تبیان، دستیار زندگی
استقلال داشتن در زندگی مشترک خواسته هر زوجی است. اما خیلی وقت ها پدر و مادرها حتی بعد از ازدواج هم این اجازه را به زوج های جوان نمی دهند. چطور باید حد و مرز خودتان را با خانواده ها مشخص کنید که بعد از ازدواج، استقلالتان خدشه دار نشود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت رابطه با خانواده ها بعد از ازدواج

استقلال داشتن در زندگی مشترک خواسته هر زوجی است. اما خیلی وقت ها پدر و مادرها حتی بعد از ازدواج هم این اجازه را به زوج های جوان نمی دهند. چطور باید حد و مرز خودتان را با خانواده ها مشخص کنید که بعد از ازدواج، استقلالتان خدشه دار نشود؟

فراوری: فاطمه ایمانی - بخش کلوب ازدواج تبیان
ازدواج

واقعیت این است که خیلی وقت ها دخالت بزرگترها و نابلدی زوج های جوان در تعیین حد و مرزهای آنها، باعث اختلاف زن و شوهرهای صفر کیلومتر می شود. ممکن است همسر شما، مراوداتتان با خانواده خود را یک نوع وابستگی تلقی کند یا شما صحبت های پدر و مادر همسرتان را دخالت در خانواده کوچک خود بدانید.
سامان دادن این رابطه ها، 100درصد به عهده شما زوج جوان است. اگر کار را به بزرگترها بسپارید و انتظار داشته باشید آنها استقلال شما را به رسمیت بشناسند، شاید هیچ وقت به این استقلال نرسید. شما وقتی می توانید از دیگران انتظار حفظ حریم هایتان را داشته باشید که پیش از هر چیز، با تغییر رفتار خود حریم هایتان را به آنها بشناسانید و خودتان به آنها پایبند باشید.

مهمان ناخوانده

وابستگی یک یا هر دو طرف به خانواده هایشان مشکل ساز است و باعث می شود دو طرف به بیراه بروند و به جای سر و سامان دادن به خانواده خود، برای برقراری رابطه با خانواده هایشان درصدد رقابت با یکدیگر برآیند

دیدارهای مکرر، غیرضروری و بدون برنامه زوج ها با خانواده هایشان، یکی از مهم ترین دلایل بروز اختلاف هاست. گاهی وقت ها، دختر و پسرها مدت طولانی به خانه پدر و مادر خود یا همسر می روند و در آنجا اتراق می کنند. این روش زندگی، گاه بیانگر وجود اختلاف و مشکلات بین زوج است و از همه مهم تر آن که این زوج نمی توانند بدون حضور اطرافیان، زندگی دو نفره ای را تجربه کنند. بی شک وقتی زندگی زناشویی زوج بدون دغدغه و مشکلات ارتباطی و عاطفی باشد، زن و شوهر برای بودن در خانه خود و در کنار هم بودن لحظه شماری می کنند.
در رفت و آمد با خانواده همسرتان، آداب را بیش از هر جای دیگری رعایت کنید. مهمانان ناخوانده نباشید. این قضیه در رابطه با والدین و دیدار آنها از عروس و داماد هم صدق می کند. آنها را با عطوفت و مهربانی، عادت دهید که مهمان ناخوانده شما نشوند. خیلی وقت ها پدر و مادرها بی هیچ دلیل موجهی تنها به صرف محبت زیاد، اختلاف با همسر، یا به بهانه دلتنگی سرزده به حریم زوج جوان وارد می شوند. سرزده آمدن و زیاد ماندن یکی از اعضای خانواده طرفین در خانه زوج، به مرور زمان مساله ساز خواهد شد و باعث بروز اختلاف و آسیب های بسیار جدی بر زندگی خصوصی زناشویی می شود.

