تبیان، دستیار زندگی
اندک؛ اندک آمدند و نام خود را در جریده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت و ضبط کردند، آمدنی که در ابتدا نرم نرمک بود و سپس به یکباره به سونامی تبدیل شد و فراتر از تمامی انتظار ها پیش رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان ثبت نام گام بزرگ انتخابات

اندک؛ اندک آمدند و نام خود را در جریده انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت و ضبط کردند، آمدنی که در ابتدا نرم نرمک بود و سپس به یکباره به سونامی تبدیل شد و فراتر از تمامی انتظار ها پیش رفت.

بخش سیاست تبیان
انتخابات مجلس و خبرگان

تا جایی که به مزاح می توان گفت با اینهمه احساس تکلیف چه کنیم و چگونه جمع آوری اش کنیم؟!. اینکه نظام پارلمانی در کشور ما تک ساحتی است و دو باله و دو شاکله ای نیست، خودش شامل بر مباحث بسیاری است و از جمله این نکته که حضور در مجلس شورای اسلامی به عنوان یگانه نهاد قانون گزاری اقتضا می کند که حداقل های ممکن از تخصص و تبحر برای حضور در مجلس را ملحوظ کرده و هر کسی براحتی خود را محق به حضور در عرصه انتخابات نداند اما به هر تقدیر بدون وجود محدودیت های قانونی و یا ملاحظات فردی شاید این حضور پر ازدحام هم گریز ناپذیر باشد. البته فارغ از نام نویسی های چهره های عام و غیر شاخص در این دوره با نام نویسی بی سابقه و پر شمار و البته غیر منتظره همه اضلاع و اجزای جناح های مختلف در عرصه انتخابات مجلس بودیم، گزاره ای که از یکسو نشان دهنده تغییر فضا و نگاه مثبت همه کنش گران سیاسی به فضای موجود است و از طرف دیگر نشان دهنده آنکه انتخابات این دوره با رقابتی پر شور و تمام عیار روبرو خواهد شد و نشاط سیاسی بر کشور حکمفرما خواهد گردید. دیگر یک جناح و جریان به ترکتازی در صحنه سیاسی نخواهد پرداخت و همگان خود را به محک انتخاب و آرای عمومی خواهند گذاشت، نتیجه نیز بی گمان فارغ از اینکه در فرآیند تایید صلاحیت ها چه خواهد گذشت و یا چه طیفی با اقبال عمومی روبرو خواهد شد در کلیت ماجرا به نفع کشور و نظام و انقلاب در شرایط حساس فعلی خواهد بود و به دنیا این پیام داده خواهد شد که نظام جمهوری اسلامی در ابتدای دهه چهارم حیات خود همچنان پرشور به جلو می راند و با خمودی و رخوت روبرو نیست و همه طیف ها در چارچوب نظام و اهداف و قواعد آن چشم به افقی روشن در آینده دارند.

ابتدای خوش و پایانی مطلوب

شاخص در این دوره با نام نویسی بی سابقه و پر شمار و البته غیر منتظره همه اضلاع و اجزای جناح های مختلف در عرصه انتخابات مجلس بودیم، گزاره ای که از یکسو نشان دهنده تغییر فضا و نگاه مثبت همه کنش گران سیاسی به فضای موجود است و از طرف دیگر نشان دهنده آنکه انتخابات این دوره با رقابتی پر شور و تمام عیار روبرو خواهد شد و نشاط سیاسی بر کشور حکمفرما خواهد گردید

