تبیان، دستیار زندگی
دو انتخابات سراسری در ایران قرار است در 26 فوریه سال 2016 (هفتم اسفند) برگزار شود. یک انتخابات برای مجلس نمایندگان (پارلمان) و دیگری برای انتخاب اعضای مجلس خبرگان.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارش هافینگتن پست از چرایی اهمیت دو انتخابات

دو انتخابات سراسری در ایران قرار است در 26 فوریه سال 2016 (هفتم اسفند) برگزار شود. یک انتخابات برای مجلس نمایندگان (پارلمان) و دیگری برای انتخاب اعضای مجلس خبرگان.

بخش سیاست تبیان
انتخابات

هافینگتن پست در این باره نوشت: این دو انتخابات با اهمیت بسیاری همراه هستند و نتیجه این انتخابات برای غرب نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. سوال اینجاست که چرا این 2 انتخابات تا به این اندازه مهم شده است؟ در ادامه به چند دلیل برای برشمردن اهمیت انتخابات آتی ایران  اشاره می کنیم.

یکی از دلایل اهمیت این انتخابات ها این است که فرماندهان نظامی ایران نسبت به آن هشدار داده اند. محسن رضایی، اخیرا عنوان کرده بود که آمریکابه دنبال نفوذ در انتخابات ایران و سازماندهی برای جذب آرا به نفع لیبرال ها است. و به همین خاطر به دنبال طرح موضوعاتی مانند شورای رهبری برای تضعیف جایگاه رهبری است. یکی دیگر از فرماندهان سپاه  ایران نیز اخیر گفته بود که اعضای مجلس خبرگان باید از میان کسانی انتخاب شوند که در قبال تظاهرات دانشجویان در سال 1999 و حوادث پس از انتخابات سال 88 مواضع انقلابی گرفتند.

اهمیت دیگر این انتخابات به این دلیل است که سرنوشت هاشمی رفسنجانی با این انتخابات گره خورده است. وی یکی از قدرتمندترین سیاستمداران ایران است. هاشمی به دنبال حضور در انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2013 بود اما شورای نگهبان قانون اساسی ایران صلاحیت وی را برای حضور در این انتخابات تایید نکرد. بنابراین انتظار می رود که این شورا بار دیگر از حضور هاشمی در انتخابات جلوگیری کنند. از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که وی در انتخابات حضور پیدا کند و پیروزی در آن به سمت ریاست مجلس خبرگان و یا رهبر اقلیت در آن برسد.

یکی از دلایل اهمیت این انتخابات ها این است که فرماندهان نظامی ایران نسبت به آن هشدار داده اند. محسن رضایی، اخیرا عنوان کرده بود که آمریکابه دنبال نفوذ در انتخابات ایران و سازماندهی برای جذب آرا به نفع لیبرال ها است. و به همین خاطر به دنبال طرح موضوعاتی مانند شورای رهبری برای تضعیف جایگاه رهبری است

یکی دیگر از این دلایل این است که مخالفان تندروها در ایران تصمیم گرفته اند تا در این انتخابات شرکت کنند چرا که آنها نمی خواهند ایران به افغانستان، عراق و سوریه، یمن و یا لیبی دیگری تبدیل شود. این افراد کسانی هستند که اصلاحات تدریجی برای حرکت به سمت دموکراسی را ترجیح می دهند و معتقد هستند که انتخابات آتی در ایران گامی مهم در جهت رسیدن به این هدف است. بنابراین، آنها امیدوار هستند حتی اگر نتوانند کنترل  مجلس خبرگان و نمایندگان را در اختیار بگیرد اما می توانند تندروها را از حضور در این مجالس حذف کنند. موفقیت ها و دستاوردهای بزرگ روحانی در عرصه سیاست خارجی و به طور ویژه پرونده هسته ای، می تواند به اعتدال گرایان و اصلاح طلبان برای رسیدن به اهداف آنها در سیاست داخلی کمک کند.

دلیل دیگر گزارش هافینگتن پست به این موضوع اشاره دارد که بسیاری از دولت های غربی اخبار مربوط به انتخابات در ایران را دنبال می کنند و در انتظار آن هستند تا ببیند چه تحولاتی پس از انتخابات رخ خواهد داد و چه جناحی پیروز خواهد شد ودیدگاه ها نسبت به غرب چگونه است. و اینکه اگر اکثریت اعضای مجلس ایران در نتیجه این انتخابات به نفع اعتدال گرایان باشند تغییراتی در بدنه قدرت در ایران رخ خواهد داد یا نه.



منبع : نامه نیوز