تماس هایتان را مدیریت کنید

تماس های مکرر تلفنی و صحبت های طولانی مدت با اعضای خانواده پای دیگران را به حریم خصوصی زندگی زوج باز می کند. در این تماس ها، وقتی از روزمرگی هایتان می گویید، به دیگران امکان قضاوت کردن، نصیحت کردن یا حتی تاثیر گذاری روی خودتان را می دهید. ممکن است بخشی از برنامه های زندگی تان که شریک تان مایل نیست فاش شود، پیش خانواده تان بگویید. پس چه کنیم؟ تلفنی حرف نزنیم؟ رابطه را کم کنیم؟ خیر! مکالماتتان را مدیریت کنید. کمتر از تصمیمات، برنامه ریزی ها و کارهایی که می دانید ممکن است حساسیت زا شود صحبت کنید. از روابط خصوصی، دعواها و اختلافاتتان نگویید و ذهن والدین خود یا همسرتان را بیخودی تخریب نکنید.

احترام، اما نه لزوما حرف شنوی

گاهی والدین به بهانه بی تجربگی زوج جوان، مدام به زندگی فرزندانشان سرک می کشند و آنها را وادار می کنند به سبک آنها زندگی کنند. همزیستی یا حضور پررنگ والدین در زندگی زوج حاصلی جز کینه نخواهد داشت. بهترین مشاور در هر زندگی زناشویی کسی نیست جز خود فرد و همسرش. بی گمان در دنیای امروز دختران و پسران بیش از پیش راه و رسم زندگی مستقل را آموخته اند اگرچه در ابتدای راهند و نابلد راه. توصیه های پدر و مادرها را بشنوید ولی لزومی ندارد آنها را به کار ببندید و با آنها مقابله کنید. حتی نگویید که «ما تصمیم دیگری داریم» یا «ما این کار را با روش خودمان انجام می دهیم». بشنوید و تایید کنید و به کار نبندید. مطمئن باشید بعد از مدتی والدین هم از صرافت امر و نهی کردن می افتند و زندگی خودشان را پیش می گیرند.

فقط مامانم اینا

دیدارهای مکرر، غیرضروری و بدون برنامه زوج ها با خانواده هایشان، یکی از مهم ترین دلایل بروز اختلاف هاست

معمولا هر فردی همسرش را فردی مستقل از خانواده اش می بیند، اما این در حالی است که او به خاطر سال ها زندگی با خانواده اش نمی تواند منکر رابطه عمیق عاطفی و حساسیت خود نسبت به آنها شود؛ به همین دلیل با مشاهده کوچک ترین انتقادی راجع به خانواده اش برافروخته شده و واکنش نشان می دهد؛ چرا که اعتراض همسر، گله و شکایت و انتقاد از عامل شکل گیری شخصیت فرد معنا می شود که تحمل این واقعیت را برای او سخت و دشوار می کند.
وابستگی های افراطی فکری، عاطفی و مالی به خانواده، معمولا مشکلات عجیب و غریبی را در برخورد با خانواده همسر به وجود می آورد. وابستگی یک یا هر دو طرف به خانواده هایشان مشکل ساز است و باعث می شود دو طرف به بیراه بروند و به جای سر و سامان دادن به خانواده خود، برای برقراری رابطه با خانواده هایشان درصدد رقابت با یکدیگر برآیند. منطقی باشید و این وابستگی را کم کنید، انتقادات به جای همسرتان را درباره رابطه شما با خانواده تان، در خلوت بررسی کرده و اگر به جا بود، با هم سعی در تغییر اوضاع داشته باشید.

سوگیری نکنید

بگذارید در آخر یک توصیه مهم به شما بکنیم. با پیش زمینه ذهنی سراغ خانواده همسرتان نروید. این هم اشتباه دخترهاست و هم پسرها که طبق شنیده هایشان عمل می کنند. مادرشوهر را دشمن خونی می بینند، باجناق را فردی که باید با او جنگید و تکلیف خواهرشوهر و برادر زن هم که از قبل مشخص است. این تفکرات که بر حسب شنیده ها و دیده ها یا قالب های فکری و باورهای قدیمی وجود دارند، نگاه متعصبانه و سوگیرانه ای را نسبت به اقوام همسر ایجاد می کند. این ذهنیت های از پیش تعیین شده را از بین ببرید و افراد را براساس شخصیت و عملکردهایشان قضاوت کنید.

برای اطلاع از طرح همسان گزینی تبیان اینجا کلیک کنید


برگرفته از: چاردیواری، سلامت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.