تبیان، دستیار زندگی
اسم آمپول که می آید، چشم هایش پر از اشک شده وبه دامن مادر پناه می برد و نه نه می گوید. شروع به گریه می کند و به پزشک می گوید،آمپول نه، آقای دکتر! این حالات برای پدر و مادرانی که کودکشان از آمپول می ترسند، کاملا ملموس است. نکته حائز اهمیت این است که در این
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آمپول را سلاح تربیت کودک نکنید

ترساندن از آمپول برای هشدار دادن و تنبیه كردن گزینه مناسبی نیست

اسم آمپول که می آید، چشم هایش پر از اشک شده وبه دامن مادر پناه می برد و نه نه می گوید. شروع به گریه می کند و به پزشک می گوید،آمپول نه، آقای دکتر! این حالات برای پدر و مادرانی که کودکشان از آمپول می ترسند، کاملا ملموس است. نکته مهم این است که در این مواقع باید چه رفتاری داشته باشیم؟

فراوری:ه. منفرد - بخش خانواده ایرانی تبیان
امپول کودک

معمولاً در میان کودکان، ترس از پزشک، ترس از آمپول و به طور کلی ترس از درمان های پزشکی اضطراب ایجاد می کند. بعضی از این ترس ها در کودکان از تجربه تلخی که از مراجعه قبلی به پزشک داشته اند ناشی می شود. اما راهكار چیست؟ چه كنیم تا بچه های ما از مراجعه به پزشك و خدمات درمانی و تزریق، ترس نداشته باشند و بتوانند با رفتاری منطقی اینها را به عنوان ابزاری درمانی بپذیرند؟ در این مطلب راهکارهایی به شما پیشنهاد می شود.

لطفا پزشك را لولو نکنید

در لحظه تزریق با كودك صحبت كنید و سعی كنید حواس او را از تمركز روی بحث تزریق و درد پرت كنید. می توانید از او بخواهید كه از یك تا 10 بشمرد

تزریق آمپول به عنوان راهكاری برای به دست آوردن سلامت در اختیار ماست. بسیاری از والدین این راهكار نجات بخش را به عنوان ابزاری برای ترساندن و هشدار دادن به كودك استفاده می كنند، نزدیك ترین عامل ناخوشایندی كه در دسترس است، یعنی آمپول زدن و دكتر بردن را به عنوان راهكاری تربیتی به كار می گیرند. «اگه نشینی آمپول می زنیما»، «اگه غذاتو نخوری می ریم دكترها»، «آقای دكتر الان میاد آمپول می زنه» و جملاتی از این دست كه والدین به كار می گیرند، عاملی می شود، برای تقویت ترس كودك در هنگام مراجعه به پزشک. لطفا كمی خلاق باشید، می توانید فرصت بازی كردن او را محدود كنید یا او را از دیدن برنامه تلویزیونی كه دوست دارد محروم كنید.

ریشه ترس را بخشكانید

به هر حال معمولا مراجعه به پزشك و مراكز درمانی و تزریق آمپول با درد و بیماری همراه است و خواه ناخواه تجربه ناخوشایندی برای فرزند شما ایجاد می كند. شما با كارهایی می توانید ریشه های این تجربه ناخوشایند را در فرزندتان از بین ببرید. هنگامی كه كودك سالم است و نیازی به پزشك ندارد، در برنامه بازی های كودك دكتر بازی را بگنجانید و با استفاده از اسباب بازی هایی كه در بازار به راحتی پیدا می شود فضای مراجعه به پزشك و تزریق آمپول را برای او شبیه سازی كنید. گاهی مریض بشوید و از او بخواهید به شما آمپول بزند و گاهی به او آمپول بزنید. دقت كنید عكس العمل شما هنگامی كه فرزندتان به شما آمپول می زند، همان عكس العملی خواهد بود كه كودك در مقابل آمپول خواهد داشت.

