تبیان، دستیار زندگی
آسمان پایتخت پس از پشت سر گذاشتن 22روز ناسالم، سرانجام به کمک باد و باران توانست اندکی از رنگ آبی خود را باز پس گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امیدتان به باران باشد نه مسئولان!

آسمان پایتخت پس از پشت سر گذاشتن 22روز ناسالم، سرانجام به کمک باد و باران توانست اندکی از رنگ آبی خود را باز پس گیرد.

فرآوری: ه.هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
هوای تهران

تشدید آلودگی هوا موجب منع فروش طرح ترافیك، آماده باش اورژانس، اجرای تردد زوج و فرد خودروها به صورت سراسری و تعطیلی مدارس تهران و ری شد. باز هم زمستان و وارونگی هوا و معضلات ناشی از آن گریبان پایتخت را گرفت تا یك بار دیگر گروهی از آقایان فرصت تشكیل جلسات اضطراری و تصمیمات بی نتیجه و حرف های تكراری را به دست بیاورند. البته این اتفاقات در شرایطی رخ می دهد كه چند ماه پیش و در آیین دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست رئیس جمهور گفته بود: «دولت یازدهم دولت محیط زیست است...»

وقتی درختان یكی یكی قطع شدند و ساختمان ها سر به فلك كشیدند، وقتی سال های سال خودرو سازان قول بالا بردن كیفیت را دادند و بی توجه از كنار آن گذشتند، وقتی حامل های انرژی گران شد اما سهمی از آن به گسترش حمل و نقل عمومی اختصاص نیافت، وقتی دولت وام ۲۵ میلیونی خرید خودرو را به راحت ترین حالت به جامعه تزریق كرد و وقتی، وقتی، وقتی های دیگر، باید منتظر روزهای بدتر از این هم باشیم كه خبر برسد برای سلامتی تان «تنفس ممنوع!»

اواسط خردادماه، وقتی دكتر حسن روحانی در آیین دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست دولتش را دولت محیط زیست معرفی كرد، این احساس به وجود آمد كه حتماً امسال تدابیر خوبی برای كنترل آلاینده ها و حفاظت از محیط زیست اندیشیده شده است. در آن مراسم رئیس جمهور در بخشی از صحبت هایش با یادآوری این نكته كه در زمینه حفاظت از محیط زیست برخی از وظایف برعهده دولت است گفت: «وظیفه ما این است كه برنامه ریزی كنیم، بنزین و گازوییل سالم در اختیار مردم قرار دهیم و بتوانیم آلودگی را به حداقل برسانیم. این وظیفه ما است و در این كار دولت قدم های خوبی برداشته است.» وی تصریح كرد: «دولت بنزین پتروشیمی را كنار گذاشت، بنزین یورو ۴ را به ویژه در كلانشهرها در اختیار مردم قرار داد و در زمینه استاندارد خودروها سخت گیری كرد كه ما آثار آن را مشاهده كردیم.»

رئیس دولت تدبیر و امید با تأكید بر این نكته كه این دولت، دولت محیط زیست است توضیح داد: «اگر به محیط زیست توجه نشود توسعه پایدار، صنعت، فناوری و سلامتی انسان نمی تواند ادامه یابد.»

هر چند آن روز رئیس جمهور مدعی شد شاهد تغییرات خوبی است اما هیهات كه امروز مردم شاهد آثار وارونه آن اقدامات هستند و سند این ادعا هم شرایط وحشتناك هوای پایتخت است  که باز هم کاری از دست دولت بر نیامد و باید از باران تشکر کنیم!

غول آلودگی و دست  بسته مدیران

براساس پیش بینی های سازمان هواشناسی تغییرات جوی تنها تا روز یکشنبه در آسمان پایتخت میهمان است و با توجه به این موضوع از روز دوشنبه تجمع آلاینده ها و سلام دوباره آلودگی به تهران چندان دور از انتظار نیست، چرا که در حال حاضر برنامه یا طرح خاصی از سوی دولت برای مقابله با آلودگی و کنترل شرایط به اجرا درنیامده است

