تبیان، دستیار زندگی
«غار سهولان» از شگفتی های آفرینش است و بعد از «غار علیصدر» همدان دومین غار آبی ایران به شمار می آید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

«غار سهولان» از شگفتی های آفرینش است و بعد از «غار علیصدر» همدان دومین غار آبی ایران به شمار می آید.

 این غار در روستای سهولان 42 كیلومتری جنوب شرقی مهاباد در استان آذربایجان غربی واقع شده است. ارتفاع سقف «غار سهولان» تا سطح دریاچه به 50 متر می رسد و عمق آب در برخی جاها به 30 متر می رسد اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 الی 15 درجه است.

«سهولان» به زبان كردی به معنی یخبندان است و مردم محلی غار را «كونه كوتر» یعنی لانه كبوتر نیز می نامند دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه كبوتر درون غار است.

غار سهولان، شگفتی آب و سنگ

 این غار در فهرست آثار طبیعی ملی ایرانی قرار دارد و در منطقه ای خوش و آب و هوای مهاباد قرار گرفته و هر چهار فصل سال در این منطقه شكوه خاص چشم انداز زیبایی دارد. خصوصاً كوه های برفگیر بلند و پوشش كیاهی آن شهرستان مهاباد را از نظر پیدایش به دوره دوم زمین شناسی نسبت می دهند.

 مساحت داخلی «غار سهولان» حدود 600 مترمربع است و محتویان غار سنگ های آهكی است؛ همچنین این غار روزانه پذیرای حدود یك هزار گردشگر است كه از همه  نقاط كشور برای دیدن این پدیده طبیعی به مهاباد سفر می كنند.

مطالعات غارنشینان نشان می دهد كه این غار بر اثر فعالیت های زمین شناسی به اواخر دوره كرتاسه بر می گردد كه قدمت آن به 70 میلیون سال قبل باز می گردد. این غار 100 سال پیش برای اولین بار توسط ژاك دمرگان فرانسوی مورد كاوش و بررسی قرار گرفت، پس از آ ن در سال های جنگ جهانی دوم نیز توسط هیئت انگلیسی مجدد مورد بررسی قرار گرفت و در مهر سال 73 توسط غارشناسان ایرانی شناسایی شد.

تنها موجودات زنده این غار كبوتر چاهی و خفاش است كه قسمت هایی از غار را به عنوان آشیانه انتخاب كردند و به دلیل تاریك بودن و نبود نور هیچ نوع جلبكی در آب دریاچه این غار رشد نكرده و به غیر از جانداران میكروسكوپی هیچ موجود دیگری زیست نمی كند.

 درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بین 10 تا 13 درجه سانتی گراد در نوسان است و رطوبت حاكم بر غار بین 70 تا 80 درصد متغیر است كه در اثر رطوبت بالا روی سنگ ها و صخره ها با خزه های سبز و قهوه ای پوشیده شده و گاهی آب از بالای ایوان ها به روی سطح آب می چكد.

https://telegram.me/koodaktebyan

koodak@tebyan.com

منبع: برترین ها

تنظیم: فهیمه امرالله

شبکه کودک و نوجوان تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.