مذاکرات هیات اجرایی برجام انجام داد تا جایی که در گزارش دوپهلوی آژانس اقدامات ایران مثبت ارزیابی شده بود اما چه شده که آمریکا مفاد برجام را به راحتی زیر پا می گذارد؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به جزئیات برجام بیندازیم:
4- در مقدمه برجام آمده است: " جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و ایالات متحده، و نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی)، در مورد این برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تصمیم گیری نمودند. این برجام بازتاب یک فرآیند گام به گام بوده و مشتمل بر تکالیف متقابل به نحو مندرج در این سند و پیوست های آن است که قرار است توسط شورای امنیت مورد تایید قرار گیرد. اجرای کامل این برجام موجب حصول اطمینان از ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران خواهد شد.ایران مجددا تائید می کند که هیچگاه و تحت هیچ شرایطی در پی سلاح های هسته ای، تولید و یا به دست آوردن آنها نخواهد بود."
در ادامه مقدمه آمده است:" اجرای موفقیت آمیز برجام ایران را قادر خواهد ساخت تا به طور کامل حق خود بر انرژی هسته ای جهت مقاصد صلح آمیز را طبق مواد ذیربط معاهده عدم اشاعه هسته ای و همسو با تعهداتش در آن سند استیفاء نماید و در نتیجه با برنامه هسته ای ایران همچون برنامه هر دولت دیگر غیر دارنده سلاح های هسته ای عضو معاهده عدم اشاعه رفتار خواهد شد. این برجام موجب لغو جامع کلیه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته ای ایران و نیز شامل گام هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه های تجارت، فناوری، مالی، و انرژی خواهد شد." جملات بالا همان جملاتی است که مسوولان دولتی تاکید می کنند در برجام حق هسته ای ایران محترم شناخته شده و به ایران اجازه غنی سازی داده است.
5- در برجام برای دادن و گرفتن امتیاز در 4 حوزه بحث شده است. 1. هسته ای 2. تحریم ها 3. برنامه اجرایی 4. ساز و کار حل و فصل اختلافات. برای ایران موضوع 1 و 2 بسیار اهمیت داشت. طبق برجام تقریبا همه فعالیت های هسته ای ایران محدود خواهد شد و فقط تعدادی سانتریفیوژ محدود اجازه چرخیدن دارد. همچنین برای مراکز اتمی و هسته ای اگر سوختی بخواهیم باید آن را وارد کنیم و از فروشندگان بین المللی بخریم. همچنین اجازه داریم که اورانیوم را تا 3.67 درصد (و نه 20 درصد) غنی سازی بکنیم و اگر نیاز دیگری داشتیم حتما باید وارد کنیم. تمام تولیدات چند سال اخیر هسته ای هم که در برجام گفته شده نیاز نداریم را باید بفروشیم یا از بین ببریم. در طرف مقابل اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد می شود که اگر آژانس بین المللی اتمی اقدامات برجامی ایران را تایید کرد همه تحریم ها از تحریم بانک مرکزی گرفته تا تحریم های تجار و افراد سیاسی ایران را لغو کند. منتقدان برجام معتقدند که امتیازهایی که به طرف مقابل دادیم بسیار زیاد و نقد است اما امتیازهایی که می گیریم کم ارزش و قسطی خواهد بود و هیچ ضمانتی بر لغو همه تحریم ها وجود ندارد چراکه تجربه نشان داده غربی ها دبه در می آورند. از سوی دیگر حامیان برجام می گویند با اجرای برجام بسیاری از مشکلات اقتصادی ایران که به تحریم ها مربوط است از بین می رود.
6- دولت که برای اجرای برجام عجله می کرد و عملا نشان می داد که به طرف مقابل نیز امید بسیار دارد، دیگر بیش از هر کس دیگر می داند که با یک کشور قلدر مواجه است که حتی ذره ای به منافع کشور ما فکر نمی کند. دیگر دولت می داند که اجرای همین برجام (که امتیارهای بسیاری دادیم) هم چالش بزرگی برای کشور خواهد بود. رسانه های آمریکایی اقدام اوباما علیه ایران را آزمونی بسیار سخت برای دولت ایران ارزیابی کرده اند. آنها می گویند مقامات آمریکا قصد دارند به دقت رفتار ایران در قبال تصمیم جدید آمریکا را رصد کنند. در چنین وضعیتی آیا نامه رئیس جمهور به وزیر دفاع می تواند یک هشدار جدی به آمریکایی ها باشد؟ قطعا پاسخ منفی است. ایران باید در قبال نقض آشکار برجام  تصمیمات جدید بگیرد و از این تهدید یک فرصت برای پر کردن خلاءهای فراوان برجام بسازد. با نگاهی به امتیازهایی که قرار است بدهیم و بگیریم و شرایط دشوار اجرای آن متوجه خواهیم شد که آمریکا راه های فرار بسیاری برای اجرانکردن تعهدات خود ترسیم کرده و تا توانسته راه های ایران را بسته استو با وجود همه این کارشکنی ها باز هم ایران امیدوار است برجام به سرانجام برسد. الان نباید دولت را تنها گذاشت. در بند هشتم و نهم الزامات و شرایط مقام معظم رهبری برای اجرای برجام آمده است: "هشتم: توجه شود که در موارد ابهام سند برجام، تفسیر طرف مقابل مورد قبول نیست و مرجع، متن مذاکرات است.نهم: وجود پیچیدگی ها و ابهام ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبکاری در طرف مقابل به ویژه آمریکا، ایجاب می کند که یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شده است، تشکیل شود. ترکیب و وظائف این هیئت باید در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شود." هم اکنون باید این هیات قوی نقش خود را نشان دهد و با تصمیمات در خور شان ایران، توهین عملی آمریکا علیه کشور ما و انجام تحریم های جدید را پاسخ دهد. همواره در تنش های بین المللی کسی که باهوش تر است و مهره های دیپلماسی را به خوبی می چیند برنده است و معمولا کسی که انفعال از خود نشان دهد بازنده بزرگی خواهد بود که منافع میلیون ها نفر را به خطر خواهد انداخت.

