تبیان، دستیار زندگی
واقعاً احمقانه بود. فقط یك خونریزی ساده لثه، اما مگر اغلب مردم گاهگاهی خونریزی لثه ندارند؟ كیتاكلمنتس، 42 ساله از آن دسته زنانی نبود كه به خاطر هر مسئله كوچكی نگران شود و غصه بخورد. او مادر 5 فرزند و مدیر رستورانی در شهر كوچ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 علامت خطرناكی كه بیماران نادیده می گیرند

واقعاً احمقانه بود. فقط یك خونریزی ساده لثه، اما مگر اغلب مردم گاهگاهی خونریزی لثه ندارند؟ كیتاكلمنتس، 42 ساله از آن دسته زنانی نبود كه به خاطر هر مسئله كوچكی نگران شود و غصه بخورد. او مادر 5 فرزند و مدیر رستورانی در شهر كوچك اسكاتیا كالیفرنیا بود. او زن پر كاری بود كه زمستان سال 1994.95 درگیر یك سرماخوردگی سخت وعفونت مثانه شده و تمام مدت احساس خستگی و كسالت می كرد. وی دلیل بیماری خود را زمستان سرد آن سال می دانست. دكتر معالجش جهت مداوی عفونت مثانه او داروهایی تجویز كرده بود و او كمی بهتر شده بود ، اما چند هفته بعد درد لثه و خونریزی بدتر و شدیدتر شده بود، او فكر كرد شاید مشكل ازدندان عقل اوست كه قبلاً به سختی جی خود را در دهان وی باز كرده لذا به نزد جراح دهان و دندان رفت تا دندان عقل او را بكشد جراح كه حدس می زد مشكل وجود دارد از لثه او تكه برداری (بیوپسی) كرد و خانم كلمنتس را جهت انجام آزمایشات خون فرستاد. روز بعد پزشك به خانم كلمنتس تلفن كرد و گفت:« شما باید نزد یك پزشك متخصص بروید همین امروز!» آزمایشات حاكی از این بود كه خانم كلمنتس دچار لوسمی میلوئید حاد( مهلك ترین نوع سرطان خون) شده بود.

بعضی افراد به محض اینكه دچار سرماخوردگی مختصری می شوند سریع به پزشك مراجعه می كنند ، اما بسیارند كسانی كه نشانه هی بیماری را می بینند ، اما از روی ناآگاهی، خجالت و یا ترس به آنها توجهی نمی كنند. خونریزی لثه كه از نشانه هی سرطان خون است ممكن است نادر باشد ، اما نشانه هی دیگر آنقدرها نادر نیستند ولی مردم مایل نیستند كه آنها را مطرح كنند. موارد زیر مهمترین نشانه هایی هستند كه باید به آنها توجه كنید:

1- درد در قفسه سینه

« درد خود به خود از بین می رود» این جمله می تواند خطرناكترین جمله ی باشد كه بر زبان یك بیمار جاری می شود. مركز ملی آمار بهداشت گزارش می دهد كه سالانه تعداد 725 هزار بیمار به خاطر ابتلا به بیماریهی قلبی در آمریكا می میرند، كه بیشتر از مجموع  بیماران سرطانی است كه فوت می كنند . نتیجه مطالعات بر روی 2000 نفر فرد 65 سال به بالا نشان می دهد كه از هر 5 مورد حمله قلبی، یكی از آنها تشخیص داده می شود.

« مونیكاسافورد» پزشك داخلی در دانشكده پزشكی « نیوجرسی» می گوید: « اغلب مردم فكر می كنند دچار سوء هاضمه هستند به ویژه اگر این دردها حین ورزش بروز كنند. » نشانه هی حمله قلبی اغلب شامل احساس سنگینی ، تحت فشار بودن و یا درد در قفسه سینه است كه گاهی اوقات تا فك ( آرواره ها)، گردن، پشت و بازوها كشیده می شود. این نشانه ها ممكن است با تنگی نفس ، عرق كردن، و یا تهوع نیز همراه باشد . شما ممكن است تصور كنید درد در قفسه سینه تان كم است و اغلب اینطور هم هست ، اما نباید جان خود را به خطر بیندازید، مخصوصاً اگر داری وزن بالا، فشار خون بالا، كلسترول بالا و یا دیابت ( مرض قند) هستید . دكتر سافورد می گوید هنگامی كه این نشانه ها را در خود احساس كردید، فوراً باید اقدام كنید. اگر این علائم بیشتر از چند دقیقه طول كشید سریع دكتر خود را خبر كنید و یا با مراكز اورژانس تماس بگیرید و تقاضی آمبولانس كنید. هرگز سعی نكنید با پی خودتان به بیمارستان بروید.

