تبیان، دستیار زندگی
گرچه می گویند: «زیبایی باید در نگاه تو باشد نه در آنچه بدان می نگری»، مطالعات علمی نشان داده اند، چهره هایی كه به نظر ما زیبا و جذاب به نظر می رسند، ویژگی های خاصی دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طبقه بندی زیبارویان

گرچه می گویند: «زیبایی باید در نگاه تو باشد نه در آنچه بدان می نگری»، مطالعات علمی نشان داده اند، چهره هایی كه به نظر ما زیبا و جذاب به نظر می رسند، ویژگی های خاصی دارند.

فرآوری : نرگس درخشانی-بخش زیبایی تبیان

پروانه

این ویژگی ها را در 3 گروه اصلی می توان جای داد: 1) سلامت و تندرستی، 2) زیبایی، 3) حالتی از معصومیت چهره كودكان. همچنین تحقیقات علمی و روان شناسی در جامعه امروز جهان، معیارهای خاصی را برای چهره زیبا در نظر می گیرند كه البته مطلق نیستند.
آكادمی جراحی زیبایی آمریكا، مشخصات یك چهره زیبا برای خانم ها را پوست كمی برنزه و نه رنگ پریده، صورتی باریك و بدون چربی اضافه، لب های پر، ابروهای پر و تیره، مژه های بلند و باریك، گونه های برجسته، پلك های باریك، بینی باریك، پوست شفاف و كشیده و بدون چین و چروك، دندان های سفید و مرتب، چشم های درشت و شفاف و پیشانی بلند، در نظر می گیرد.
در مقابل ویژگی های یك چهره زیبا برای آقایان؛ پوست تیره تر و سبزه، صورت جمع وجور و باریك با چربی كم، لب های قرینه، ابروهای تیره و مژه های پر، پهن تر بودن نیمه فوقانی صورت نسبت به نیمه تحتانی، چانه برجسته كه نشاندهنده قدرت مرد است، فك پایین قوی و بازاویه های مشخص، ابروهای پر و تیره، شیار بین بینی و لب كم عمق و پلك های نازك است.

این معیارها در جامعه های مختلف ممكن است كمی متفاوت باشد و سلیقه شخصی افراد مختلف نیز بر معیارهای ذهنی آنها از یك چهره زیبا موثر است ولی با وجود این، اصول و معیارهای زیبایی انسان در طول تاریخ و تا به امروز ثابت باقی مانده است.

نظرسنجی نشان داد که خانم ها اهمیت زیادی برای عطر مردان قایل اند و به نظر آنها بوی خوش ادکلن مرد را جذاب تر می کند

طبق یک نظرسنجی که توسط یک کمپانی بین المللی در آمریکا انجام شد، مردان ایتالیایی به عنوان زیباترین مردان جهان شناخته شدند که با گذر زمان و پدیدار شدن چین و چروک صورت نیز جذابیت خود را از دست نمی دهند.

به گزارش نووستی به نقل از رویترز، در این نظرسنجی 10 هزار زن و مرد در سنین 15 تا 64 سالگی از 12 کشور روسیه، استرالیا، برزیل، کانادا، فرانسه، یونان، مالزی، جمهوری آفریقای جنوبی، اسپانیا، بریتانیا و آمریکا شرکت داشتند.باوجود اینکه ایتالیا در شمار کشورهایی که نظرسنجی در آنها انجام شد، قرار نداشت اما مردان ایتالیایی از نظر زیبایی به مقام اول دست یافتند. در جایگاه دوم مردان آمریکایی، جایگاه سوم مردان روس و چهارم برزیلی ها هستند.

به اعتقاد شرکت کنندگان در این نظرسنجی، جذابیت مردان حتماً به دلیل داشتن اعضای صورت زیبا و بدن ورزشکاری نیست و معتقدند که هر مردی که مرتب و تمیز باشد، شانس زیادی برای تحت تاثیر قراردادن اطرافیان خود دارد. دومین شرط، اعتماد به نفس و پس از آن خودداری و لبخند زیبا بوده است. در عین حال تنها 1 درصد از شرکت کنندگان معتقدند که موهای پرپشت و سالم ، شرط حتمی برای زیبایی مرد است. این نظرسنجی نشان داد که خانم ها اهمیت زیادی برای عطر مردان قایل اند و به نظر آنها بوی خوش ادکلن مرد را جذاب تر می کند. همچنین مشخص شد که در اسپانیا مردان بیش از زنان بدن عضلانی و لباس خوب را برای مرد ضروری می دانند.

برداشت شخصی از زیبایی

دکتر گلرخ ثریا در مقاله ای در هفته نامه سلامت می نویسد : برداشت و مفهوم زیبایی در جوامع گوناگون بسیار متفاوت است. تبلیغات رسانه های گروهی، فیلم ها و نوشته ها نیز بر معیارهای ما از زیبایی موثر خواهند بود. به عنوان مثال بینی پهن در جامعه ما زیبا نیست ولی در كشور گینه نماد زیبایی و جذابیت است یا در بسیاری از كشورهای اروپایی و آمریكایی و كشور خودمان، دندان هایی سفید و ردیف زیبا به نظر می رسند ولی در بعضی كشورهای آفریقایی سیاه كردن همه دندان ها با مواد رنگی و شیمیایی خاص، گامی در جهت زیباتر شدن به شمار می رود. زیبایی به مجموعه ای از خصوصیات گفته می شود كه احساس خوشایندی را در ذهن به وجود آورند و باعث جذابیت شوند. به زبان دیگر هرچه صورت یك فرد به ظاهر انسانی نزدیك تر باشد، زیباتر به نظر می رسد. هرچه یك صورت با طبیعت هماهنگی و توازن بیشتری داشته باشد، جذابیت افزون تری خواهد داشت چون سلامت، زنده بودن و شادی و خوبی را به نمایش می گذارد.

زیبایی از نگاه جامعه

زیبایی ظاهری فرد اثرات زیادی در روابط اجتماعی فرد و تاثیر او بر اطرافیانش در جامعه خواهد داشت. حقیقت این است كه بیشتر ما در برخورد اول با یك شخص غریبه، زیبایی ظاهری فرد را ملاكی برای ارزیابی شخصیت او قرار می دهیم. نتایج یك تحقیق كه در یكی از دانشگاه های لندن انجام شد، نشان داد كه از میان 11 هزار فردی كه مورد مطالعه قرار گرفته بودند، افرادی كه زیبایی ظاهری بیشتری داشتند، درآمدی بیش از دیگران كسب می كردند و كسانی كه زیبایی ظاهری كمتری داشتند 13درصد درآمد كمتری از دیگران داشتند.

محققان اعتقاد دارند علت این پدیده اعتماد به نفسی است كه زیبایی ظاهری به شخص می بخشد تا در موقعیت های شغلی و اجتماعی موثرتر و مطمئن تر عمل كند. بعضی اعتقاد دارند زیبایی ظاهری به فرد این امكان را می دهد كه از منافع و امكانات جامعه بیشتر استفاده كند. به عنوان مثال، شغل بهتری كسب كند و در حرفه خود پیشرفت كند و یا بتواند شریك زندگی مناسب تری انتخاب كند.


برگرفته از : برترین ها 


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.