تبیان، دستیار زندگی

اینطوری بیشتر سرما می‌خورید

آیا شما هم جزو افرادی هستید که خیلی زود و با اولین باد سرد سرما می‌خورید؟ در این صورت احتمالا درگیر برخی عادت‌ها شده اید که سرماخوردگی را بیشتر می‌کنند. اما کافیست برخی عادت‌ها را کنار بگذارید و بیشتر به سلامتی بدن تان اهمیت بدهید. در این مطلب هفت حالتی را که شما را در پاییز و زمستان در معرض سرماخوردگی قرار می‌دهند بیشتر آشنا می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 سرماخوردگی

 

فول استرس هستید

البته که با یک استرس آنی سرما نمی‌خورید. اما اگر به طور مرتب در شرایط استرس زا قرار داشته باشید، مانند فشارهای کاری، مشکلات خانوادگی، وظایف اجتماعی سنگین و غیره شک نکنید که بدن تان ضعیف شده و مستعد سرماخوردگی خواهید بود.

نتایج پژوهشی که در  Psychology Today به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد استرس نقش مهمی در تضعیف سیستم ایمنی بدن دارد و قدرت آن را در مقابله با ویروس ها و میکروب‌ها کاهش می‌دهد.

محققان بر این باور هستند که کورتیزول یا همان هورمون استرس به سیستم ایمنی بدن آسیب می زند، یعنی زمانی که تحت استرس و فشارهای روحی و جسمی قرار دارید، به میزان 90 درصد احتمال دارد که مریض بشوید.

به طور مرتب به صورت‌تان دست می‌زنید

زمانی که صورتتان را لمس می‌کنید، یعنی در مواقعی که بینی تان را می خارانید، پوست خشک لب ها را جدا می‌کنید، پیشانی یا چشم‌هایتان را می مالید، میکروب‌های روی نوک انگشت‌ها را به صورتتان منتقل می‌کنید.

زمانی که دست‌ها و یا انگشتان‌تان با مخاط بدن (دهان، بینی یا چشم‌ها) تماس پیدا می‌کند، میکروب‌ها به سادگی وارد بدن شده و شما را بیمار می‌کنند. بنابراین بهتر است خیلی صورتتان را دستمالی نکنید، بخصوص با دست‌های کثیف و آلوده.

به عقیده‌ی محققان، خواب کمتر از شش ساعت در شب، بدن را آماده‌ی پذیرش بیماری می‌کند

 

اصرار دارید با همه دست بدهید

همه‌ی ما در روابط اجتماعی و کاری دست می‌دهیم. اما  بهتر است بدانید همین کار مودبانه می تواند زمینه را برای انتقال میکروب‌ها فراهم کند. شما از کجا می دانید چند ثانیه قبل دوست یا همکارتان در دستش عطسه یا سرفه نکرده باشد و یا بدتر از آن بینی اش را نگرفته باشد. بنابراین لازم نیست با هر غریبه و آشنایی دست بدهید. بخصوص اگر خودتان را مستعد سرماخوردگی می دانید، عذرخواهی کرده و از این کار خودداری کنید.

به عقیده‌ی محققان، حدود 80 درصد بیماری ها از طریق دست دادن و یا تماس دست با دهان انتقال پیدا می‌کنند.

سرماخوردگی ، آنفلوآنزا ، سلامت بدن، سرما ،

 

از خوابتان می زنید

اگر به اندازه‌ی کافی نمی‌خوابید و برای هر کاری از خواب تان می زنید، باید بدانید که بدن تان را در معرض بیماری ها قرار می‌دهید.

به عقیده‌ی محققان American Academy of Sleep Medicine خواب کمتر از شش ساعت در شب، بدن را آماده‌ی پذیرش بیماری می‌کند. به عقیده‌ی این محققان احتمال بیماری با هر یک ساعت کمبود خواب بیشتر می‌شود.

محققان مشاهده کردند افرادی که به طور منظم فقط شش ساعت در شب می‌خوابند، به میزان 40 درصد بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرند.

همچنین در افرادی که کمتر از پنج ساعت در شب می‌خوابند، این احتمال به 45 درصد می رسد.

حدود 80 درصد بیماری ها از طریق دست دادن و یا تماس دست با دهان انتقال پیدا می‌کنند

 

خودتان را در معرض میکروب‌ها قرار می‌دهید

درست است که شما بدون چشم مسلح قادر به رویت میکروب‌ها نیستید، اما باید بدانید که آنها همه جا هستند، یعنی روی دستگیره‌ی در، نرده‌ی پله ها، گوشی همراه، روی فرمان ماشین و همه جا. این سطوح آلوده به میکروب هستند، بنابراین لازم است که قبل از غذا خوردن دست‌هایتان را با دقت بشویید.

اگر در تماس با همکار بیمار هستید و یا فرزندتان بیمار است، به طور مرتب دست‌هایتان را شستشو دهید. یادتان باشد که همیشه قبل از آشپزی، دست‌هایتان را به دقت بشویید.

زمانی که بیمار هستید نیز کار می‌کنید

همه‌ی ما وظایفی داریم که مجبوریم در طول روز انجام دهیم. داشتن یک رییس یا صاحبکار سختگیر این مشکل را بدتر می‌کنید. متاسفانه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که رفتن به سر کار در روزهای ناخوشی و با حال خراب، نشان دهنده‌ی وظیفه شناسی و سخت کوشی است.

اما واقعیت این است که هر کارمندی که با حال خراب به محل کار خود می رود باعث می‌شود که در طی چهار ساعت، میکروب‌ها 50 درصد بیشتر مناطق محیط کار را آلوده کنند. در واقع این کار نه تنها به سلامت خود فرد آسیب می زند، بلکه سلامت کارمندان دیگر را نیز به خطر می اندازد.

دست‌ها را با دقت تمیز نمی‌کنید

زمانی که دست‌ها را می‌شویید، حروف الفبا را از الف تا ی زیر لب تکرار کنید. اکثر افراد بزرگسال دست‌ها را سریع و بدون دقت کافی شستشو می‌دهند. در حالی که این کار نه تنها به بهبود بهداشت کمکی نمی‌کند، بلکه خطر سرماخوردگی و بیماری را افزایش می‌دهد.

به عقیده‌ی متخصصان حوزه‌ی سلامت، شستشوی صحیح دست‌ها عبارت است از استفاده از صابون و شستشوی آن با آب آن هم به مدت حداقل 20 ثانیه.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.