تبیان، دستیار زندگی
امروز چهارشنبه نهم دی 1394 هجری خورشیدی، هجدهم ربیع الاول 1437 هجری قمری، سی ام دسامبر 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نهم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد تاریخی

امروز چهارشنبه نهم دی 1394 هجری خورشیدی، هجدهم ربیع الاول 1437 هجری قمری، سی ام دسامبر 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

9 دی 1392

دور سوم گفت و گوهای کارشناسی ایران و گروه 1+5 با هدف تعیین سازوکار اجرایی توافقنامه ژنو آغاز شد. این دور از گفت و گوها به دلیل پیش رو بودن تعطیلات سال نو میلادی یک روز بود که توافق هیات های کارشناسی دو طرف را در پی داشت.

9 دی 1388

مردم ایران با حضور در صحنه و برگزاری راهپیمایی دگر بار حمایت همه جانبه خود را از ولایت فقیه که از ارکان مهم نظام اسلامی است، اعلام داشتند. این روز در تقویم روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نام نهاده شد.

9 دی 1357

در بیشتر شهرهای کشور تظاهرات گسترده مردم ایران علیه حکومت پهلوی برگزار شد، در این تظاهرات ده ها تن از تظاهرکنندگان به شهادت رسیدند.

9 دی 1357

شاپور بختیار به علت پذیرش مقام نخست وزیری از جبهه ملی اخراج شد، وی با وجود طرد شدن از طرف همفکران، کابینه خود را در 16 دی معرفی کرد.

9 دی 1332

لوی هندرسون سفیرکبیر آمریکا در ایران راهی واشنگتن شد، دلیل این سفر اهدای عنوان معاونت وزارت امور خارجه آمریکا به وی بود.

9 دی 1325

بخشنامه تغییر نام نگهبانی کل کشور به ژاندارمری کل کشور از وزارت کشور به وزارت مالیه فرستاده شد تا پس از این در نامه های اداری رعایت شود.

9 دی 1324

در 1320 خورشیدی به رغم اعلام بی طرفی دولت ایران در جنگ جهانی دوم، ایران به اشغال نیروهای متفقین (شوروی، انگلیس و آمریکا) درآمد و امروز که شش ماه از جنگ جهانی دوم گذشته است نیروهای بیگانه خاک ایران را ترک کردند.

9 دی 1300

مجلس شورای ملی عضویت ایران در جامعه ملل را تصویب کرد. علیقلی خان نبیل الدوله کاردار ایران در واشنگتن به عنوان نماینده ایران در دو اجلاس نخست جامعه ملل شرکت کرد و ایران به عنوان نخستین و تنها کشور مسلمان در جامعه ملل حضور یافت.

9 دی 1300

وزارت امور خارجه آمریکا و سفارت انگلیس در واشنگتن، موافقت نامه ای را امضا کردند. بر پایه این توافقنامه هیچ یک از دو کشور نباید بدون اطلاع طرف مقابل درباره امتیاز نفت شمال ایران به اقدامی یکجانبه دست بزند.

9 دی 1290

نیروهای قزاق میرزا علی آقا ثقه الاسلام تبریزی مجتهد مبارز را به همراه صدها تن از مردم تبریز بازداشت کردند. وی برای خروج عوامل بیگانه از خاک ایران تلاش های فراوانی انجام داده بود. او با ارسال نامه و پیام های خود به مراجع بزرگ در عتبات عالیات آن ها را در جریان رویدادهای تبریز قرار می داد.

9 دی 1287

شیخ فضل الله نوری از روحانیان مبارز عصر مشروطیت و بانی تفکر مشروطه مشروعه مورد حمله قرار گرفت. در این سوء قصد وی زخمی و کریم دواتگر فرد مهاجم، دستگیر شد. درنهایت شیخ فضل الله نوری کریم دواتگر را مورد بخشش قرار داد.

تنظیم: هومن بهلولی