تبیان، دستیار زندگی

لاک نزنید تا سالم بمانید

ناخن‌ها مانند موها از لایه‌های کراتین تشکیل شده اند و حلال‌های قوی و شیمیایی لاک ناخن مانع تنفس ناخن‌ها و انگشت‌ها و سبب خشک شدن کوتیکول‌های اطراف ناخن و یا خود آن می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لاک ناخن

زینب حکیمی - بخش سلامت تبیان
کارخانجات تولیدکننده‌ی مواد آرایشی نظیر لاک های ناخن از موادی همچون نیتروسلولز، رنگدانه‌ها و اسانس‌ها، رزین‌ها و نرم‌کننده‌ها و مواد شیمیایی همچون تولوئن، فتالات و فرمالدئید استفاده می‌کنند که بسیاری از این مواد شیمیایی مضر و گاها سرطان‌زا هستند.

استشمام بوی تند و زننده‌ی لاک ناخن هم ممکن است در برخی افراد مخصوصا کودکان ایجاد مشکلات تنفسی و گاها مشکلات شدید ریوی کند.

با توجه به این مضرات بهتر است دست از عادت نادرست لاک زدن برداریم و تنها در روزهای خاصی از آن استفاده کنیم. خانم‌هایی که به لاک زدن ناخن‌ها معتاد هستند، باید بدانند ترک این رفتار مزایای زیر را خواهد داشت:

 

ناخن‌ها محکم‌تر می‌شوند

لاک ناخن پوشاننده‌ی معایب ناخن‌ها به حساب می آید. ناخن‌ها مانند موها از لایه‌های کراتین تشکیل شده‌اند.

حلال‌های قوی و شیمیایی لاک ناخن مانع تنفس ناخن‌ها و انگشت‌ها و سبب خشک شدن کوتیکول‌های اطراف ناخن و یا خود آن می‌شود.

با استفاده زیاد از لاک، ناخن‌ها حالت لایه لایه پیدا می‌کنند و در نهایت  بسیار نازک می‌شوند.

مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن سبب ایجاد مشکلاتی همچون سقط جنین، نقص مادرزادی، سرطان و بیماری‌های ریوی خواهد شد

 

زردی انتهای ناخن از بین می‌رود

متوقف کردن استفاده‌ی بیش از حد از لاک‌های ناخن باعث می‌شود که ناخن به رنگ طبیعی خود باز گردد. لطفا به طور مکرر از لاک استفاده نکنید و هر بار که ناخن‌هایتان دچار تغییر رنگ شد، حداقل به مدت یک هفته به آنها فرصت دهید تا خود را بازسازی کنند.

لکه‌های سفید و خشن ناخن ناپدید می‌شوند

وقتی برای مدت طولانی لاک را روی ناخن‌تان نگه می‌دارید، باعث گرانوله یا دانه دانه شدن کراتین ناخن و ایجاد لکه‌های سفید و ناهموار بر روی ناخن می‌شود و حتی گاهی سبب شکنندگی آن‌ها خواهد شد.

بار شیمیایی بدن‌تان کاهش می‌یابد

مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن سبب ایجاد مشکلاتی همچون سقط جنین، نقص مادرزادی، سرطان و بیماری‌های ریوی خواهد شد که تنها  سه ماده‌ی سمی فرمالدئید، تولوئن و دیبوتیل فتالات مقصر این مشکلات نیستند، بلکه مطالعات اخیر نشان داده است که ماده‌ی تری فنیل فسفات که آن هم در لاک ناخن وجود دارد می‌تواند جذب بدن شده و سبب بروز اختلالات هورمونی و در نتیجه چاقی و بلوغ زودرس گردد.
 

دریچه‌های زیادی رو به سلامتی‌تان گشاده می‌شود

آیا می‌دانید که ناخن مانند پنجره‌ایست که رو به سلامتی‌تان باز می‌شود؟ تغییرات ناخن مانند تغییر رنگ، ضخامت و یا تغییر شکل ناخن می‌تواند با بیماری‌ها و مشکلاتی نظیر آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، مشکلات کبدی، بیماری‌های قلبی و حتی کمبود ویتامین در ارتباط باشد. لاک نزدن شما را قبل از این مشکلات آگاه می‌سازد.

ناخن طبیعی هم می‌تواند شیک باشد

می‌توانید برای براق نشان دادن ناخن‌هایتان از روغن نارگیل و روغن کوتیکول استفاده کنید و به آن‌ها زیبایی طبیعی ببخشید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.