تبیان، دستیار زندگی
به رغم اعلام تك رقمی شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه از سوی مركز آمار ایران، ولی مستندات این مركز از گرانی های ۳۰ تا ۵۵درصدی كالاها و خدمات مصرفی حساس و استراتژیك در دو سال اخیر خبر می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم زیر فشار افزایش قیمت ها!

به رغم اعلام تك رقمی شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه از سوی مركز آمار ایران، ولی مستندات این مركز از گرانی های ۳۰ تا ۵۵درصدی كالاها و خدمات مصرفی حساس و استراتژیك در دو سال اخیر خبر می دهد.

فرآوری: ه-هدایتی-بخش اقتصاد تبیان
 افزایش قیمت ها

دولت تدبیر و امید در دو سال فعالیت خود بارها اعلام كرده كه كاهش نرخ تورم از دستاوردهای مهم اقتصادی آنها بود ه و توانسته اند در این مدت نرخ تورم را از 40 درصد به حدود 13 درصد كاهش دهند، اما با وجود چنین دستاوردی، كاهش نرخ تورم در زندگی روزمره مردم قابل لمس نیست، به طوری كه فعالان بازار همواره از كاهش قدرت خرید مردم و نبود تقاضا سخن می گویند.  گرچه این موضوع بارها مطرح شده است و كارشناسان مختلف نظراتی در این زمینه ارائه كرده اند، اما همواره مسئولان دولتی و بانك مركزی درباره كاهش نرخ تورم و قابل لمس نبودن آن در زندگی مردم توضیحاتی داده و اعلام كرده اند كه كاهش نرخ تورم به معنای كاهش قیمت ها نیست بلکه  آهنگ رشد قیمت ها در بازار كند شده است و این موضوع نباید با كاهش قیمت ها اشتباه شود.

در حالی مرکز آمار ایران متوسط نرخ تورم در خوراکی ها و آشامیدنی ها را در آذر ماه امسال ۵/۱۰ درصد و آذر ماه سال گذشته ۱۴ درصد اعلام کرده که بررسی جزیی تر نرخ تورم در برخی اقلام غذایی اساسی نشان از تورم بالای ۳۰ درصد در این گروه کالایی دارد.

همچنین به استناد آمارهای مركز آمار ایران و بانك مركزی، نرخ تورم روند كاهنده داشته و نزولی است، اما این سؤال مطرح است كه چرا این روند در زندگی روزمره مردم و مواجه با قیمت كالاها در بازار قابل لمس نیست و مردم همچنان برای تأمین مایحتاج زندگی خود با مشكلاتی مواجه هستند و با وجود كاهش نرخ تورم، قیمت كالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بدون توجه به آن، روند افزایشی خود را ادامه می دهند و گویا بازار از روند كاهنده نرخ تورم تبعیت نمی كند. مهدی تقوی كارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در این زمینه معتقد است وقتی نرخ تورم از 40 درصد به ۱۲ درصد كاهش می یابد، به معنای ارزان شدن قیمت ها نیست، به این معنا ست كه قبلاً كه افزایش قیمت ها 40 درصد بود، در حال حاضر به ۱۲درصد رسیده است.
وی می افزاید: یعنی مردم كالاها را در شرایط فعلی ۱۲ درصد گران تر از پارسال می خرند در حالی كه قبلاً 40 درصد گران تر می خریدند. این در حالی است كه اگر نرخ تورم منفی شود، قیمت ها كاهش می یابد. تورم مثبت به معنای كاهش قیمت نیست، بلكه به معنای افزایش قیمت است، تورم منفی به معنای كاهش قیمت ها ست.  این اقتصاددان می گوید: به عبارت دیگر، سرعت افزایش قیمت ها كاهش یافته است. اگر نرخ تورم 40درصد بود، به این معنا بود كه قدرت خرید مردم 40 درصد كاهش می یابد اما هم اكنون كه ۱۲ درصد است، یعنی قدرت خرید مردم ۱۲ درصد كاهش یافته است.

