تبیان، دستیار زندگی
انواع اشکالات موجود در دیکته دانش آوزان را پس از تجربه و تحلیل می توان به دو گروه طبقه بندی کرد. یک گروه از اشکالات به مشکلات آموزشی مربوط هستند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل ضعف دانش آموزان در درس دیکته

علل ضعف دانش آموزان در درس دیکته

1 - به علت اینکه مفهوم کلمه را نمی فهند یا قبلا نفهمیده اند آن را درست نمی نویسند.

 2- کلمات از جانب معلم درست تلفظ نمی شود (آموزشی)

3- دانش آموزان هنگام نوشتن دیکته کلمات را تکرار و هجی می کند(دقت)

4- وجود نقص شنوایی در برخی از دانش آموزان در هنگام نوشتن املا و بی خبری معلم از وجود این نقص باعث می شود بعضی از کلمات را جا می اندازد یا از کلاس عقب می افتد (حافظه شنوایی  حساسیت شنوایی)

5 - به علت کمبود فضای آموزشی و کمبود میز و نیمکت دانش آموزان در اثرخستگی ودرست نشیدن کلمات را غلط می نویسید (آموزشی)

6- متناسب نبودن متن دیکته از نظر (کمیت و مقدار) با سن پا یه تحصیلی آنان باعث می شود دانش آموزان بعد از نوشتن مقداری از آن خسته شوند و غلط نویسی آغاز می گردد. (آموزشی)

7 - در بعضی اوقات دانش آموزان به علت مشکلات روانی هنگام نو شتن دیکته  در افکار خود غو طه ور می شوند  و از نوشتن باز می مانند.

8  - وجود حروف هم صدا در ادبیات فا رسی مانند: (ص-ث-س)

9 - تند گفته شدن دیکته از سوی  معلم باعث خستگی وکم شدن دقت در دانش آموزان می گردد.

10-  ضعف درمهارت های حرکتی (نارسا نویسی) ، بیقراری و تند خویی، خطا در ادراک بصری حروف (حافظه دیداری )- فقر آموزش و عدم تسلط معلم به شیوه های آموزشی مطلوب در هنگام تعلیم نوشتن نشناختن حروف و قوائد نوشتن توسط دانش آموزان نداشتن تمرین لازم و کافی برای نوشتن املا خود می تواند موجب ضعف و نارسایی فراگیر در کسب مهارت نوشتن می شود.

انواع اشکالات موجود در دیکته دانش آموزان را پس از تجربه و تحلیل می توان به دو گروه طبقه بندی کرد. یک گروه از اشکالات به مشکلات آموزشی مربوط هستند و از طریق روش تدریس می توان حل کرد و گروه دیگر را از طریق تمرین های خاصی که می توان به جای رو نویسی های معمول در مدارس در نظر گرفت تا ضمن جلوگیری از هدر رفتن وقت و استعداد دانش آموزان در برطرف کردن اشکالات دیکته بسیار موثر باشند.

مرکز یادگیری تبیان

تنظیم: نیلوفر یاقوتی