تبیان، دستیار زندگی
یکی از راههای کم کردن هزینه ها در برخی از سفرها، انتخاب هاستل هاست.اما اغلب در مورد آن اطلاعات محدودی دارند.پس با ما همراه باشید تا با این پدیده بین المللی و سودمند در سفر آشنا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمان پذیری با این همه قابلیت

یکی از راههای کم کردن هزینه ها در برخی از سفرها، انتخاب هاستل هاست.اما اغلب در مورد آن اطلاعات محدودی دارند.پس با ما همراه باشید تا با این پدیده بین المللی و سودمند در سفر آشنا شوید.

به کوشش رحیمه زرگر - بخش گردشگری تبیان

مهمان پذیری

یکی از مشکلات عمده ی گردشگران،پیدا کردن جای ارزان و مناسب است، جایی که هم استانداردهای حداقلی برای یک اقامت چند روزه را داشته باشد و هم به بودجه ی محدود گردشگران بخورد.حالا چند سالی است این مشکل گردشگران در بسیاری از کشورهای دنیا،با ساخت اقامتگاهی ارزان قیمت به نام «هاستل» برطرف شده است. 
کلمه ی «هاستل» (Hostel) از ترکیب دو واژه ی انگلیسیِ «Host» به معنای مهمان کردن و «هتل» ساخته شده است، از این رو هاستل در لغت به معنی اقامتگاهی است که شما را در فضایی گرم و صمیمی مهمان می کند اما در ازای آن، هزینه ی اندکی می گیرد.کلمه «هاستل» در بیشتر زبان های دنیا با همین عبارت انگلیسی به کار می رود و حس اقامتی راحت و صمیمی را به گردشگران القا می کند.

مهمان پذیری


خوابگاه مسافری یا هاستل که می توان آن را مهمانپذیر نیز نامید نوعی مکان اقامتی ارزان قیمت است که تخت های یک اتاق را به شما اجاره می دهد و در واقع یک اتاق بین چند نفر مشترکا بهره برداری می شود. تعداد تخت ها در هر اتاق از ۲ الی ۸ تخت متغیر است. هاستل ها هیچ چیزی از امکانات هتل ها کم ندارند و تنها چیزی که قیمت آنها را پایین می آورد استفاده کردن همزمان چند نفر از یک اتاق می باشد. البته تا آنجایی که تجربه نشان داده است خیلی به ندرت پیش می آید که تمام اتاق های یک هاستل پر از مسافر باشند، در 80 درصد اوقات شما تنهایی یا با یک یا دو نفر دیگر در آن اتاق اسکان خواهید داشت معمولاً امکانات بهداشتی (حمام و توالت) و نیز آشپزخانه در بیرون از اتاقها قرار دارند و بصورت اشتراکی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای مسافرت های خارجی می توانید به راحتی از طریق اینترنت یک هاستل در هر شهر از هر کشوری که بخواهید پیدا کنید و سپس با تلفن زدن به آن، اتاق مورد نظر خود را رزرو کنید و برای این کار نیاز به پرداخت پول از طریق کارت اعتباری بین المللی ویزا کارت یا مسترکارت نیست. این بزرگترین امتیاز برای گردشگران ایرانی است که امکان دسترسی به این نوع کارت ها را ندارند

هاستل ها به نسبت هتل ها، فضای عمومی بیشتری دارند،عموما خودگردان هستند و بعضی از آن ها حتی امکاناتی برای به اشتراک گذاشتن کتاب و سی دی برای مهمانان شان در اختیار دارند.
هاستل ها بر خلاف هتل ها دارای امکانات پخت و پز در آشپزخانه بوده و همه نوع وسیله طبخ مانند اجاق گاز، فر خوراک پزی، مایکروویو، توستر نان، قابلمه، ماهیتابه، بشقاب، قاشق و چنگال و لیوان و غیره در آنها برای آشپزی و غذا خوردن مهیاست. بنابراین اگر شما در هاستل زندگی کنید لازم نیست دیگر پول هنگفت غذا خوردن در هتل یا رستوران را هم در حین سفر بپردازید! خودتان برای خودتان آشپزی می کنید و بدین ترتیب کلی در هزینه سفر شما اعم از اقامت و خورد و خوراک صرفه جویی خواهد شد.

مهمان پذیری

زندگی در هاستل از این منظر قابل توجه است که شما به راحتی با افرادی از شهرها و  کشورهای دیگر هم اتاق می شوید و می توانید دوستان بسیار زیادی پیدا کنید.
بیشتر هاستل ها امکانی را در کافه ها و فضای داخلی شان ایجاد می کنند تا گردشگرانی که در هاستل هستند، بتوانند با هم آشنا شوند و احیانا دوستی های بلندمدت تری را با هم شکل دهند، حتا همسفر انتخاب کنند و اگر برنامه ای برای ادامه ی سفرشان ندارند،با گروهی دیگر، همسفر شوند و از دیگران برای مقاصد بعدی شان اطلاعات و راهنمایی های کاربردی بگیرند. همین ویژگی هاست که هاستل ها را به مکانی جوان پسند تبدیل کرده است.
البته در هاستل ها اتاق های خصوصی هم وجود دارد که گزینه مناسب تری برای متاهل ها و طبیعتا اندکی گران تر است اما مطمئن باشید به پای قیمت اتاق های گران قیمت هتل ها نمی رسد.
هاستل های معتبر دارای اتحادیه بین المللی هستند و به مسافران و جهانگردانی که خواهان اقامت ارزان قیمت هستند در سراسر شهرهای کشورهای مختلف جهان سرویس می دهند.

مهمان پذیری

برای مسافرت های خارجی می توانید به راحتی از طریق اینترنت یک هاستل در هر شهر از هر کشوری که بخواهید پیدا کنید و سپس با تلفن زدن به آن، اتاق مورد نظر خود را رزرو کنید و برای این کار نیاز به پرداخت پول از طریق کارت اعتباری بین المللی ویزا کارت یا مسترکارت نیست. این بزرگترین امتیاز برای گردشگران ایرانی است که امکان دسترسی به این نوع کارت ها را ندارند.
در مجموع، آنچه درباره ی هاستل ها جلب توجه می کند قابلیت جذب گردشگر در این نوع اقامتگاه هاست.در ایران،مکانهای اقامتی ارزان قیمت شبانه روزی مثل مهمان خانه ها،مهمان پذیرها و مسافرخانه ها کارکرد تقریبا مشابه هاستل را دارد و جا دارد برای کمک به سفرهای ارزان تر تمهیدات بیشتری در زمینه احداث هاستل های مجهز اندیشیده شود و ایران هم درصورتی که بخواهد راهی مطمئن برای جذب گردشگر پیدا کند، می تواند به هاستل ها به عنوان یک راه سریع و به صرفه ی اقتصادی نگاه کند.


منابع: هیچهایک، بَک پَک،گروه سفر و گردشگری،بک پکرها