تبیان، دستیار زندگی
«جزیره رنگین» تازه ترین فیلم خسرو سینایی است که بتازگی در گروه هنر و تجربه اکران شده. سینایی در این فیلم از قصه گویی فاصله گرفته و بر تصویرهایی جذاب و زیبا تاکید کرده.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر تصویری به هرمز

«جزیره رنگین» تازه ترین فیلم خسرو سینایی است که بتازگی در گروه هنر و تجربه اکران شده. سینایی در این فیلم از قصه گویی فاصله گرفته و بر تصویرهایی جذاب و زیبا تاکید کرده.

احمد رنجبر - بخش سینما و تلویزیون تبیان
جزیره رنگین

«جزیره رنگین» را روی پرده سینما ببینید. اگر امکانش فراهم نبود حتما صفحه ال سی دی منزل تان باید 40 اینچ به بالا باشد. البته لازم نیست همه فیلم را ببینید ، گاهی هم می توان فقط به تصاویر زیبا و چشم نواز آن خیره شد و لذت برد.
خسرو سینایی بخشی از عجایت دیدنی جزیره هرمز را در بستر داستانی ساده تصویر کرده و خواسته این گونه ادای دینی به ناشناخته های مملکتش کند. کارگردان کارکشته از عهده این کار بخوبی برآمده ، چون حتی اگر جذب قصه نشوید ، نمی توانید از تماشای تصاویر فیلم صرف نظر کنید. محور داستان «جزیره رنگین» یک استاد خوش ذوق نقاشی(مهدی احمدی) است که فعالیت در جزیره هرمز را بر یک شغل خوب و زندگی نسبتا مرفه در پایتخت ترجیح داده و همه هم و غمش شناختن زیبایی این جزیره به مردم دنیا ، آموزش نقاشی به دخترکان جزیره و فهماندن این مساله که از خاک های رنگی استفاده های بهتری جز فروش می توان کرد.

در «جزیره رنگین» آن چه بیش از همه به چشم می آید وجه مستندسازی خسرو سینایی است برای همین قصه بشدت ساده ، ابتدایی ، قابل حدس و فاقد جذابیت های دراماتیکی است

سینایی در خلال فیلم بخشی از آئین و سنت های هموطنان جزیره نشین مان را در قاب دوربینش نشانده تا جنس «جزیره رنگین» برای مخاطب جور باشد. احتمالا نام احمد نادعلیان برای شما آشنا است. او هنرمند محیطی است که نقاشی هایش روی دیوار کاهگلی خانه های هرمز و نیز ساحل این جزیره (فرش خاکی) برایش شهرتی جهانی به همراه داشته. او در هرمز صاحب یک موزه هم هست ، یعنی همین الان نام نادعلیان را در گوگل سرچ کنید ، به یک سایت راهنمایی می شوید که ذیل نام او این طور نوشته شده: « برای هماهنگی بازدید، معرفی اماکن اقامتی در خانه های محلی اطراف موزه ، وسایل نقلیه و  سفره خانه ها می توانید با راهنمایان ما در موزه مشورت نمائید .»
 در ادامه هم به طور مفصل بخش های مختلف موزه و جزیره تشریح شده. خسرو سینایی جذابیت های زندگی نادعلیان را سوژه فیلم سینمایی کرده اما حواسش نبوده کدهایی موجود در فیلم نه به شناخت این هنرمند منتج می شود و نه داستانش مخاطب کم حوصله را با خود همراه می سازد. در «جزیره رنگین» آن چه بیش از همه به چشم می آید وجه مستندسازی خسرو سینایی است برای همین قصه بشدت ساده ، ابتدایی ، قابل حدس و فاقد جذابیت های دراماتیکی است. شاید اگر این تلاش در خدمت یک اثر مستند داستانی قرار می گرفت ، در جشنواره گذشته فجر با یک فیلم تحسین شده روبرو بودیم نه فیلمی به حاشیه رفته .

شناسنامه جزیره رنگین

نویسنده و کارگردان: خسرو سینایی
بازیگران:  مهدی احمدی، طیبه دهقان منشادی، عبدالرسول دریا پیما، محمد سلامتی، نرگس هرمزی، مصطفی شب تاری
خلاصه داستان: یک استاد از تهران می آید که می خواهد به شکلی موثر امکانات بومی جزیره را به سوی یک هدف شکوفای فرهنگی و مادی هدایت کند. این فقط به منظور جلب گردشگران نیست، بلکه به خاطر زنده نگه داشتن فرهنگ جزیره و ارتقاء شرایط مادی آن و البته زیبائی طبیعی آن است.