تبیان، دستیار زندگی
استاد ساز من، آقای سیاوش ظهیرالدینی معتقد بود که من در آینده ای نزدیک در دنیای موسیقی کلاسیک خواهم درخشید، اما خداوند سرنوشت من را طور دیگری رقم زد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزیسینی که قاری برتر کشور شد!

استاد ساز من، آقای سیاوش ظهیرالدینی معتقد بود که من در آینده ای نزدیک در دنیای موسیقی کلاسیک خواهم درخشید، اما خداوند سرنوشت من را طور دیگری رقم زد...

هفته گذشته، سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف با معرفی نفرات برتر خود پایان یافت. این مسابقات، رقابتی ترین مسابقات داخلی قرآن کریم است که برگزیدگان آن به مسابقات بین المللی که هر ساله به نمایندگی و میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می گردد، راه می یابند. پاره ای از کارشناسان و شرکت کنندگان معتقدند که سطح رقابت در این مسابقات حتی نسبت به مسابقات بین المللی نیز فشرده تر و کسب امتیاز به همان میزان، دشوارتر است.

این گزارش به معرفی و گفتگو با دو قاری برگزیده این مسابقات، حامد ولیزاده در بخش برادران و پرنیان عصابخش در بخش خواهران پرداخته است.

هدیه ای از امام رئوف(علیه السلام)

حامد ولیزاده، قاری جوان و خوش آتیه کشور، یکی از پدیده های مسابقات قرآن امسال بود. وی تا کنون به کسب حدود 30 عنوان رتبه برتر کشور در مسابقات مختلف دست یازیده است. او اما مهمترین موفقیت هنری اش را، هدیه ای از جانب امام رئوف می داند: « شاخص ترین رتبه، کسب عنوان نخست مسابقات بین المللی دانشجویان جهان بود که در سال 89 در مشهد الرضا (ع)  و از امام رضا (ع) هدیه گرفتم.»
آخرین افتخاری که این جوان خوش آتیه جنوب کشور پس از سال ها تلاش، بدان نائل شده است، کسب عنوان برترین قاری مسابقات سراسری قرآن کریم است که طی هفته گذشته در کرمانشاه برگزار گردید. حالا دیگر باید چشم براه بود و دید که آیا او می تواند رتبه نخست مسابقات بین المللی سال آینده را به عنوان نماینده ایران، از آن خود کند یا نه؟
ضمن آرزوی موفقیت برای این قاری متخلّق، پیشنهاد می کنیم تلاوت فنی و زیبای حامد در مرحله فینال مسابقات کشوری کرمانشاه را در زیر مشاهده کنید.

  • تلاوت حامد ولیزاده در فینال مسابقات سراسری قرآن کشورتلاوت حامد ولیزاده در فینال مسابقات سراسری قرآن کشور
  • بانوی موزیسینی که حافظ کل و قاری قرآن شد!

    متولد 1367 در شهر تهران است. سال اول راهنمایی، وارد هنرستان موسیقی شده و ساز تخصصی اش، ویولن کلاسیک بوده است. او البته دروس تخصصی دیگری همچون تئوری موسیقی، سلفژخوانی و دیکته موسیقی و ... را نیز گذرانده است. مهارتش در موسیقی تا آنجاست که علی رغم سن کم، توانسته به عنوان یکی از اعضای اصلی ارکستر سمفونیک ملی جوانان، به ایفای نقش بپردازد.
    وی اما معتقد است که خداوند سرنوشت را برایش به گونه ای دیگر رقم زده است. می گوید: «استاد ساز بنده آقای سیاوش ظهیرالدینی که یکی از برجسته ترین موزیسین های ایران و جهان هست تمایل زیادی داشت که من برای ادامه تحصیل در زمینه هنر به خارج از ایران مهاجرت کنم. ایشان معتقد بود که من در آینده ای نزدیک در دنیای موسیقی کلاسیک خواهم درخشید، اما خداوند سرنوشت من را طور دیگری رقم زد.»

    عصابخش

    وی درباره نقطه عطف زندگی خود می گوید: «من به دنبال چیزی بودم که نمی دانستم کجاست و چیست مانند تشنه ای که آب را نمی شناسد...حدود یک سال از زندگی من به همین منوال سپری شد تا اینکه در مدرسه مان یک دوره آموزشی ترتیل خوانی برگزار شد و با وجود تبلیغات زیاد با عدم استقبال دانش آموزان مواجه شد. نمی دانم چرا در این کلاس ترتیل چهار، پنج نفره شرکت کردم و بعد از چند جلسه در مسابقات حفظ قرآن دانش آموزی ثبت نام کردم و در مرحله اول این مسابقات رتبه اول و در مرحله استانی رتبه سوم را به دست آوردم.برای اولین بار بود که حافظان قرآن را از نزدیک می دیدم و برایم جالب بود که آنها چگونه توانسته اند کل قرآن را حفظ کنند. اوقاتی که در بین آنها بودم احساس می کردم بین گروهی از فرشتگان هستم و بوی خدا را حس می کردم ».
    عصابخش همچنین درباره موفقیت هایش پس از این اتفاق خوشایند می افزاید: «من در طول این سال ها در مسابقات متعدد قرآنی شرکت کردم و حائز رتبه های برتر بین المللی در رشته ترتیل خوانی در جشنواره اقرأ و ده ها رتبه کشوری دیگر در رشته های حفظ، قرائت، ترتیل و تواشیح خوانی و ... شدم و همچنین دوره های تربیت داوری سازمان تبلیغات را در رشته های صوت و لحن گذراندم و تاکنون داوری مسابقاتی از قبیل دانش آموزی، دانشجویی، ناجا، شمسه و ... را به عهده داشته ام.»
    و حالا با اتمام مرحله فینال مسابقات رشته قرائت مسابقات سراسری قرآن کریم، نام پرنیان عصابخش، دیگر بار در تارک برگزیدگان قرآنی سراسر کشور، نشسته و او خدا را شاکر است به خاطر تمامی الطافش که به وی عطا کرده است.

    منابع خبری استفاده شده در این گزارش:
    خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)
    خبرگزاری فارس
    مهر نیوز
    تنغیم