اصلاح طلبان که با حضور چهره هایی چون آیت الله سید حسن خمینی در عرصه خبرگان رهبری در روزهای ابتدایی ثبت نام، دلگرم به حضور در عرصه شدند، از همان ابتدا با حضور چهره هایی که سال ها از عرصه اول تحولات بدور بودند، نشان دادند که با موتور روشن و عزم جدی وارد عرصه انتخابات شده اند. در روزهای ابتدایی از چهره های رسانه ای این جریان تا مدیران و برخی چهره هایی که در مجلس ششم خوش درخشیدند و بدور از تندروی ها بودند، خودی نشان دادند، در وهله میانی نیز بزرگان این جریان و چهره های کلیدی در عرصه حضور یافتند و بالاخره در روزهای پایانی این پازل حضور را تکمیل کردند و با حضور دیگر چهره های شاخص خود در مرحله ابتدایی انتخابات یعنی دوران نام نویسی جلوتی نمایان به نمایش گذاشتند. آنان به پشتوانه انسجام درون تشکیلاتی از این حضور پر رنگ بیم ندارند، چرا که فکر همه جا را کرده و آئین نامه ها را تدوین و قرار بر تمکین همه اضلاع را دارند. آنان اکنون چشم به شورای نگهبان و قدرت لابی گری مردان دولت تدبیر و امید دارند که در تعاملی سازنده فضا و بستری مهیا برای حضور رقابتی فراهم شود.

حضور اصولگرایان از سنتی تا پایداری

اصولگرایان که البته معضلی با ماجرای تایید صلاحیت ها نداشته و خیالی آسوده از این حیث دارند نیز با حضور همه اضلاع و اجزای خود به وادی رقابت انتخاباتی پای گذاشته اند. از لاریجانی که گفته مستقل آمده است و این جمله معانی و استنباط های مختلفی را به همراه دارد تا اعضای سنتی این جریان و بالاخره تمامی چهره های شاخص پایداری. البته دو، سه غایب کلیدی نیز این جریان در عرصه انتخابات خواهد شد، روح الله حسینیان و کاظم جلالی یکی عضو شاخص جبهه پایداری و دیگری یار همیشه همراه لاریجانی. اصولگرایان که اکنون مشخص شده بدون اجماع و ائتلاف حداکثری و لااقل در قالب دو اردوگاه مجزا از هم به صحنه می آیند، این بار هم از جناح رقیب، رقبای جدی دارند و هم در میان خود به رقابتی تنگاتنگ خواهند پرداخت.

احمدی نژادی ها در عرصه

در کلیت ماجرا به نفع کشور و نظام و انقلاب در شرایط حساس فعلی خواهد بود و به دنیا این پیام داده خواهد شد که نظام جمهوری اسلامی در ابتدای دهه چهارم حیات خود همچنان پرشور به جلو می راند و با خمودی و رخوت روبرو نیست و همه  طیف ها در چارچوب نظام و اهداف و قواعد آن چشم به افقی روشن در آینده دارند

اگر در دوره قبلی انتخابات مجلس با رمز جریان انحرافی، یاران احمدی نژاد در عرصه انتخابات مجال طرح و عرضه نیافتند، در این دوره گویا آنان در صدد جبران مافات برآمده اند و می توان گفت با تیم کامل و پر و پیمان پای در وادی رقابت گذاشته اند. چهره های پرشماری از کابینه های نهم و دهم، استانداران و فرمانداران دولت مهرورز برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده اند و حال باید دید از یکسو تکلیف تعامل آنان با اصولگرایان و بالاخص اعضای جبهه پایداری چه خواهد شد و از طرف دیگر باید دید اعضای شورای نگهبان در قبال این حضور با توجه به حرف و حدیث ها پیرامون جریان انحرافی چگونه خواهد بود.

در نهایت...

بالاخره طیف حامیان دولت، اضلاع و اجزایی که از آنان با عنوان اعتدالیون نام برده می شود نیز حضور جدی در عرصه انتخابات به منصه ظهور رساندند. البته تکلیف حضور این طیف منوط به آن است که آنان بالاخره در لیست مستقلانه خود با چه جریانی به ائتلاف رسیده و از کدامین گزینه ها بهره خواهند گرفت. با اصلاح طلبان همنوا می شوند یا با اصولگرایان معتدل و یا ترکیبی از هر دوی آنها. هر چه هست لااقل در عرصه نام نویسی و در این مرحله، انتخابات فراتر از انتظارها پیش رفت و طلیعه خوشی داشت و باید دید در ادامه به چه سمت و سویی خواهیم رفت.


منبع: نوآوران