در همین حال نگاهی به نمودارهای سنجش کیفیت هوا طی روزهای گذشته نشان دهنده استیلای غول آلودگی در تهران و  برخی کلانشهرهای کشور است که به دلیل سوءمدیریت و سکوت مدیران عدد 200 را هم درنوردیده و بر شرایط بحرانی پایتخت دامن زد.
البته آنچه در این مدت علاوه بر انباشت آلاینده ها و تجمع ذرات غبار بر سینه شهروندان سنگینی می کرد کم توجهی مدیران به این مقوله و انجام نگرفتن اقدامات اورژانسی برای کاستن از میزان آلودگی به منظور پاسخ به افکار عمومی بود؛ موضوعی که شهروندان، وکلای آنها در بهارستان و اعضای شورای شهر را در انتظاری طولانی باقی گذاشت، انگار دولت هم برنامه ای جز روزشماری برای رسیدن روزهای بارانی در دستور کار نداشت!

تداوم هوای سالم تنها تا یکشنبه

نکته جالب اینجاست که براساس پیش بینی های سازمان هواشناسی تغییرات جوی تنها تا روز یکشنبه در آسمان پایتخت میهمان است و با توجه به این موضوع از روز دوشنبه تجمع آلاینده ها و سلام دوباره آلودگی به تهران چندان دور از انتظار نیست، چرا که در حال حاضر برنامه یا طرح خاصی از سوی دولت برای مقابله با آلودگی و کنترل شرایط به اجرا درنیامده است. این در حالی است که همچنان مدیر سازمان حفاظت محیط زیست در برابر وضعیت مبهم استاندارد بنزین های وارداتی و فرافکنی ها در بحث آلودگی هوا مهر سکوت بر لب زده و مهم ترین اقدام مدیریت این سازمان مطابق معمول در شبکه های اجتماعی و این بار با راه اندازی کمپین «دمای 18درجه» به منظور مشارکت همگانی در کاستن از گازهای گلخانه ای خلاصه شده است.

هرچند طی روزهای گذشته در جلسه هیات دولت برای کاستن از میزان آلودگی ها وظایفی برای دستگاه های مسؤول تعیین شد اما به راستی اگر ابر و باد به جنگ آسمان خاکستری پایتخت نمی رفتند آیا می توان به تدابیر دولت برای کاهش آلودگی امید داشت؟ آیا روزهای ناسالم تا واپسین برگ تقویم و روز هوای پاک ادامه پیدا نمی کرد؟  به هر حال همه ساله در فصول سرد سال پدیده وارونگی دمایی اتفاق می افتد و اگر تدابیر بلندمدت برای مدیریت شرایط از سوی دولت اعمال نشود تنها گزینه موجود برای نجات جان شهروندان باد و باران است.

ورود سازمان بازرسی به بحث آلودگی هوا

همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور از  ورود این سازمان به موضوع آلودگی هوا خبر داده است. ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این باره بیان داشت: به سران 3 قوه درباره آلودگی هوا نامه نوشتیم و ۱۰ نهادی که در بحث آلودگی هوا مسؤول هستند باید عملکردشان را در این باره به ما ارائه کنند.

آلودگی در آن طرف دنیا

جالب است بدانیم در روزهایی كه پایتخت ایران با میلیاردها ذرات آلاینده موجود در هوا دست و پنجه نرم می كرد، برخی شهرهای بزرگ دنیا نیز با همین معضل درگیر بودند اما در آنجا تصمیماتی گرفته شد و به اجرا درآمد كه می تواند درس بزرگی برای ما باشد.دوشنبه گذشته وقتی در شهر میلان ایتالیا هشدار داده شد كه میزان آلاینده ها بیش از حد مجاز است به یكباره و طی تصمیمی آنی اعلام شد تا روز چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر (یعنی به مدت شش ساعت) تردد خودرو ها در این شهر ممنوع است؛ مسئله ای كه موجب شد سریعاً دوچرخه سواران كنترل خیابان های میلان را در دست بگیرند.

مسئولان این شهر گفتند «رانندگان در روز اول به این قانون احترام گذاشتند، البته اگر كسی این قانون را اجرا نمی كرد، جریمه سختی در انتظارش بود.»

در رم هم كه در حال جنگ با آلودگی هوا است، طرح زوج و فرد اجرا می شود. در شهر فلورانس ایتالیا نیز در شب سال نو به علت آلودگی هوا محدودیت های دسترسی به بعضی مناطق وجود داشت.

