تبیان، دستیار زندگی
حمله به شیعیان نیجریه این سوال را مطرح می کند که بازیگران خارجی عرصه سیاسی نیجریه چه اهدافی را در این کشور دنبال می کنند و چه سناریو با سناریوهایی پیش روی این کشور قرار دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : قبس زعفرانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله به شیعیان نیجریه و سناریوهای پیش رو

حمله به شیعیان نیجریه این سوال را مطرح می کند که بازیگران خارجی عرصه سیاسی نیجریه چه اهدافی را در این کشور دنبال می کنند و چه سناریو یا سناریوهایی پیش روی این کشور قرار دارد.

قبس زعفرانی-بخش سیاست تبیان
حمله به شیعیان نیجریه

یک: سناریو سودانیزه کردن نیجریه

هانتیگتون در کتاب جنگ تمدن ها اشاره مهمی به استراتژی آینده غرب در نبرد با اسلام می کند: «مرزهای تمدن اسلامی همواره خونین است». این سناریو هم اکنون در برخی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا مانند سوریه، یمن، عراق و لیبی در حال اجراست.
درحالی که این سناریو در سایه غفلت جهان اسلام سال های گذشته در سودان اجرا شد و به نتیجه هم رسید و موجب جدایی قسمت نفت خیز سودان یعنی بخش جنوبی با اکثریت مسیحی از کشور سودان شد.
نیجریه از لحاظ وسعت و جمعیت و ذخائر زیرزمینی بالا، دولت مرکزی ضعیف، وجود ساختار قبیله ای و دارا بودن جمعیت 70 میلیونی مسیحی پتانسیل خوبی برای تکرار سناریو سودان دارد. این پروژه وقتی بیشتر رنگ واقعیت به خود می گیرد که بدانیم جمعیت مسیحیان نیجریه بیشتر در قسمت جنوبی آن زندگی می کنند.

تشدید اوضاع داخلی در نیجریه اگر به تقسیم این کشور منتهی نشود، می تواند، دستاویز لازم برای ورود کشورهای استعمارگر به بهانه برقراری آرامش و امنیت در این کشور را به دنبال داشته باشد، به ویژه اگر این دخالت با درخواست دولت مرکزی نیجریه همانند دولت آفریقای مرکزی همراه شود

مشکل بزرگ اجرای این سناریو آن است که مسیحیان قرن هاست با مسلمانان زندگی مسالمت آمیز داشته اند و حال انگیزه ای برای درگیری با مسلمانان و استقلال خواهی ندارند. حمله به شیعیان نیجریه و درگیر کردن بیش از پیش کشور در جنگ های داخلی و کشاندن این جنگ داخلی به مناطق مسیحی نشین می تواند به درخواست مسیحیان نیجریه جهت جدایی از مسلمانان تحت لوای یک کشور جدید شود.
اقدام بوکو حرام در دختران مسیحی و فروختن آنها به عنوان برده یک اقدام تحریک آمیز در این پروسه قابل تامل است. چرا که اولین واکنش به این اقدام مسلح شدن مسیحیان تندرو قبایل جنوب نیجریه توسط کشورهای غربی است.
مسلما اگر اوضاع داخلی نیجریه به جنگ داخلی در این کشور منتهی شود، شیعیان بیشترین ضرر و آسیب را متحمل خواهند شد، چون آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی می توانند با تحریک قبایل دیگر نسل کشی بزرگی در نیجریه به پا کنند.
این فرضیه از آن جایی تقویت می شود که اولا دولت سابق نیجریه سابقه چنین اقدامی را داشته است که با هوشیاری رهبر شیعیان نیجریه این توطئه خنثی شد.

دو: سناریو آفریقای مرکزی، دخالت نظامی و غارت منابع نیجریه

تشدید اوضاع داخلی در نیجریه اگر به تقسیم این کشور منتهی نشود، می تواند، دستاویز لازم برای ورود کشورهای استعمارگر به بهانه برقراری آرامش و امنیت در این کشور را به دنبال داشته باشد، به ویژه اگر این دخالت با درخواست دولت مرکزی نیجریه همانند دولت آفریقای مرکزی همراه شود.
به ویژه آنکه مناطقی شیعه نشینی مانند «زمفارا» و «زاریا» سرشار از معادن طلاست و این موجب می شود، احتمال اجرای سناریو دوم وجود داشته باشد.

وظایف شیعیان و مسلمانان نیجریه

اقدام بوکو حرام در دختران مسیحی و فروختن آنها به عنوان برده یک اقدام تحریک آمیز در این پروسه قابل تامل است. چراکه اولین واکنش به این اقدام مسلح شدن مسیحیان تندرو قبایل جنوب نیجریه توسط کشورهای غربی است

مقابله با دو سناریو فوق در درجه اول حفظ هوشیاری و خویشتن داری شیعیان و مسلمانان این کشور را می طلبد تا با استفاده از نفوذ و قدرت خود در میان شیعیان و اهل سنت نیجریه راهبردهای غرب را در این زمینه کاملا خنثی کنند.

به همین منظور اولین و مهمترین اقدامی که باید در این زمینه انجام گیرد، افشای دست های پشت پرده این حملات و اهدافی است که از این حملات دنبال می شود.
هرچه میزان درک و آگاهی از حقایق نهفته در پس این اقدامات افزایش یابد، به تبع آن زمینه و امکان موفقیت این توطئه کاهش می یابد.
با توجه به اینکه شیعیان نیجریه مستبصر و اغلب اهل سنتی هستند که به تشیع درآمده اند، نباید اجازه داد که این حملات موجب تشدید تقابل شیعیان و اهل سنت نیجریه شود.
شیعیان نیجریه باید توجه داشته باشند، کشور آنها با این موقعیت ژئوپولتیک و راهبردی که در غرب آفریقا دارد، در کنار ویژگی هایی مانند جمعیت بالا و همچنین سیر صعودی گرایش به مکتب اهل بیت شرایط تحریک آمیز و فتنه جویانه کنونی را به فرصتی برای دشمنان این کشور و بازیگران خارجی آن جهت گسترش و توسعه حضور و نفوذ خود در این کشور تبدیل نکنند و فرصت تبدیل نیجریه به «عمق راهبردی» محور مقاومت در قاره آفریقا را از بین نبرند، همانگونه که شیخ الزکزاکی با خویشتن داری های خود در قبال توطئه های مشابه، نشان داده که اجازه تبدیل این حملات و اقدامات تحریک آمیز به طرف های ذیربط را نمی دهد.