تبیان، دستیار زندگی
همیشه با خودش می گوید ای كاش در زمان خواستگاری سفت و محكم در ارتباط با این مسئله صحبت كرده بودم ولی خودش می داند كه این حرف ها توجیه خوبی نیست. اگرچه همسر او فرد خوش اخلاقی است ولی مسئله كاهل نمازی او، خیلی آزارش می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسرم با من به بهشت نمی رود!

بارفتارهایتان او را تشویق کنید که نماز بخواند

همیشه با خودش می گوید ای كاش در زمان خواستگاری سفت و محكم در ارتباط با این مسئله صحبت كرده بودم ولی خودش می داند كه این حرف ها توجیه خوبی نیست. اگرچه همسر او فرد خوش اخلاقی است ولی مسئله كاهل نمازی او، خیلی آزارش می دهد.

فراوری:ه. منفرد-بخش خانواده ایرانی تبیان
سجاده

اگر شما نیز همسری دارید كه به نمازخواندن و روزه گرفتن علاقه چندانی نشان نمی دهد می توانید به راهكارهای خانم دكتر فروغ نیلچی زاده، استاد دانشگاه و مشاور خانواده در این زمینه توجه كنید.
آدم ها باید حقیقت نماز را بفهمند و آن را معیار قبولی همه اعمال خود بدانند. اگر نماز كسی پذیرفته نشود، هیچ عمل خوبی از او پذیرفته نمی شود؛ در واقع نماز گواهینامه عمل صالح است. وقتی كه شرایط سخت می شود نماز است كه به ما كمك می كند. پس با این ویژگی، وقتی فردی به خاطر كاهل نمازی همسرش و بی توجهی او به روزه گرفتن نگران باشد و احساس مسئولیت كند، خیلی خوب است و قطعا خدا به چنین فردی پاداشی نیك خواهد داد؛ چراكه خیلی ها را می بینیم كه متوجه عیوب بزرگ همسرشان هستند ولی بی تفاوت از كنار آن رد می شوند.

رفتار شما و درسی که می دهید

برای اینكه بخواهید در زندگی مشترك در موضوعی همسرتان را با خود همراه كنید با صمیمیت، مهربانی، دوستی و محبت با همسرتان رفتار كنید و اجازه دهید تا او به شما و حرف ها و رفتارتان اعتماد پیدا كند

یكی از راه های مؤثر برای تشویق یك فرد به انجام كاری درست، این است كه بارفتارتان كاری كنید كه از شما درس بگیرد. شما ابتدا با عمل خود او را تشویق به نماز خواندن و روزه گرفتن كنید. وقتی خودتان نمازتان را سر وقت بخوانید، روزه هایتان را مرتب بگیرید و سایر احكام واجب را به همین صورت انجام دهید و با عمل به دستورات الهی او را دعوت به كارهای خوب و انجام وظایف شرعی كنید، به طور حتم این رفتار شما در او تأثیر خواهد گذاشت. اگر به این شیوه عمل كنید بهتر از حرف زدن در این زمینه می توانید در او تأثیر بگذارید زیرا معمولا همه دوست دارند خودشان را شبیه آدم های دوست داشتنی اطراف شان ببینند.

همراهی با همسر برای مقابله با ضعف اراده

كسی كه گاهی نماز می خواند و برای مدتی آن را ترك می كند با ضعف اراده روبه روست. در روایات داریم كسی كه در اعمال دنیایی خود تنبل باشد، در اعمال آخرتی خود تنبل تر است و بر این اساس كسی كه در ارتباط با نمازخواندن كه مانند یك اكسیژن برای انسان مومن ضروری است، دچار مشكل می شود دارای ضعف اراده است. این فرد احتمالا در برخی از كارهای دیگر هم باید سست و بی اراده باشد و این ضعف اراده را در جای دیگری باید جبران كند. برای رفع این مشكل به او كمك كنید تا از درون، اراده خود را تقویت كند. برای این منظور كافی است با همسرتان صحبت كرده و به او در جهاد با نفس كمك كنید.

