تبیان، دستیار زندگی
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: راه نجات امروز ما برای پیشگیری از آسیب ها و خطراتی که خانواده ها را تهدید می کند فقط توجه به شرع ، احکام و حقوق اسلام است که با تاسی به آن می توان راهکارهای دستیابی به آرامش را بر اساس سبک اسلامی در خانواده ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در «کنگره خانواده و سلامت جنسی» عنوان شد:

راه نجات امروز جامعه پایبندی به شرع و احکام است

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: راه نجات امروز ما برای پیشگیری از آسیب ها و خطراتی که خانواده ها را تهدید می کند، فقط توجه به شرع ، احکام و حقوق اسلام است که با تاسی به آن می توان راهکارهای دستیابی به آرامش را بر اساس سبک اسلامی در خانواده ها اجرا کرد.

بخش خانواده تبیان
 کنگره سلامت جنسی و خانواده

ششمین کنگره «خانواده و سلامت جنسی» صبح امروز با حضور معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، معاونان وزیر علوم و بهداشت، مدیر كل سلامت شهرداری تهران و جمعی از اساتید و صاحب نظران حوزه سلامت و شهری در تالار ایوان شمس آغاز به کار کرد.
طی این کنگره حجت الاسلام والمسلمین میثم امرودی با اشاره به اهمیت سلامت جنسی در خانواده و کاهش آسیب های اجتماعی گفت:سلامت جنسی از بسیاری از آسیب ها جلوگیری می کند و می تواند راهکاری موثر  برای کاهش طلاق در هر جامعه ای باشد.
وی ادامه داد: ما امروز با جامعه ای مواجهیم که توسعه شبکه های اجتماعی و بعضا استفاده های نامتعارف و غیر اخلاقی از این شبکه ها اخلاق را در معرض خطر قرار داده و اگر خانواده در خصوص سلامت جنسی آموزش های لازم راببیند قطعا آسیب پذیر نخواهد بود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری  تهران با اشاره به مشکلات اجتماعی جامعه اظهار داشت: مصائبی چون توسعه شبکه های مجازی غیرمتعارف و غیرانسانی، توسعه اباحه گری بین جوانان، مادی دیدن انسان ها، کم شدن رابطه لاهوتی بین افراد و سست شدن تعلق و تعهد به ازدواج، همگی ناشی از عدم آموزش های لازم در خانواده است.
وی با بیان اینکه اسلام زیباترین، دقیق ترین،علمی ترین، متفکرانه ترین و اندیشمندانه ترین نگاه را به مسائل جنسی دارد، افزود: متاسفانه امروز شاهد بالارفتن سن ازدواج، افزایش طلاق، کم شدن علاقه به فرزند آوری و بروز عرفان های نوظهور هستیم.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه پیامبر عظیم شان اسلام(ص) الگوی حسنه ما برای ترویج ازدواج است، تصریح کرد: باید چاره ای برای کم شدن ارتباط بین فرزندان و خانواده شکستن حریم اطلاعات و هجمه اطلاعات ناصحیح جنسی به جوانان، توسعه تنوع طلبی و هوسرانی و عدم ارایه آموزش های درست جنسی توسط نهادهای آموزشی و مراکز حقوقی و فقهی بجوییم .
امرودی تصریح کرد: اسلام قبل از آنکه کارد به استخوان برسد، راهکارهای بسیار عالمانه ای در قالب ازدواج ارائه می دهد. خداوند در قرآن به ما بندگان تضمین می دهد که با ازدواج به آرامش مطلق می رسیم.
وی در ادامه بر ضرورت تغییر نگاه به حوزه خانواده و آسیب های اجتماعی تاکید کرد و گفت: مهمترین، کوچکترین، قوی ترین و کم هزینه ترین عنصر در سلامت جامعه توجه به خانواده است. این کنگره تلاش می کند تا پیش از آنکه آسیب ها گسترده تر از شکل موجود شوند چاره اندیشی کند و راهکار ارائه دهد.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: راه نجات امروز ما تنها توجه به شرع، احکام و حقوق اسلام است، آسیب های امروز جدی و صدها دام در مقابل جوانان قرارگرفته است. برهمین اساس دستگاه های برنامه ریز و روحانیت با رعایت سبکی که اسلام مطرح می کند باید به موضوع ورود کنند.

