تبیان، دستیار زندگی
معلوم نیست که تلویزیون به واسطه خالی بودن آنتن به سراغ بازپخش سریال چک برگشتی رفته یا با توجه به فصل ثبت نام انتخابات مجلس و حال و هوای انتخاباتی درکشور،آن را دوباره به روی آنتن برده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشتی در انتخابات با سریالی برگشتی

معلوم نیست که تلویزیون به واسطه خالی بودن آنتن به سراغ بازپخش سریال چک برگشتی رفته یا با توجه به فصل ثبت نام انتخابات مجلس و حال و هوای انتخاباتی درکشور،آن را دوباره به روی آنتن برده است.

سید رضا صائمی -بخش سینما و تلویزیون تبیان
چک برگشتی

به هر حال این سریال فارغ از وجوه دراماتیکش درسویه سیاسی به ارائه اخلاق انتخاباتی و منش سیاسی اخلاقی نظر داشته که حالا شاید با توجه به موسوم انتخابات بتوان آن را سریال مناسبتی دانست هر چند در زمان پخش نیز این مجموعه مربوط به سریال های نوروزی بود. واقعیت این است که کمدی موقعیت کار دشواری است و مقدم در چک برگشتی با آمیختن مسایل روز مثل افزایش قیمت سکه یا مسایل و حواشی انتخابات مجلس به خوبی از ظرفیت زمانی قصه خود استفاده کرده و موقعیت های کمیک یا دست کم فرح بخشی ایجاد نموده است.
اگرچه فضای قصه در چک برگشتی شباهتی به سریال زیر هشت نداشت، اما چهره و گاه شیوه بازی امیر جعفری نقش عطا را در ذهن تداعی می کرد؛ این بار اما امیر جعفری با دو بازیگر قدرتمند دیگری همراه شد و یکه تاز میدان بازیگری نبود.
رقیبان و در واقع همبازی های قدرتمندی همچون هدایت هاشمی و هومن برق نورد درکنار بازی همسرش ریما رامین فر، هماوردانی سخت در مقابل این بازیگر توانا گذاشت که نتیجه کار البته بازی جذاب و گیرا بود که مخاطب را با خود همراه و درلذت تماشای سریال سهیم می کرد.

مسایل سیاسی روز و بحث داغ انتخابات مجلس و حاشیه و متن آن در کنار برخی بحران های اقتصادی مثل افزایش غیرمتعارف قیمت سکه و تأثیرات اجتماعی آن بر زندگی خانوادگی بویژه مردانی که مجبور به پرداخت مهریه هستند و مسایلی از این دست که به واسطه شدت حضور و دامنه اجتماعی که داشتند یکی از به روز ترین سریال های تلویزیونی در سالهای اخیر را رقم زد.

