تبیان، دستیار زندگی
مهرداد كورش نیا از نمایشنامه نویسان و كارگردانان تئاتر است كه بیشتر آثاری با موضوع وقایع دوران جنگ روی صحنه برده است؛ جنگی كه خیلی ها را چشم انتظار بازگشت عزیزانشان كرده است. این روزها تالار حافظ و تماشاخانه ایرانشهر میزبان 2نمایش به كارگردانی كورش نیا هس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«قرار» روایت انتظاری متفاوت

مهرداد كورش نیا از نمایشنامه نویسان و كارگردانان تئاتر است كه بیشتر آثاری با موضوع وقایع دوران جنگ روی صحنه برده است؛ جنگی كه خیلی ها را چشم انتظار بازگشت عزیزانشان كرده است. این روزها تالار حافظ و تماشاخانه ایرانشهر میزبان 2نمایش به كارگردانی كورش نیا هستند؛ «مونس» درباره انتظار یك مادر برای بازگشت فرزندش از جنگ است و «قرار» انتظار یك پدر منتظر را روایت می كند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان
قرار

انتظاری متفاوت

كورش نیا درباره موضوع نمایش قرار می گوید: مادر تنها موجود روی زمین است كه همه چیز از او شروع می شود. مادر مولد است، می تواند غذا تهیه كند، خانه خالی را پر و یك كلاف را به لباس تبدیل كند. زایش و تولید كار مادر است اما پدر حافظ گذشته است؛ شهرت و ارث دارد و همانطور كه مادر آینده را می سازد، پدر از گذشته حمایت می كند. در قرار انتظار پدر به گونه ای دیگر روایت می شود و مفهوم آن مثل دیگر موضوع های زندگی مردان واقعیت محض است.

از واقعیت تا اسطوره سازی

این هنرمند كه بیشتر نمایشنامه هایش واقعگراست، عنوان می كند: برای نخستین بار در نگارش نمایشنامه از جریان سیال ذهن و اسطوره استفاده كردم. در قرار پدری نزدیك 29سال در انتظار آمدن فرزندش است و تصمیم گرفتم از داستان یوسف استفاده كنم. انسان زمانی سراغ اسطوره می رود كه برخی از موضوعات را درك نكرده و نمی فهمد، بنابراین برای مفاهیم، یك توضیح آغازین پیدا كرده و به سراغ اسطوره می رود.
كورش نیا تصریح می كند: در قرار با توجه به انتظار طولانی پدر به یاد داستان یعقوب افتادم كه سال ها در انتظار یوسف بود، بنابراین داستان را با فرم روایت حضرت یوسف(ع) كه در قرآن خواندم، نوشتم. فرم روایتی از زبان دانای كل در صحنه می تواند با مخاطب ارتباط برقرار كند. در جریان سیال ذهن هم از روشی استفاده كردم كه گفت وگو ها مربوط به محل و زمان خاص نیست و به نظرم می تواند كاری تازه در حوزه جنگ باشد.

"قرار" داستان انتظار و خاطرات پدری برای بازگشت فرزندش از سفری ۳۰ ساله را روایت می کند. این نمایش متکی به روایت های شرقی و بازخوانی اساطیری در موضوع است و داستان خود را با تکنیک جریان سیال ذهن روایت می کند.

درگیر نشدن با ایدئولوژی

كارگردان « آخرین نامه» درباره شعارزده بودن برخی نمایش ها با مضامین خاص یادآور می شود: وقتی یك هنرمند با ایدئولوژی سراغ موضوع می رود، ناگزیر می خواهد خوب یا بد بودن آن را اثبات كند. در هنر نمی توان قضاوت كرد و گفت جنگ خوب است یا بد. اگر ایدئولوژی را كنار بگذاریم، به حتم اثر دچار شعارزدگی نمی شود. كسی جنگ را تأیید نمی كند و دوست ندارد عزیز از دست بدهد اما وقتی یك هنرمند می خواهد درباره جنگ بگوید، نباید با ایدئولوژی به آن نگاه كند. این نگاه با هنر همسو نمی شود و آثاری ماندگارند كه وارد این ورطه نشوند.
"قرار" داستان انتظار و خاطرات پدری برای بازگشت فرزندش از سفری ۳۰ ساله را روایت می کند. این نمایش متکی به روایت های شرقی و بازخوانی اساطیری در موضوع است و داستان خود را با تکنیک جریان سیال ذهن روایت می کند. این نمایش كه در بخش نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر مقاومت برگزیده شده و همچنین کاندیدای منتخب جشنواره تئاتر فجر هم هست، از 23 آذرماه جاری هر شب ساعت 19:30 در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود.
نمایش قرار به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کورش نیا با حضور بازیگران جوانی چون سعید دشتی، رضا رباط جزی، سارا عباسپور و حمیدرضا معدن کن و هم چنین بازیگر خردسال پارسا قره داغی اجرا می شود. در این نمایش محمد قدس مجری طرح، آتوسا قاضی طراح لباس،آرش عزیزی موسیقی، لنا طاهری گریم، محمدصادق زرجویان طراح پوستر و بروشور، نبی کورش نیا دستیار کارگردان، حسین ایرجی مدیر برنامه ریزی و هماهنگی، مهشید فیض منشی صحنه، حسین معدنی نشین و امید جمشید پور مدیران صحنه، مهدی فیروز زارع ساخت دکور و اجرای صحنه، محمدصادق زرجویان عکاس، الهام یوسفی تبلیغات، ندا ریحانی مدیر روابط عمومی و سرپرست گروه نیز بر عهده مهرداد کورش نیا است.


منبع: روابط عمومی تئاتر