به بچه ها دروغ نگویید

«اگه نشینی آمپول می زنیما»، «اگه غذاتو نخوری می ریم دكترها»، «آقای دكتر الان میاد آمپول می زنه» و جملاتی از این دست كه والدین به كار می گیرند، عاملی می شود برای تقویت ترس كودك در هنگام مراجعه به پزشک

اگر شما برای آنكه فرزندتان بی تابی و گریه كمتری بكند به دروغ به او بگوییدكه «دكتر آمپول ننوشته» یا «من قول می دم كه دكتر آمپول نده» یا هنگام زدن آمپول به او بگویید «آمپول كه درد نداره»، كودك لحظاتی بعد با واقعیت مسئله رو به رو شده و متوجه می شود كه نزدیك ترین و مهم ترین اشخاص زندگی اش به او دروغ گفته اند، در این حالت او ضمن اینكه مجددا بی تابی و گریه خواهد كرد، اعتماد و تكیه ای هم كه به شما به عنوان والدین داشته را از دست می دهد. در رابطه با آمپول هم به جای اینكه بگویید آمپول درد نداره» بگویید: «آمپول كمی درد داره اما من مطمئنم كه تو خیلی شجاعی و می تونی این درد كوچیك رو تحمل كنی.»

هنگام تزریق آمپول

تمام مواردی که برای کنترل ترس کودکان از دکتر اشاره کردیم در کنترل ترس آنها از آمپول هم می تواند کاربرد داشته باشد. هنگامی كه كودك می خواهد آمپول بزند حتما موارد زیر را رعایت كنید:
*سعی كنید شخصی وارد و توانمند را پیدا كنید تا كودك درد كمتری متحمل شود.
*در لحظه تزریق با كودك صحبت كنید و سعی كنید حواس او را از تمركز روی بحث تزریق و درد پرت كنید. می توانید از او بخواهید كه از یك تا 10 بشمرد.
*می توانید از شجاعت او تعریف كنید یا كلمات آرامش بخش و جرات دهنده در گوش او زمزمه كنید.
*یك اسباب بازی یا عروسكی كه كودك به آن علاقه دارد را همراه خود به محل تزریق ببرید و حواس كودك را در آن لحظه پرت كنید.
*بیهوده سعی نكنید كودك را ساكت كنید. پرسنل درمانی به گریه بچه ها عادت دارند و گریه فرزند شما را دلیلی بر كوتاهی و بی مسئولیتی شما در تربیت فرزندتان نمی دانند.
*پس از تزریق و درصورت رفتار مناسب كودك، او را با بازخورد مثبت، به صورت گفتاری یا با هدیه ای كوچك تشویق كنید.
*هرگز کودک را به یکباره در موقعیت تزریق آمپول قرار ندهید و فضا را از دقایقی قبل برایش آماده کنید.
* در نهایت ترس کودک را با پزشک درمیان بگذارید تا از سوزن های تزریقی نازک تر استفاده کند تا درد کمتری را احساس کند.
*با کودکتان همدردی کنید. اگر قرار است از او آزمایشی گرفته شود، همراه او در اتاق بمانید، او را در آغوش بگیرید و بگذارید حضور شما را احساس کند.
استفاده از راهكارهای مطرح شده در این نوشته تا حد زیادی برای غلبه بر ترس كودك از پزشك و تزریقات و كادر پزشكی كمك می كند. اما درصد اندكی از بچه ها هستند كه ترس از عوامل درمانی و تزریق در آنها تبدیل به یك ترس خاص و ریشه دار شده. چنین بچه هایی آنچنان مقاومت و گریه می كنند كه امكان تزریق آمپول یا ویزیت پزشك را از بین می برند و استفاده از همه راهكارهای ممكن هم كمكی به بهتر شدن اوضاع نمی كند. در این صورت شما باید در نخستین فرصت به سراغ یك روانشناس بالینی بروید تا او با تكنیك های خاص روانشناختی، ترس ریشه دوانده در وجود كودك را درمان كند.


منابع : همشهری دو/ جام جم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.