تبیان، دستیار زندگی
هرگاه دیدیم که یک کانال ماهواره ای یا یک سایت اینترنتی یا یک فرد در شبکه اجتماعی به اشکالگیری از پیامبر صلی الله علیه و آله مشغول است، جا دارد از خود بپرسیم که این فرد واقعا چه نیتی دارد؟ آیا عاشق حقیقت است؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین الگوی انسانی در دنیای حقیقی و مجازی

نام مبارک رسول الله صلی الله علیه و آله یادآور پاکترین و داناترین و درستکارترین موجود بشری است. شخصی که اعتقاد به حقانیت و نبوت او مقدمه ایمان هر مسلمانی است و از این رو شایسته است که وحدت مسلمانان با محور شخصیت رسول اعظم صلی الله علیه و آله شکل گیرد.

روح الله رستگارصفت - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

حضرت محمد

وحدت بیرونی که از درون مایه می گیرد

وحدت میان شیعه و سنی آن است که نام محبوب خود محمد صلی الله علیه و آله را به نیکی در جهان بلند کنند و این حقیقت جز با فهمیدن عاقلانه سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله و عمل کردن به آن میسر نمی شود. این نیز در درجه اول امری فردی و سپس اجتماعی است. هر کس به وحدت می اندیشد باید اولویت اولش اصلاح درون خود باشد.

پیامبر خود را درست بشناسیم و بشناسانیم

وحدت مسلمانان بر محور شخصیت حضرت رسول صلی الله علیه و آله است. او تنها کسی بود که لایق شد که آخرین و کاملترین پیام آور خدا برای مردم باشد. در اخلاق و رفتار نیز سرآمد بود. نرمخویی اش او را از صلابت خدایی باز نمی داشت. در بخشش و در دست بستن نیز متعادل بود. در حقیقت سرآمد همه متعادلان در جهان، حضرت رسول صلی الله علیه و آله است.

تهمتهایی با سابقه 14 قرن

با آنکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله الگوی کامل کمالات و تعادلهای انسانی است، روزی نیست که شعری، مطلبی، کاریکاتوری یا شبهه ای ضد ایشان مطرح نشود. این امر سابقه هزار و چهارصد ساله دارد یعنی شخصیت آن حضرت توسط دشمن و گاه دوستان از همان ابتدا تا کنون آماج تهمت و حق ناشناسی واقع می شده است. در زمان آن حضرت نیز تهمت "جادوگر" و "شاعر" و ... به او زده می شد.

فضاهای مجازی و رواج سریع دروغها و شبهات

وحدت میان شیعه و سنی آن است که نام محبوب خود ٓ محمد صلی الله علیه و آله ٓ را به نیکی در جهان بلند کنند و این حقیقت جز با فهمیدن عاقلانه سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله و عمل کردن به آن میسر نمی شود. این نیز در درجه اول امری فردی و سپس اجتماعی است. هر کس به وحدت می اندیشد باید اولویت اولش اصلاح درون خود باشد

در دوران ما نیز شایعات و دروغها علیه پیامبر صلی الله علیه و آله فراوان است؛ با این تفاوت که توسط ابزارهای مدرن مثل مطبوعات و تلویزیونها، اینترنت و شبکه های اجتماعی، انتشار این مطالب بسیار سریعتر و پرحجمتر شده است. برخی مردم نیز ناآگاهانه و بدون تفکر، حرفهای دروغ را انتشار می دهند و به اصطلاح، "کپی پیست" می کنند.

غلظتهای متراکمی از هیچ

دروغها درباره اسلام و پیامبر صلی الله علیه و آله گاه آنچنان پرتعداد و متنوع و با سند و مدرک است که اگر آنها را باور نکنیم حداقل در ایمانمان شک ایجاد می شود؛ اما اگر کمی حوصله کنیم در می یابیم که در پشت پرده این غلظتها هیچ نیست و اگر صبور باشیم می بینیم که همگی مثل کف بر روی آب است که زود از بین می رود.

طرفداران وحدت در برخورد با شبهات چه باید بکنند

1) بدون دفاع وارد منطقه خطر نشویم

اگر بدانیم که در یک منطقه جنگی، مین گذاری شده است، آیا بدون احتیاط به گشت زنی در آنجا می پردازیم؟ عقل حکم می کند که هر هفته بخشی از وقت خود را برای یافتن معارف دین و تقویت بنیه عقلی و ایمانی خود صرف کنیم تا با هر سخن و ادعایی دچار لرزه نشویم.

2) بدانیم که باطل همیشه لباس حقیقت را به تن می کند

یک نکته کلیدی را حضرت امیر المومنین علی علیه السلام به ما آموخته اند که "شبهه را شبهه نامیده اند زیرا شبیه به حقیقت است"(1) بنابراین اگر لباسی را که از حقیقت بر تن خود کرده در آورد هیچکس به دنبالش نمی رود. همواره بدانیم که همه دروغها نیز در ظاهر به حقیقت می نمایند. بنابراین در مواجهه با شبهات سراسیمه نشویم؛ بلکه به دنبال باطلی بگردیم که لباسی از حق پوشیده است.

3) مراقب احساساتمان باشیم

همه دروغها و شبهه ها ظاهری از حقیقت دارد. مثلاً در ظاهر نشان می دهند که -نعوذ بالله- پیامبر صلی الله علیه و آله حقوق انسان یا زنان را زیر پا گذاشته است. اگر راه قلب خود را به روی این حرفها باز کنیم، دچار درگیری احساساتی می شویم. گویا -نعوذ بالله- پیامبر صلی الله علیه و آله ظالم است و ما مدافع مظلوم. گویا اسلام دشمن ایرانیان است و ما مدافع هموطنان خود. اگر دیر به خود آییم بخشی از عمر و احساساتمان را صرف تخیلات و تفکراتی می کنیم که باطل و دروغین بوده است.