آنچه بیش از هرچیز و حتی فراتر ازعناصر و مؤلفه های دراماتیک سریال جلب توجه می کرد و اتفاقاً نشان از هوشمندی کارگردان در جذب بیشتر مخاطب می داد، به روز بودن قصه و به عبارت بهتر آوردن و آمیختن مسایل و دغدغه های اجتماعی و روزمرگی زندگی که برای اغلب مردم ملموس و تجربه شده است، میزان باورپذیری و سویه رئالیستی آن را پررنگ تر کرده است.
مسایل سیاسی روز و بحث داغ انتخابات مجلس و حاشیه و متن آن در کنار برخی بحران های اقتصادی مثل افزایش غیرمتعارف قیمت سکه و تأثیرات اجتماعی آن بر زندگی خانوادگی بویژه مردانی که مجبور به پرداخت مهریه هستند و مسایلی از این دست که به واسطه شدت حضور و دامنه اجتماعی که داشتند یکی از به روز ترین سریال های تلویزیونی در سالهای اخیر را رقم زد که گاهی از فرط نزدیک بودن به واقعیت های جامعه به یک مستند اجتماعی پهلو می زد.
البته این مجموعه ها اگر قصه و ساختارنمایشی مستحکمی نداشته باشد، زود فراموش و دارای تاریخ مصرف می شود که شاید تماشای آن در سالهای بعد چندان جذابیت و موضوعیت نداشته باشد.
هرچند که ازحیث جامعه شناسی این سریالها می تواند یک مستند تصویری ازاوضاع و شرایط جامعه در یک دوره تاریخی خاص باشد که مورد استفاده و بهره برداری های علمی قرار بگیرد. توجه به سوژه های روزسریالهای تلویزیونی را نیز ازدایره ملودرام های خانوادگی رها کرده و با فضاهای جدید تری پیوند می زند.
همیشه از سوی مخاطبان این انتقاد مطرح بوده که سوژه های سریالهای تلویزیونی ما تکراری است؛ حالا با این رویکرد حتی قصه های خانوادگی نیز می تواند رنگ و بوی تازه ای به خود بگیرد و ابعاد جدیدتری ازمسایل خانوادگی در آن مطرح شود.
مثلاً درهمین چک برگشتی مسأله طلاق از زاویه پرداخت مهریه و مشکلاتی که افزایش قیمت سکه برای آن ایجاد کرد موجب شد تا این موضوع ازمنظر متفاوت تری به تصویر کشیده شود.

چک برگشتی

یا عبور از برخی محدودیت ها و کشیده شدن مسایل سیاسی روز در یک سریال تلویزیونی البته اگر دچار لودگی و سطحی نگری نشود، بهترین ابزاری است که می توان به فرهنگ سازی و آگاهی بخشی اجتماعی شهروندان پرداخت و هنررا درخدمت و ارزش های جامعه قرار داد، ضمن اینکه به نظر می رسد تلویزیون دست کارگردان را در طرح پاره ای از مسایل سیاسی و آسیب های آن بازتر گذاشته و چه بسا از برخی خط قرمزهای گذشته عبور کرده است.
شخصیت کریم مشرقی با بازی فوق العاده هدایت هاشمی فارغ ازجذابیت های دراماتیکی یک نوع آسیب شناسی اخلاق انتخاباتی هم محسوب شده که مردم بشدت با آن همذات پنداری و همدلی می کردند. سادگی و شیرینی توام با هم که در شخصیت کریم وجود داشت که با لهجه نیشابوری وی نیز دلنشین تر شد در کنار زرنگ بازی وشیطنت های لطیف با بازی امیر جعفری تضاد بامزه و جذابی خلق کرد که اگر آن را در کنار بازی متفاوت هومن برق نورد بگذاریم شمایل جذابی از شخصیت ها و بازی ها شکل می گیرد که نقطه قوت سریال چک برگشتی است. سیروس مقدم بازهم با تعدد اتفاقات و صحنه ها که با تنوع لوکیشن و شخصیت نیز همراه بود هم تعلیق خوبی به قصه بخشید و هم ریتم مناسبی به آن داد که تقریباً در کارهای اخیر این کارگردان قابل ردیابی است.
انتخاب لوکیشن خارج از تهران و توجه به شهرستانها که حتی در موسیقی تیتراژی اثر نیز جلوه گری می کند رسم خوشایندی است که مقدم از پایتخت آن را کلید زده است. برجستگی خود درام و توجه به شخصیت پردازی، حفظ ریتم مناسب و البته بازیگرهای چشمگیر آنقدر در سریالهای مقدم برجسته می شود که حتی لوکیشن و نوع لهجه و لحن نامتعارف کاراکترها موجب پس زدن مخاطب نشده و برعکس بر شیرینی آن می افزاید.
در واقع کارگردان دو قصه مختلف یعنی داستان کریم و ماجراهای لطیف را به موازات هم روایت می کند و چنان آنها را به یکدیگر می آمیزد که از دل آن یک کمدی خوب بیرون می آید.