امتیازهایی که ایران در برجام متعهد شده است

توضیحاتامتیازهایی که دادیمموضوع
طی این دوره، ایران ظرفیت غنی سازی خود در نطنز را حداکثر تا ظرفیت غنی سازی اورانیوم تعداد ۵۰۶۰ سانتریفیوژ IR-۱ نصب شده نگه خواهد داشت. سانتریفیوژهای اضافی و زیرساخت های غنی سازی مربوطه در نطنز تحت نظارت مستمر آژانس انبار خواهد شد.
  ایران تحقیق و توسعه غنی سازی را به شیوه ای که به انباشت اورانیوم غنی شده منتج نشود ادامه خواهد داد
ایران، در ده سال آغاز به از رده خارج کردن سانتریفیوژهای IR-۱ خود خواهد نمود.غنی سازی، تحقیق و توسعه

.  ایران به تست دستگاه های IR-۶ و IR-۸ ادامه خواهد داد، و در میانه سال هشتم، تست تا سی دستگاه ماشین IR-۶ و IR-۸ را به نحو مشخص شده در پیوست ۱ آغاز خواهد کرد.
تحقیق و توسعه غنی سازی ایران با اورانیوم برای مدت ۱۰ سال شامل صرفا ماشین های IR-۴، IR-۵، IR-۶ و IR-۸ و ایران در سایر فناوری های جداسازی ایزوتوپ برای غنی سازی اورانیوم وارد نخواهد شدغنی سازی، تحقیق و توسعه
--همچنان که ایران سانتریفیوژهای IR-۱ را از رده خارج می نماید، اقدام به ساخت یا سرهم کردن سانتریفیوژ نخواهد کرد، و سانتریفیوژهای از کار افتاده را با نوع مشابه جایگزین خواهد نمودغنی سازی، تحقیق و توسعه
ایران باید در این مدت سطح غنی سازی اورانیوم خود را تا سقف 3.67 درصد نگه داردایران بر اساس برنامه بلندمدت خود، برای ۱۵ سال، فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم، از جمله تحقیق و توسعه تحت نظارت پادمانی خود را صرفا در تاسیسات غنی سازی نطنز انجام خواهد داد وغنی سازی، تحقیق و توسعه
ایران تاسیسات فوردو را به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فن آوری تبدیل خواهد نمود.ایران در فوردو   از هرگونه غنی سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه غنی سازی اورانیوم و از نگاهداری هرگونه مواد شکافت پذیر خودداری خواهد ورزید.غنی سازی، تحقیق و توسعه
چهار آبشار دیگر به همراه کلیه زیرساخت های مربوطه به صورت ساکن باقی خواهند ماندو بقیه در انبار نگه داری خواهد شد.۱۰۴۴ ماشین IR-۱ (سانتریفیوژ) در قالب شش آبشار در یک بال در تاسیسات فردو باقی خواهد ماند. دو عدد از این آبشارها به همراه زیرساخت های مربوطه بدون اورانیوم به چرخش ادامه خواهد داد و  از جمله از طریق اصلاح مقتضی زیرساخت ها، برای تولید ایزوتوپ های پایدار منتقل خواهد شد.غنی سازی، تحقیق و توسعه
مقادیر اضافه بر این میزان براساس قیمت های بین المللی و در عوض دریافت هگزافلوارید اورانیوم طبیعی تحویل داده شده به ایران، به فروش رسیده و به خریدار بین المللی تحویل غنی سازی، تحقیق و توسعه داده خواهد شد، یا به سطح اورانیوم طبیعی ترقیق خواهد گردید.
ذخایر اورانیوم خود را به ۳۰۰ کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا 3.67 درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود خواهد کرد.غنی سازی، تحقیق و توسعه ایران

