تبیان، دستیار زندگی
امروز یکشنبه ششم دی 1394 هجری خورشیدی، پانزدهم ربیع الاول 1437 هجری قمری و بیست و هفتم دسامبر 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ششم دی در آینه تاریخ معاصر ایران

رخداد تاریخی

امروز یکشنبه ششم دی 1394 هجری خورشیدی، پانزدهم ربیع الاول 1437 هجری قمری و بیست و هفتم دسامبر 2015 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

6 دی 1357

امام خمینی در گفت وگو با تلویزیون آلمان: هیچ دولتی را با وجود شاه تحمل نخواهم کرد. هدف ما برقراری جمهوری اسلامی است و در آینده نزدیک به آن خواهیم رسید.

6 دی 1357

به دنبال حمله ماموران رژیم پهلوی به تظاهرات مردم قزوین 14 تن به شهادت رسیدند.

6 دی 1357

امام خمینی (ره) در پیامی با تشکر و پشتیبانی از اعتصاب کنندگان شرکت نفت از ملت ایران خواستند که از اعتصاب کنندگان حمایت کنند. از طرف دیگر دولت در این روز کارگرانی را که دست به اعتصاب زده بودند به محاکمه نظامی تهدید کرد.

6 دی 1357

ماموران انتظامی در مراسم خاکسپاری کامران نجات اللهی استاد دانشگاه، با شرکت کنندگان در این مراسم درگیر شدند و در جریان این درگیری شماری از مردم را کشته، زخمی و بازداشت کردند. استاد نجات اللهی روز گذشته در جریان حمله ی نظامیان به اعتصاب کنندگان در وزارت علوم شهید شده بود.

6 دی 1350

بیش از یک هزار و 600 تن از ایرانیان مقیم عراق از راه قصر شیرین وارد کشور شدند.

6 دی 1334


وزیر امور خارجه ایران در جمع نمایندگان مجلس سنا به دلیل حمله های مکرر عراق، قرارداد 1316 را غیر قابل تحمل دانست. در این روز ارتش در سراسر مرز مشترک با عراق به حال آماده باش درآمد.

6 دی 1332

تیمور بختیار فرمانده لشکر دو زرهی با حفظ جایگاه پیشین برای فرمانداری نظامی تهران انتخاب شد.

6 دی 1323

سرلشکر حسن ارفع با دریافت جایگاه سرلشکر رزم آرا به ریاست ستاد ارتش رسید.

6 دی 1313

دولت ایران از کشورهای خارجی درخواست کرد در نامه های رسمی خود از واژه «ایران» به جای واژه پرشیا، پرس و پرسه استفاده کنند. ایران تا اوایل قرن بیستم با عنوان رسمی «پارس یا پرشین» شناخته می شد.

6 دی 1307

قانون متحد الشکل شدن لباس های شهروندان ایرانی در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. برپایه این قانون همه مردان ایرانی که به شغل های دولتی مشغول هستند باید لباس یک شکل بپوشند.

6 دی 1303

وزارت مالیه با ارسال بخشنامه ای به همه اداره های مالیه مرکز و ولایت ها با اشاره به قانون استعمال البسه وطنی که باید از ابتدای مهر 1302 خورشیدی اجرا می شد افزود که این قانون شامل کارمندان رسمی و پیمانی (کنتراتی) می شود.

6 دی 1302

دفتر مرکز اطلاعات با چاپ یک آگهی در روزنامه ایران اعلام کرد که در این مرکز اطلاعاتی، خبرهای داخلی و خارجی به صورت جامع گردآوری می شود.

6 دی 1300

پیکر شیخ محمد جواد نماینده مردم در مجلس شورای ملی به وسیله خراسانی های ساکن تهران تشییع و در «ابن بابویه» به خاک سپرده شد.

6 دی 1290

تبعید گسترده ناراضیان از جمله نمایندگان مجلس، روزنامه نگاران و رجال سیاسی در این روز آغاز و در این جریان، ناصرالملک نایب السلطنه بازداشت شد.