2- اختلالات جنسی

هنگام معاینات بدنی ممكن است سؤال در مورد توانایی هی جنسی به فراموشی سپرده شود. پزشكان اغلب به هنگام سؤال در مورد مشكلات جنسی با نارضایتی بیماران خود مواجه می شوند، حتی در مواقعی كه این مشكلات نتیجه عوارض جانبی داروهایی چون ضد افسردگی و داروهی ضد فشار خون باشد كه به طور وسیع مصرف می شوند. دكتر " استیون وین رب" پزشك بیمارستان " هارتفورد" می گوید:" بیماریهی بسیاری وجود دارند كه می توانند موج كاهش تمایلات جنسی شوند. فقدان احساسات و تمایلات جنسی در مردان ویا زنان و اشكال نعوظ درمردان می تواند از علائم اولیه بیماری دیابت، مشكلات غده تیروئید، افسردگی و یا تومور باشد". در حقیقت مطالعات اخیر نشان می دهد كه یكی از اولین موارد پیش بینی كننده بیماریهی قلبی می تواند اختلال نعوظ در مردان باشد.

3- تغییر در عادات خوابیدن

بسیاری از مردم بی خوابی و یا خواب زیاد را ناشی از مشكل روحی و روانی می دانند كه ممكن است چنین هم باشد.

بنابر گزارش " مؤسسه ملی سلامت روانی" 19 میلیون فرد بالغ از افسردگی رنج می برند ، با وجود این بیش از دو سوم آنها تحت معالجه قرار نمی گیرند. افسردگی می تواند به عنوان یك بیماری نهفته منجر به بی تحركی و بی ارادگی شود، اما با وجود این پیامدهی جدی نظیر طلاق، ترك شغل، استعمال بیش از حد الكل و مواد مخدر، بیماری قلبی و حتی خودكشی را نیز به دنبال دارد. دكتر رزماری كُلیگنیارو " پزشك داخلی  در دانشگاه پزشكی پیتسبورگ" می گوید:" من همواره از بیماران خود راجع به خواب آنها سؤال می كنم زیرا حتی آنهایی كه نمی خواهند افسردگی خود را نشان دهند خواب را به عنوان یك مسئله نامربوط می بینند" وی اضافه می كند . " من از این طریق موارد زیادی از افسردگی و اضطراب را تشخیص داده ام."

مشكلات مربوط به خواب می تواند به خاطر مسائل ساده ی چون استرس، الكل و یا مصرف بیش از حد كافئین باشد، اما ممكن است نشانه یك بیماری باشد . برخی مشكلات خواب می تواند نشانه اختلالات تنفسی، بیماری كلیوی و یا دیابت باشد.

نیاز به گذاشتن چندین بالش در هنگام خواب می تواند بطور شگفت آوری نشانه یك مشكل باشد. كسانی كه باید سر خود را به هنگام خوابیدن بالا نگهدارند ممكن است دچار بیماری قلبی باشند. بالا نگاه داشتن سر باعث می شود كه خون در پاها جمع شود و از فشار بر روی قلب كم كند.

4- واكنشهی دارویی

علائمی نظیر سردرد، تهوع، سرگیجه، جوش و مشكلات تنفسی همان طور كه ممكن است نشانه بیماری هی مختلفی باشند ، می توانند واكنشهی مختلف در برابر داروها باشند، اما گاهی اوقات مردم آنها را نادیده می گیرند. نتیجه یك تحقیق منتشر شده در یكمجله پزشكی شماره آوریل 1988 نشان می دهد كه 43 هزار آمریكایی تنها به خاطر عوارض جانبی داروهی تجویز شده و یا استفاده از داروهی بدون نسخه در بیمارستان ها بستری شده و یا فوت كرده اند. اگر شما اخیراً داروی جدیدی را مصرف می كنید و چنین نشانه هایی را در خود مشاهده می كنید با دكتر خود تماس بگیرید و این موارد را بری او توضیح دهید و موقعی كه به نزد دكتر خود می روید لیستی از تمام داروهی شیمیایی و گیاهی را كه مصرف می كنید همراه خود ببرید.