 هر گونه سوخت اضافی مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران، با نرخ بازارهای بین المللی در دسترس ایران قرار خواهد گرفت.
کلیه اکسید اورانیوم باقی مانده غنی شده بین ۵ تا ۲۰ درصد به منظور استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران به سوخت تبدیل خواهد شد.غنی سازی، تحقیق و توسعه
رآکتور فعلی اراک عملا با ریختن سیمان غیر استفاده خواهد بود و راکتور جدید جایگزین آن می شود. این راکتور تحقیقات هسته ای صلح آمیز و تولید رادیو ایزوتوپ برای مقاصد پزشکی و صنعتی را پشتیبانی خواهد کرد و پلوتونیوم در سطح تسلیحاتی تولید نخواهد کرد.مبادرت به بازطراحی و بازساخت یک راکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرنیزه شده در اراک بر اساس طراحی اولیه مورد توافق و در قالب یک همکاری بین المللی که طراحی نهایی آن را نیز تصدیق خواهد کرد، خواهد نمود که با استفاده از سوخت غنی شده تا ۳.۶۷ درصد فعالیت خواهد کرد.آب سنگین اراک، باز-فرآوری ایران
همه سوخت مصرف شده در اراک برای دوره عمر راکتور به خارج از ایران منتقل خواهد شد.آب سنگین اراک، باز-فرآوری
همه آب سنگین اضافی برای صادرات در بازارهای بین المللی عرضه خواهد شد.به مدت ۱۵ سال، راکتور آب سنگین دیگر یا انباشت آب سنگین در ایران نخواهد بود.آب سنگین اراک، باز-فرآوری
به جز فعالیت های جداسازی با هدف تولید رادیوایزوتوپ های پزشکی و صنعتی از نمونه های تابش دیده اورانیوم غنی شده، ایران به مدت ۱۵ سال وارد بازفرآوری یا ساخت تاسیسات قادر به بازفرآوری سوخت مصرفی، یا فعالیت های تحقیق و توسعه بازفرآوری که منتج به ایجاد قابلیت بازفرآوری سوخت مصرفی شود، نگردیده و پس از این مدت نیز قصد چنین کاری را ندارد.آب سنگین اراک، باز-فرآوری
این نقشه راه همان موضوع اقدام داوطلبانه برای بازرسی های نامحدود از مراکز هسته ای است
ایران «نقشه راه برای رفع ابهام از مسائل مورد اختلاف حال و گذشته» مورد توافق با آژانس، شامل ترتیباتی برای پرداختن به مسائل مورد نگرانی حال و گذشته مربوط به برنامه هسته ای ایران مندرج در ضمیمه گزارش مورخ ۸ نوامبر ۲۰۱۱ آژانس GOV/۲۰۱۱/۶را کاملا اجرا خواهد نمود.
شفافیت و اقدامات اعتمادساز
این اقدامات شامل: حضور بلندمدت آژانس در ایران؛ نظارت آژانس بر کنسانتره سنگ معدن اورانیوم تولیدی توسط ایران در همه کارخانه های تغلیظ سنگ معدن اورانیوم به مدت ۲۵ سال؛ نظارت و مراقبت در مورد روتورزها و بیلوزهای سانتریفیوژ به مدت ۲۰ سال؛ استفاده از فن آوری های مدرن تائید شده و گواهی شده توسط آژانس از جمله دستگاه سنجش میزان غنی سازی به صورت مستقیم، و مهر و موم های الکترونیک؛ و یک سازوکار قابل اتکا برای اطمینان از رفع سریع نگرانی های آژانس در زمینه دسترسی به مدت ۱۵ سال.ایران به آژانس اجازه خواهد داد که بر اجرای اقدامات داوطلبانه فوق الذکر برای دوره های زمانی مربوطه و نیز اجرای تدابیر شفافیت ساز به شرح مندرج در این برجام و پیوست های آن نظارت نماید.شفافیت و اقدامات اعتمادساز
ایران به فعالیت هایی که به توسعه تجهیزات انفجاری هسته ای منجر می تواند شود شامل فعالیت های متالورژی اورانیوم و پلوتونیوم از جمله در سطح تحقیق و توسعه، مبادرت نخواهد نمود.شفافیت و اقدامات اعتمادساز


