تبیان، دستیار زندگی
مولوی محمد اسحاق مدنی از علما و روحانیون برجسته اهل سنت استان سیستان و بلوچستان است؛ وی به مدت 30 سال معاون رییس جمهور در امور اهل سنت بوده، و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است. همزمان با هفته وحدت و کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با وی که
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیچ مسلمانی، مسلمان دیگر را تکفیر نمی کند!

مولوی محمد اسحاق مدنی از علما و روحانیون برجسته اهل سنت استان سیستان و بلوچستان است؛ وی به مدت 30 سال معاون رییس جمهور در امور اهل سنت بوده، و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است.
همزمان با هفته وحدت و کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با وی که یکی از علمای برجسته اهل سنت و از صاحب نظران در حوزه وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی گفتگویی انجام شده است که ما حصل این گفتگو در ذیل می آید:

مصاحبه از: بخش اعتقادات شیعه تبیان
مولوی محمد اسحاق مدنی

روحانی برجسته اهل سنت بر لزوم مقابله با تفکر و اندیشه تکفیر در جهان اسلام تاکید و وحدت اسلامی را جزء احکام اسلام برشمرد.
مولوی محمد اسحاق مدنی از علما و روحانیون برجسته اهل سنت استان سیستان و بلوچستان است؛ وی به مدت 30 سال معاون رییس جمهور در امور اهل سنت بوده، و عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است.
مدنی که تحصیلات خود را در حوزه های علمیه پاکستان گذرانده و بر چند زبان خارجی تسلط دارد، نماینده مجلس شورای اسلامی و چند دوره عضو مجلس خبرگان رهبری نیز بوده است.
همزمان با هفته وحدت و کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با وی که یکی از علمای برجسته اهل سنت و از صاحب نظران در حوزه وحدت اسلامی و تقریب مذاهب اسلامی گفتگویی انجام شده است که ما حصل این گفتگو در ذیل می آید:

یکی از عوامل قدرت و اقتدار مسلمانان، وحدت و انسجام بین آنهاست؛ به نظر شما راهکارهای نهادینه شدن وحدت در جهان اسلام چیست؟

مولوی اسحاق مدنی:
وحدت اسلامی یکی از احکام اسلامی است. هیچ مسلمان واقعی مسلمان دیگر را تکفیر نمی کند

این گونه مسائل از دو جهت می تواند مطرح شود اول این که ما به عنوان مسلمان وظایفی داریم که هم در قرآن هم در حدیث و سیره پیامبر (صلی الله علیه و آله) احکامی برای ما صادر شده مثلا مسلمان باید نماز خوانده و روزه بگیرد وحدت هم یکی از همین احکام اسلام است که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) به آن امر  کرده؛ به علاوه این که در قرآن در رابطه با وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و عقد اخوت اسلامی آیه هایی وجود دارد که ما اگر خود را مسلمان می دانیم، همانگونه که بقیه احکام اسلام را بر خود لازم می دانیم به این مسئله نیز باید توجه کنیم؛ مسئله دوم این است که اگر تاریخ اسلام را نگاه کنیم تمام بلاهایی که در طول تاریخ اسلام پیش آمده در اثر تفرقه بوده است؛ ممکن است علتهای دیگری هم باشد ولی علت اساسی و علت مهم تر همین بوده که مسلمانان دچار تفرقه شده اند و در اثر آن به بلاها و گرفتاریهای مختلف دچار شده اند لذا تمام این مسائل مقدمه ای شد برای تفرقه بین پیروان مذاهب اسلامی؛ لذا لازمه نهادینه شدن وحدت در جوامع اسلامی ضروری است.

یکی از دلایل گسترش اختلافات بین مسلمانان پدیده تکفیر است. دلایل ظهور پدیده تکفیر در جهان اسلام چیست؟

هیچ مسلمان واقعی وجود ندارد که مسلمان دیگر را تکفیر کند؛ اسلام شرایط و احکامی دارد که خود این دین مبین تعیین کرده و اگر مسلمان دارای این شرایط باشد و آن را بپذیرد و شهادتین را ادا کرده و نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و قیامت و قرآن را قبول کند و احکامی که قرآن آورده را تایید کرده و بپذیرد نمی توان او را تکفیر کرد. کسی که این فرد را کافر بنامد مشخص است که برداشت و شناخت درستی از اسلام ندارد و یا این که عناد و دشمنی با اسلام دارد؛ اگر برداشت درستی از اسلام داشته باشیم نمی توانیم هر فردی را تکفیر کرد.

به نظر شما راههای برون رفت از خطرات جریانهای تکفیری چیست؟

به راحتی نمی توان از این مصیبت نجات پیدا کرد و نیاز به عزم همه کشورهای اسلامی است؛ در آینده عملکرد تکفیری ها ثابت خواهد کرد که خطرات این جریانها بیشتر دامن کشورهای حامی تکفیری ها را خواهد گرفت. اگر کشورهای اسلامی در حال حاضر نمی توانند همه اختلافات خود را کنار بگذارند اما حداقل می توانند در رابطه با این موضوع به اجماع برسند و این خطر را از جامعه اسلامی ریشه کن کنند و در این زمینه همفکری و همکاری داشته باشند.

مولوی محمد اسحاق مدنی

راهکار تحقق امت واحده اسلامی چیست؟

راهکار فرهنگی بهترین راه است؛ مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در هفته وحدت هر ساله کنفرانس وحدت را برگزار می کند و نشستهای مشترک علما برگزار می شود؛ باید با مجامع مختلف علمایی ارتباط و گفت و شنود داشته باشیم؛ کار فرهنگی به مرور زمان تاثیرات خود را خواهد داشت و با پیگیری های بیشتر باید همراه باشد؛ تنها راه مقابله با کسانی که بر علیه وحدت امت اسلامی کار می کنند و هزینه های هنگفت می کنند مقابله به مثل است؛ امت اسلامی و دلسوزان امت اسلام باید چنین کاری انجام دهند و کار فرهنگی را سرلوحه برنامه های خویش قرار دهند همانطور که مقام معظم رهبری دام ظله بر این مسئله تاکید دارند.

یکی از محورهای کنفرانس وحدت امسال شرایط کنونی جهان اسلام و بررسی آن از جهات مختلف است، به نظر شما شرایط کنونی جهان اسلام در مقایسه با سالهای گذشته در زمینه وحدت اسلامی چگونه است؟

اوضاع امت اسلامی در دوره کنونی چندان مناسب نیست و شاهد اختلافات بسیار بین پیروان مذاهب اسلامی هستیم؛ وجود اختلاف امری طبیعی است اما وقتی این مسائل و اختلافات فکری و اجتهادی باعث ایجاد شکاف و جنگ و خونریزی شود قابل قبول نیست که متاسفانه در وضعیت کنونی جهان اسلام شاهد وضعیت وخیمی هستیم اما امیدواریم شاهد تحقق امت واحده اسلامی در آینده نزدیک باشیم.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.