اما نكته حائز اهمیت اینكه بعد از اعمال ممنوعیت تردد خودروها در میلان، هزینه حمل و نقل برای تمام روز ۱/۶۰ دلار اعلام شد؛ رقمی كه پیش از آن، هزینه یك بلیت یك طرفه در این شهر بود.

چه می كنند این مسئولان!

برخی شهرهای بزرگ دنیا نیز با همین معضل درگیر بودند اما در آنجا تصمیماتی گرفته شد و به اجرا درآمد كه می تواند درس بزرگی برای ما باشد.دوشنبه گذشته وقتی در شهر میلان ایتالیا هشدار داده شد كه میزان آلاینده ها بیش از حد مجاز است به یكباره و طی تصمیمی آنی اعلام شد تا روز چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر (یعنی به مدت شش ساعت) تردد خودرو ها در این شهر ممنوع است؛ مسئله ای كه موجب شد سریعاً دوچرخه سواران كنترل خیابان های میلان را در دست بگیرند

هرچند سال هاست شهرهای بزرگ ایران درگیر آلودگی هوا هستند، اما مسئولان همچنان در بلاتكلیفی خاصی به سر می برند و با اینكه در حال حاضر و با پایداری دوباره هوا باید منتظر تصمیمات كارساز باشیم، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اقدامی با راه اندازی چالش «دمای ۱۸ درجه» از مردم خواست به این چالش بپیوندند. معصومه ابتكار در صفحه تلگرامی خود با انتشار تصاویر نامه نگاری های انجام شده در این باره از معاونان ریاست جمهوری، وزرای وزارتخانه و استانداران سراسر كشور كمك خواست.

در پی این دعوت، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به این چالش پیوست. شهیندخت مولاوردی با انتشار خبری در كانال تلگرامی خود نوشت: «شما را به چالش «دمای ۱۸ درجه» دعوت می كنیم. به این چالش ملی برای مقابله با آلودگی هوا و كمپین جهانی برای كاهش گازهای گلخانه ای بپیوندیم.»

معلوم نیست در روزهایی كه میزان آلاینده ها باعث افزایش مرگ و میرها شده بود، كجا بودند كه حالا گل از گلشان شكفته و به فكر كاهش گازهای گلخانه ای افتاده اند.

البته در همین راستا مدیركل مشاركت های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان نیز ضمن بیان اینكه یك دوره توانمندسازی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی برگزار كرده ایم، گفت: «همچنین پیشنهاد برپایی یك دوره تخصصی در زمینه كاهش آلودگی هوا ارائه كرده ایم تا این نشست را بهار ۹۵ برگزار كنیم.»

به هر حال وقتی مردم می فهمند كه مسئولان نمی توانند یك تصمیم درست برای مهار آلودگی ها اتخاذ كنند به هر شایعه ای اعتماد می كنند. درست مثل شایعه تخلیه پایتخت به خاطر شدت گرفتن آلودگی ها.

وقتی این شایعه تلگرامی به سرعت در شبكه ها دست به دست می چرخید، مدیر شركت كنترل كیفیت هوای تهران درباره لزوم تخلیه شهر تهران به خاطر آلودگی هوا در شاخص های بالاتر از ۲۰۰ گفت: «اینها شایعات شبكه های اجتماعی است و مبنایی ندارد.»

وحید حسینی تأكید كرد: «در خصوص عدد آلایندگی و تخلیه شهر، اصلاً در استانداردهای بین المللی چنین چیزی ندیدم. ما متدمان را مانند متد امریكا محاسبه می كنیم و بر این اساس تصمیمات محلی گرفته می شود. در ایران اگر اعداد بالای ۱۵۰ رفت تصمیماتی می گیرند و بعد از عدد ۲۰۰ برای تعطیلی ها تصمیم گیری می شود. بالاتر از ۲۰۰ وضعیت ناجوری است ولی محیط زیست متوسط گیری می كند. نه اعداد بالای آلایندگی در محله ای مانند سوهانك یعنی ۲۳۸ برای ما ملاك است و نه اعداد پایین تری كه در برخی از ایستگاه ها ۱۱۰ و ۱۲۰ است. بنابراین بحث تخلیه شهر در آلودگی بالای ۱۸۰ هم مبنایی ندارد.»


منابع : وطن امروز / جهان نیوز / روزنامه جوان