 امتیازهایی که 5+1 متعهد شده است

امتیازهایی که گرفتیم
قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برجام را تایید خواهد نمود تمام مفاد قطعنامه های قبلی شورای امنیت در خصوص موضوع هسته ای ایران- ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸)، ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) و ۲۲۲۴ (۲۰۱۵) را همزمان با اجرای اقداماتِ توافق شده مرتبط با هسته ای توسط ایران، راستی آزمایی شده توسط آژانس، لغو خواهد کرد.
لغو همه تحریم های هسته ای اتحادیه اروپا و آمریکا
لغو تحریم نقل و انتقالات مالی بین اشخاص و نهادهای اروپایی، از جمله موسسات مالی، و اشخاص و نهادهای ایرانی از جمله موسسات مالی
فعالیت های بانکی، شامل ایجاد روابط کارگزاری بانکی جدید و افتتاح شعب و بانکهای تابعه بانکهای ایرانی در قلمرو کشورهای عضو اتحادیه اروپا
لغو تحریم ارائه خدمات بیمه و بیمه اتکائی توسط اتحادیه اروپا
ارائه خدمات پیام رسانی مالی (از جمله سوئیفت) برای افراد و اشخاص حقوقی شامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و موسسات مالی ایرانی توسط اتحادیه اروپا
تعهد به پرداخت وام های بلاعوض، خدمات مالی و وام های ترجیحی به دولت ایران توسط اتحادیه اروپا
معاملات راجع به اوراق مشارکت دولت ایران و اوراق تضمین شده توسط دولت
حمایت مالی از تجارت با ایران (اعتبارات صادراتی، تضامین، یا بیمه)
واردات و حمل نفت، فراورده های نفتی، گاز و فرآورده های پتروشیمی ایرانی توسط اتحادیه اروپا

صادرات تجهیزات یا تکنولوژی کلیدی برای بخش های نفت، گاز و پتروشیمی
سرمایه گذاری در حوزه های نفت و گاز و پتروشیمی
صادرات تجهیزات و تکنولوژی کلیدی صنایع دریایی توسط اتحادیه اروپا
طراحی و ساخت کشتی های باری و تانکرهای نفتی توسط اتحادیه اروپا
ارائه خدمات پرچم و تعیین وضعیت (classification)؛
دسترسی به فرودگاه های اتحادیه اروپایی برای هواپیماهای باری ایرانی
صادرات طلا، فلزات گرانبها و الماس
تحویل مسکوکات و اسکناس ایرانی

صادرات گرافیت، فلزات خام و نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد و صادرات نرم افزار برای یکپارچه سازی فرآیندهای صنعتی؛
لغو فهرست اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادها (مسدود شدن اموال و ممنوعیت ویزا)
برداشتن نام افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی از فهرست SDN؛ یا لیست اشخاص تحریمی غیر SDN؛

ایالات متحده، اجازه فروش هواپیماهای مسافری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران؛ مجوز اینکه اشخاص غیرآمریکایی که در مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی هستند، به نحو منطبق با این برجام با ایران مشارکت نمایند؛ و مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدا ایران به آمریکا را صادر خواهد نمود.

چنانچه قانونی در سطح ایالتی یا محلی در ایالات متحده مانع از اجرای لغو تحریم های مشخص شده در این برجام شود، ایالات متحده، با در نظر گرفتن تمامی اختیارات موجود، گامهای مقتضی را به منظور تحقق اجرای مزبور اتخاذ خواهد نمود.
اتحادیه اروپایی از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم هایی که اجرای آنها را وفق این برجام لغو کرده است، خودداری می نماید، فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در این برجام.
هیچ گونه تحریم جدید هسته ای شورای امنیت و هیچ گونه تحریم جدید اتحادیه اروپایی وجود نخواهد داشت.
منطبق با زمان بندی مشخص شده اتحادیه اروپایی و دولت های عضو آن اجرای اقدامات قابل اعمال نسبت به افراد و نهادهای فهرست شده، از جمله بانک مرکزی ایران و سایر بانک ها و موسسات مالی ایرانی را لغو خواهد نمود.