آموزش برای ارتقای سلامت جنسی خانواده ها از اولویتهاست

در ادامه این مراسم سمانه زمانی مدیركل سلامت شهرداری تهران بیان داشت: در حال حاضر مجموعه مراکز مشاوره در 374 محله تهران برقرار است و یکی از نکاتی که از سوی شهروندان در این مراکز عنوان شده مسائل جنسی است.
وی افزود:بر این اساس همایش علمی خانواده و سلامت جنسی برگزار شده تا رویکردها در این زمینه مشخص شود و بتوانیم آموزش لازم راداشته باشیم.
مدیر كل اداره سلامت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری در این همایش که با حمایت شهرداری تهران و اداره کل سلامت برگزار شده به دنبال ارائه راهکار مناسب در خصوص خانواده و مسائل جنسی هستیم.
زمانی گفت: امیدواریم نتایج این همایش بتواند برای شهروندان در محلات شهر تهران موثر باشد و در آینده دوره های تخصصی تری در این زمینه برگزار کنیم.

چاره جویی برای مسائل جنسی، طلاق را کاهش طلاق می دهد

در ادامه این مراسم دکتر روشن معاون حقوقی وزارت علوم با بیان اینکه موضوع خانواده و سلامت جنسی از موضوعاتی است که نیاز به حضور فقیهان برای مشخص شدن احکام فقهی دارد، گفت: ما باید از دستاوردهای روز بشری و احکام شرع برای پاسخگویی به موضوعات جدید چون لقاح مصنوعی و مسائلی از این دست استفاده کنیم.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز محققان ما به تصمیم جامعی درخصوص بحث آموزش های جنسی نرسیده اند، اظهارداشت: واقعیت این است که فقدان روابط جنسی بین زوجین زمینه ساز بسیاری از مشکلات است. متاسفانه درگذشته رویکرد قالب بر مسائل جنسی بیشتر مردانه بود درحالی که حقوق جنسی حقوقی طرفینی است .
روشن افزود: وزارت علوم با تمام توان از این اقدام شهرداری تهران استقبال می کند چرا که این کنگره معطوف به حل مساله در حوزه خانواده است.
معاون حقوقی وزارت علوم در ادامه با تاکید بر ضرورت اصلاح مفاهیم غربی در حوزه خانواده تصریح کرد: در فرهنگ ما مفاهیم چون ازدواج سپید و ازدواج همجنس اصلا وجود ندارد و نخواهد داشت. ما باید شرایط موجود را به شیوه ای درست اصلاح کنیم و مانع این موارد غربی به کشور شویم .
روشن با اشاره به دستاوردهای دوره های قبلی کنگره تصریح کرد: تحقیقات روانشناسان نشان می دهد که بیشتر طلاق ها ناشی عوامل جنسی است بر این اساس چاره جویی درخصوص حوزه جنسی در خانواده می تواند به کاهش طلاق منجر شود .

از هر 5 ازدواج یکی به طلاق منجر می شود

علی اکبر سیاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نیز به عنوان یکی از سخنرانان ضمن تقدیر از عملکرد شهرداری تهران در خصوص برپایی «کنگره خانواده و سلامت جنسی» گفت: واقعیت این است خانواده نتیجه پیوند عقل، احساس و عاطفه است اگر این پیوند بر محور تفکر، تعقل ، تدبر ، گذشت و همدلی، محبت و احترام ، صداقت و راستگویی و تامین نیازهای جسمی و جنسی باشد مطمئنا پایدار و پویا خواهد ماند.
وی با بیان اینکه وزارت بهداشت تلاش می کند تا بعد عقلانی تشکیل خانواده را تقویت کند، تصریح کرد: ما به طور جد دغدغه آسیب های اجتماعی را داریم چرا که یکی از ابعاد سلامت برخورداری از رفاه اجتماعی و روانی است . به عبارت دیگر منظور ما از سلامت تنها سلامت جسمی نیست ما دغدغه فقر، اعتیاد ، خشونت ، طلاق ، کودک آزاری، همسرآزاری و ایدز را داریم. تمامی اینها عواملی هستند که سلامت فردی و اجتماعی جامعه را تهدید می کنند و می توانند به فاجعه منجر شوند .معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ادامه با اعلام اینکه امروز از هر5 ازدواج یکی به طلاق منجر می شود، خاطرنشان کرد: ما می توانیم با خردجمعی، همکاری و سرمایه اجتماعی از خانواده صیانت کنیم. در این راه ضروری است تا جوانان را آموزش دهیم تا خود با عقل و تدبیر در خصوص مقابله با آسیب های خانواده تصمیم گیری کنند.
سیاری تاکید کرد: امیدوارم حاصل این کنگره دستیابی به روش های خانواده محور و جوان پسند باشد.
ششمین کنگره خانواده و سلامت جنسی 2 الی 4 دی ماه در تالار ایوان شمس در حال برگزاری است که از 285 مقاله ارائه شده  به این کنگره 180 مقاله پذیرفته شده و 56 مقاله در قالب سخنرانی و 106 مقاله در قالب پوستر انتخاب شدند.


منبع:
روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.