4) گول مدرک و سندهای آخر صفحه را نخوریم

بسیاری از تهمتهایی که در فضای مجازی به پیامبر صلی الله علیه و آله زده می شود بدون هیچ سند و مدرکی است. اگر هم نام کتابی با ذکر صفحه در آن آمده باشد معلوم نیست درست باشد. چه بسا مطالب را با آدرسهای اشتباه نقل می کنند و یا بخشی از مطلب که به ضرر حرفشان می شود را پنهان می کنند و رعایت امانت در نقل قول را نمی کنند.

هرگاه دیدیم که یک کانال ماهواره ای یا یک سایت اینترنتی یا یک فرد در شبکه اجتماعی به اشکالگیری از پیامبر صلی الله علیه و آله مشغول است، جا دارد از خود بپرسیم که این فرد واقعا چه نیتی دارد؟ آیا عاشق حقیقت است؟ اگر چنین است پس چرا از سیاسیون یا متقلبان یا قاچاقچیان یا حکومتهای کشورها یا تاریخ سیاه استعمار و هزار مطلب دیگر سخنی نمی گوید؟ مگر ادعای او دفاع از حقیقت نیست؟ چرا فقط به اسلام و پیامبر صلی الله علیه و آله می پردازد. نیتهای پشت پرده او چیست؟

جالب آنکه نام کتابهای مشهوری مثل "تاریخ طبری" یا "بحار الانوار" نیز نباید ما را بلرزاند؛ زیرا نویسندگان این کتابها، خودشان هم ادعا نکرده اند که همه حرفهایشان درست است بلکه مولفان هر دوی این کتابها به طور مشخص بیان کرده اند که در صدد جمع آوری گفته ها بوده اند و تشخیص صحت و سقم آن را به عهده افرادِ سخن شناس گذارده اند. بنابراین حتی با دیدن نام افراد مشهور و کتابهای معروف نیز نباید اجازه شک کردن به خود دهیم.

5) عقل و احساسات خود را مجانی در اختیار این شبکه و آن سایت و فلان برنامه قرار ندهیم

راهکار اصلی دروغپردازان، جلوه دادن دروغها با راستهاست. در دوران کنونی، از رسانه ها بهترین استفاده را در این راه به عمل می آورند. ما مسئول عقل و احساساتمان هستیم. نباید بگذاریم تحت تأثیر تکرار و القائات هیجانی، عقل و احساساتمان از کنترل خارج شود.

6) یافتن پاسخ صحیح، واجب فوری است.

اگر ادعایی درباره پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدیم که با ایمانمان در تضاد بود، باید سریعاً چاره جویی کنیم. وظیفه داریم یک فرد عالم دینی در اطراف خود شناسایی کنیم که بتواند مشکلات فکری ما را برطرف کند. اگر چنین فردی را نیافتیم، به مراکز معتبری مثل مرکز مشاوره تبیان یا سایتهای معتبر دیگر مراجعه کنیم. برخی از این سایتها امکان پاسخگویی آنلاین را نیز فراهم کرده اند.
توجه: نباید بگذاریم افکار نادرست در دل و جان ما باقی بماند. تا وقتی هنوز جواب ابهامات و شبهات خود را نیافته ایم نباید بگذاریم انبوهی دیگر از آنها به ذهن ما وارد شود.

7) از سیاستهای کلی و تناقضات عملی گویندگان نیز غافل نشویم

گاهی حرف حق را به این دلیل به ما می زنند که در پشت پرده نیت و هدف دیگری از آنها را تأمین می کند.(2) بنابراین هرگاه دیدیم که یک کانال ماهواره ای یا یک سایت اینترنتی یا یک فرد در شبکه اجتماعی به اشکالگیری از پیامبر صلی الله علیه و آله مشغول است، جا دارد از خود بپرسیم که این فرد واقعا چه نیتی دارد؟ آیا عاشق حقیقت است؟ اگر چنین است پس چرا از سیاسیون یا متقلبان یا قاچاقچیان یا حکومتهای کشورها یا تاریخ سیاه استعمار و هزار مطلب دیگر سخنی نمی گوید؟ مگر ادعای او دفاع از حقیقت نیست؟ چرا فقط به اسلام و پیامبر صلی الله علیه و آله می پردازد. نیتهای پشت پرده او چیست؟

8) دعا را فراموش نکنیم.

ایمنی از شبهات و فکرهای باطل هم از راه مطالعه و تفکر است و هم از راه دعا و پناه بردن به خدا. مطالعه و مراقبت، شکل عملی پناه جویی به خداست و دعا خواندن هم شکل لفظی و قلبی آن.(3)

پی نوشت:
1. وَ إِنَّمَا سُمِّیَتِ الشُّبْهَةُ شُبْهَةً لِأَنَّهَا تُشْبِهُ الْحَقَّ (نهج البلاغه، بخش خطبه ها، شماره 38)
2. مثلاً حضرت امیر علیه السلام درباره ادعاهای خوارج گفتند: "این حرف حقی است که از آن نیت باطلی اراده شده است."
3. مثلا در دعا می خوانیم: "اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْكَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْبَصِیرَةَ فِی دِینِی وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی وَ الْإِخْلَاصَ فِی عَمَلِی وَ السَّلَامَةَ فِی نَفْسِی وَ السَّعَةَ فِی رِزْقِی وَ الشُّكْرَ لَكَ أَبَداً مَا أَبْقَیْتَنِی"


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.