دعای پدر و مادر بدرقه راه

خودتان نیز از خدا بخواهید كه در این راه به همسرتان كمك كند و توسل ویژه به حضرت زهرا(س) داشته باشید. ازجمله شاه كلید هایی كه در زندگی وجود دارد و ظرفیت قدرت معنوی افراد را بالا می برد احسان به پدر و مادر است. از مادر و پدرش بخواهید او را دعا كنند تا بتواند نمازهایش را به صورت مرتب بخواند و روزه بگیرد. دعای پدر و مادر در حق فرزند خیلی زود مستجاب می شود.

معاشرت با دوستان متدین

معاشرت با اقوام و دوستان متدین نقش بزرگی در سلامت معنوی شما ایفا خواهد كرد. در برنامه هایتان معاشرت با خانواده های متدین را قرار دهید. سعی كنید با این افراد روابط خانوادگی داشته باشید و همسرتان را با آنها آشنا كنید. البته این كار را به صورت غیرمستقیم انجام دهید به گونه ای كه همسرتان متوجه نشود هدف اصلی شما برای برقراری این رابطه خانوادگی چیست.

اعتماد او را جلب کنید

برای اینكه بخواهید در زندگی مشترك در موضوعی همسرتان را با خود همراه كنید باید به اصل جلب اعتماد توجه كافی داشته باشید. پس با صمیمیت، مهربانی، دوستی و محبت با همسرتان رفتار كنید و اجازه دهید تا او به شما و حرف ها و رفتارتان اعتماد پیدا كند. پس از آن می توانید با او در رابطه با اینكه از كاهل نمازی، نماز نخواندن و روزه نگرفتنش نگران هستید صحبت كنید. هر چه رشته محبت، صمیمیت و علاقه بین زوجین محكم تر باشد امكان تأثیرپذیری از اعمال و رفتار یكدیگر بیشتر می شود.

صبور باشید و غر نزنید

وقتی خودتان نمازتان را سر وقت بخوانید، روزه هایتان را مرتب بگیرید با عمل به دستورات الهی او را دعوت به كارهای خوب و انجام وظایف شرعی كنید، به طور حتم این رفتار شما در او تأثیر خواهد گذاشت

انتظار نداشته باشید كه تلاش های شما خیلی زود نتیجه دهد بلكه باید صبور باشید و آرام و آرام نتیجه كارتان را ملاحظه كنید. ایجاد تغییر و اصلاح رفتار یك فرد به صورت ناگهانی و با عجله كار راحتی نیست. بنابراین باید صبر و تحمل خود را زیاد كنید تا به تدریج و آهسته آهسته رفتار او نسبت به نماز و عبادات اصلاح شود. در این مسیر نیز از غرزدن و كنایه زدن و مقایسه او با دیگران و برادر و خواهرتان پرهیز كنید.

باهم به مسجد بروید

از همسرتان بخواهید كه با هم برای نماز خواندن به مسجد بروید، اگر او تمایلی به مسجد آمدن از خود نشان نداد، موقع نماز خواندن از او بخواهید كه با شما همراه شود. اگر حتی یك بار هم 2 ركعت نماز خواند، خوشحالی خود را از این اتفاق بروز بدهید.

پیروزی خوبی ها بر بدی ها

از فرمول پیروزی بر بدی های فرد با خوبی های او بدون اینكه غرورش را بشكنید، استفاده كنید. به این فرد كمك كنید تا با خوبی هایش بر تنبلی و غروری كه دارد پیروز شود. خوبی هایی را كه دارد به یادش آورید تا بداند ویژگی های مثبتی دارد كه غرور و تنبلی مانع بزرگی برای دیده شدن آنهاست و می تواند با توجه به همین خوبی ها بر این بدی ها غلبه كند.



منبع: همشهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.