5- تغییرات در دفع مزاج

دكتر كلیگنیارو می گوید:" دفع مزاج در همه یكسان نیست . بعضی ها روزی یكبار بعضی بیشتر و بعضی دیگر هم كمتر عادت به دفع مزاج دارند كه همگی آنها می تواند كاملاً طبیعی باشد. تنها تغییر در این عادات دفع مزاج است كه مهم است. همانطور كه خون درمدفوع و درد درمعده ممكن است علامت سرطان قولون (سرطان روده بزرگ) باشد، تغییر در اجابت مزاج هم ممكن است نشانه هشدار دهنده ی از این بیماری باشد. تغییر در اجابت مزاج گاهی اوقات با اختلالات روحی نظیر افسردگی و اضطراب نیزهمراه است. دكتر" الین رینولدز" از مركز پزشكی بوستون اظهار می دارد:" بیماری به من مراجعه كرد كه علایم معدی روده ی مثل اسهال و درد شكمی داشت. علائم نشان دهنده سندرم روده تحریك پذیر بود ،ولی می توانست با بیماری روانی مرتبط  باشد." هنگامی كه رینولدز از بیمار خود سؤالاتی را می پرسید، و او می گفت كه قبل از خارج شدن از خانه  باید بسته بودن شیرگازوقفل بودن در خانه را بررسی كند كه ممكن است 15 تا 20 بار طول بكشد . رینولدز می گوید: " بیمار از ناراحتی معده صحبت می كرد اما او مشكل وسواس داشت

6- تغییرات پوستی

بیمار دیگری به دكتر رینولدز مراجعه كرد كه نگران وجود غده ی در ساق پی خود بود. بعد ازمعاینه معلوم شد كه این برآمدگی یك كیست است. اما مریض قبلاً دچار ملانوم كه نوعی سرطان پوست است بوده و لذا دكتر خواست كه او را دقیقتر معاینه كند. دكتر یك غده فلسی شكل قهوه ی با لبه هی ناصاف بر روی شانه بیمار مشاهده كرد كه وی آن را دیده بود ولی جدی نگرفته بود. لذا دكتر از این غده نمونه برداری كرد. سرطان پوست شایع ترین نوع سرطان است. او می گوید:" نكته قابل توجه این است كه كاملاً مواظب باشید و هر گونه بزرگ شدن ویا تغییرات مشكوك در خالها و كك مك ها را با دكتر خود در میان بگذارید. خجالت و یا ترس می تواند همچون غفلت از علائم بیماری مشكل آفرین باشد. ترس از پزشك و یا ترس از فهمیدن حقیقت مانع بسیاری از معالجاتی هستند كه در واقع فرد به آنها نیاز دارد . دكتر" مارك گراف " روانپزشك بیمارستان كیسردركالیفرنیا می گوید:" ترس، نگرانی و عصبانیت بیماران در رفتار آنان انعكاس می یابد." آنها پیوسته برداشتهی خود را تكرار می كنند و می ترسند كه حقیقت را بفهمند . اما اینك بسیاری از بیماری ها خیلی بیشتر از آنچه كه یك دهه قبل بوده اند قابل درمان شده اند و هر چه سریعتر به درمان بیماری اقدام شود نتیجه موفقیت آمیزی حاصل خواهد شد.

دكتر رینولدز می گوید:" هنگامی كه با دكتر خود صحبت می كنید بی پرده سخن بگویید. عجله نكنید و مضطرب نشوید از تمام نكاتی كه می خواهید با دكتر در میان بگذارید لیستی تهیه كنید و موارد مهم را در راس این فهرست قرار دهید هیچ نشانه ی آنقدر كم اهمیت نیست كه ذكر نشود.

بروز یك نشانه بی ضرر مثل خونریزی لثه كه به موقع به آن رسیدگی شد، جان كیتاكلمنتس را نجات داد. 6 سال از آن ماجرا گذشته واستخوان قاب زانوی او پیوند زده شده است . او جزء 20 تا 30% افرادی است كه دچار لوسمی حاد بوده اند و اینك یك دوره بهبودی دراز مدت را تجربه می كند .

خانم كلمنتس از اینكه پزشك معالجش مثل خود او نسبت به نشانه هی بیماری او خونسرد و بی توجه نبوده است ، عمیقاً از او سپاسگزار است، وی می گوید:" من هنوز هم زیاد نگران مسائل نیستم و به خاطر هر موضوع كوچكی غصه نمی خورم ، اما از آنچه كه درست جلوی چشمانم قرار گرفته بی توجه نمی گذرم. "

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.