گرانی های ۳۰ تا ۵۵ درصدی سر سفره مردم

همانطور که گفته شد با وجود اینکه گزارش مرکز آمار از کاهش متوسط نرخ تورم در سبد انواع کالاها و خدمات مصرفی مردم خبر می دهد، ولی بررسی جزییات نرخ تورم در گروه کالاها و خدمات مهم مصرفی مردم در دو سال اخیر نشان از رشد قابل توجه قیمت ها در کالاها و خدمات اساسی مردم دارد، به گونه ای که تورم حدود ۵۵ درصدی را هم در برخی کالاها شاهد بودیم.
شواهد مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم از آذر ماه ۹۲ تا آذر ماه ۹۴ در برخی از مهم ترین کالاها و خدمات مصرفی مردم ، روند صعودی داشته است.
در حالی مرکز آمار ایران متوسط نرخ تورم در خوراکی ها و آشامیدنی ها را در آذر ماه امسال ۵/۱۰ درصد و آذر ماه سال گذشته ۱۴ درصد اعلام کرده که بررسی جزیی تر نرخ تورم در برخی اقلام غذایی اساسی نشان از تورم بالای ۳۰ درصد در این گروه کالایی دارد.
بر اساس مستندات مرکز آمار ایران، نرخ تورم در میوه و خشکبار در این دو سال بالای ۳۲ درصد بوده و نرخ تورم نان و غلات هم به ۲/ ۲۸ درصد رسیده است، این در حالی است که نرخ تورم دوساله در محصولات خوراکی طبقه بندی نشده نیز ۲/ ۳۰ درصد گزارش شده است.بر اساس این آمار، متوسط نرخ تورم در شیر، پنیر و تخم مرغ طی این دو سال ۷/ ۲۶ درصد، سبزیجات ۸/ ۲۵ درصد، قندوشکر و شیرینی ها ۲۷ درصد، روغن ها و چربی ها بالای ۲۰ درصد و گوشت قرمز و سفید هم حدود ۱۶ درصد بوده است.

سرعت افزایش قیمت ها كاهش یافته است. اگر نرخ تورم 40درصد بود، به این معنا بود كه قدرت خرید مردم 40 درصد كاهش می یابد اما هم اكنون كه ۱۲ درصد است، یعنی قدرت خرید مردم ۱۲ درصد كاهش یافته است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد، نرخ تورم دو ساله در کالاهای غیر خوراکی و خدمات بالای ۳۲ درصد بوده و در این گروه کالایی، آب، برق و سوخت با تورم ۵۵ درصد رکورد شکسته است.
در حالی نرخ تورم در خوراکی ها حول و حوش ۳۰ درصد بوده که مردم در این دو سال در برخی خدمات اساسی متحمل فشارهای بیشتری از ناحیه گرانی شدند.

با وجود تمامی اظهاراتی که از سوی مسوولان در خصوص کاهش هزینه بهداشت و درمان مطرح می شود، ولی گزارش مرکز آمار ایران حاکی است، نرخ خدمات بهداشت و درمان در این دو سال تورم ۴۲ درصد داشته است که پس از سوخت در رتبه دوم قرار دارد.
همچنین نرخ تورم دو ساله رد خدمات حمل و نقل به ۳۶ درصد و در هتل و رستوران به ۴/ ۳۵ درصد رسیده و در نرخ خدمات آموزش هم شاهد تورم بالای ۳۳ درصد در این دو سال بودیم.
گزارش مرکز آمار ایران حاکی از آن است که نرخ تورم در بخش مسکن و اجاره در این دو سال حدود ۳۲ درصد ، پوشاک و کفش ۳۰ درصد و در بخش تفریح و فرهنگ هم به حدود ۲۹ درصد رسیده است. تورم مبلمان و لوازم خانگی هم حدود ۲۲ درصد اعلام شده است.

پژویان: حل مشكلات به صورت مقطعی

جمشید پژویان، استاد دانشگاه نیز از خلف وعده دولت انتقاد می كند و می گوید: دولت یازدهم هیچ برنامه مناسبی برای بهبود وضعیت اقتصادی كشور ندارد. همه انتظار داشتند دولت روحانی با اجرای برنامه هایی منسجم وضعیت اقتصاد را درست كند اما متأسفانه در عمل هیچ اتفاق خاصی نیافت و فقط شك مردم نسبت به دولت بیشتر شد و هزینه های زندگی هر روز افزایش پیدا كرد.  وی می افزاید : كشور یك قرن است كه نیازمند سیاست های اقتصادی ساختاری است اما هنوز دولت ها این موضوع را اجرایی نكرده اند.
 این كارشناس اقتصادی به طرح های تحریك تقاضای دولت در سطح بازار اشاره كرد ه و می افزاید: یكی از این طرح ها برای رهایی صنعت خودرو از ركود و دیگری هم خرید كالای ایرانی بود كه به نظر من سیاست های غلطی بودند.
 پژویان می گوید: به دولت هشدار می دهم برای رهایی از مشكلات اقتصادی باید به شکل ساختاری عمل كند نه به صورت مقطعی به اجرای سیاست های غلط بپردازد، چراكه تكرار اشتباه پشت سر هم حجم مشكلات را افزایش خواهد داد.


منابع : جوان انلاین / تابناک