تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته سایت فدراسیون فوتبال گزارشی را منتشر كرد كه خیلی باعث نگرانی بود. این گزارش كه توسط كنفدراسیون فوتبال آسیا تهیه شده، به بررسی عملكرد كشورهای مختلف آسیایی در لیگ قهرمانان، بین سال های 2012 تا 2015 مربوط می شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطر كسر سهمیه در كمین فوتبال ایران؟

روز گذشته سایت فدراسیون فوتبال گزارشی را منتشر كرد كه خیلی باعث نگرانی بود. این گزارش كه توسط كنفدراسیون فوتبال آسیا تهیه شده، به بررسی عملكرد كشورهای مختلف آسیایی در لیگ قهرمانان، بین سال های 2012 تا 2015 مربوط می شد.

بخش ورزشی تبیان
فدراسیون فوتبال

آنچه قرار است مبنایی برای تقسیم سهمیه بین كشورهای مختلف برای حضور در همین مسابقات در سال های 2017 و 2018 باشد. بررسی این گزارش نشان می دهد افت نتایج نمایندگان كشورمان و نیز برخی مشكلات و كمبودهای زیرساختی، باعث شده ایران در خطر كسر سهمیه در لیگ قهرمانان قرار بگیرد.

باشگاه ها وامدار تیم ملی

یكی از مهم ترین نكات در مورد گزارش مزبور، نقش تعیین كننده تیم ملی است. در حالی كه كادر فنی تیم كشورمان مدام از سوی برخی باشگاه ها مورد انتقاد قرار می گیرد، حالا و با انتشار این گزارش روشن شده است كه موفقیت تیم ملی چه نقش مهمی در حفظ سهمیه های كشورمان داشته است. تیم ملی ایران ماه ها است كه در صدر جدول تیم های آسیایی در رنكینگ فیفا قرار گرفته و بهترین تیم قاره شناخته می شود. همین مساله هم باعث شده ایران 30 درصد از امتیازات مد نظر كنفدراسیون فوتبال آسیا را برای تقسیم سهمیه، به شكل كامل دریافت كند. به عبارت دیگر در تقسیم بندی AFC، 30 درصد مربوط به عملكرد تیم های ملی كشورهای مختلف است و 70 درصد هم به باشگاه ها و سایر مسائل مربوط می شود. در همین راستا موفقیت مستمر تیم ملی كشورمان باعث شده 30 درصد ابتدایی امتیازات به طور كامل به ایران تعلق بگیرد، اما در مورد 70 درصد بعدی مشكلات فراوانی وجود دارد!

فاصله اندك با امارات و ژاپن

با توجه به مجموع امتیازات كشورهای آسیایی، در حال حاضر ایران در رتبه سوم قاره قرار دارد، اما فاصله كم امتیازات تیم كشورمان با امارات این خطر را به وجود می آورد كه در صورت ادامه نتایج ضعیف تیم های ایرانی در فصل آتی لیگ قهرمانان آسیا، سهمیه كشورمان كاهش پیدا كند. لازم به یادآوری است که مطابق قوانین مسابقات لیگ قهرمانان، قاره آسیا به دو بخش شرق و غرب تقسیم شده است. تیم های اول و دوم هر گروه به لحاظ امتیاز، سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم خواهند داشت، تیم های سوم و چهارم دارای دو سهمیه مستقیم و دو سهمیه غیرمستقیم خواهند بود و تیم های پنجم نیز حداکثر یک سهمیه مستقیم و دو سهمیه غیرمستقیم دارند و به همین ترتیب سایر تیم ها نیز با سهمیه های کمتر به این مسابقات راه خواهند یافت. به این ترتیب اگر امارات جای ما را در جدول كلی بگیرد (كه چندان هم بعید نیست) تیم كشورمان یك پله سقوط می كند و یكی از سهمیه های مستقیمش به سهمیه غیرمستقیم تبدیل می شود. ترتیب 5 كشور برتر آسیا در حال حاضر به شكل زیر است:

1- کره جنوبی: ................................................... 89/ 838 امتیاز
2- عربستان: ...................................................... 89 /217 امتیاز
3- ایران: ............................................................. 78/ 153 امتیاز
4- امارات: ........................................................... 77 /314 امتیاز
5- ژاپن: .............................................................. 74/ 314 امتیاز

مشكل از كجاست؟

عملکرد خوب باشگاه های عربستان، امارات و قطر در غرب آسیا و کره جنوبی، ژاپن و چین در شرق آسیا می تواند زنگ خطری برای تعداد سهمیه های ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا باشد. به این ترتیب عدم موفقیت و ناتوانی در کسب امتیازات مناسب از سوی باشگاه های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری می تواند عواقب جبران ناپذیری را بر پیکره فوتبال ایران وارد کرده و کاهش سهمیه ها در این مسابقات را به دنبال داشته باشد بنابراین توجه بیش از پیش به باشگاه های ایرانی در رقابت ایجاد شده میان تیم های مختلف آسیایی بیشتر احساس می شود، به طوری كه بسیاری از مشکلات باشگاه های ایرانی حاضر در این مسابقات باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد. معضلاتی مانند كمبودهای شدید مالی، موضوع حق پخش تلویزیونی، مطالبات بازیکنان از باشگاه ها، معضلات و مشکلات استادیوم ها و توجه ویژه به زیرساخت ها، بی توجهی باشگاه ها به تیم های پایه که عمدتا به دلیل مشکلات مالی است باید به صورت کامل مد نظر قرار بگیرد تا باشگاه های كشورمان بتوانند امیدوار به کسب بیشترین امتیازات باشند، چرا که سایه رقبای ایران در آسیا روزبه روز پر رنگ تر شده و هر آن این امکان وجود دارد که آنها گوی سبقت را از تیم های ایرانی بربایند.
بر همین اساس و با وجود تحلیل های گزارش فوق به نظر می رسد زنگ خطر برای باشگاه های ایران برای حضور در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا به صدا درآمده است و در صورتی که نهادهایی مانند وزارت ورزش و حتی در راس آن دولت و مجلس شورای اسلامی کمک های لازم را  برای توسعه و به روز رسانی زیرساخت ها انجام ندهند، خیلی زود امتیازات لازم برای کسب حداکثر سهمیه های لیگ قهرمانان آسیا را از دست خواهیم داد.
فراموش نشود که تا همین چند سال پیش فقط تیم های قهرمان لیگ و حذفی راهی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا می شدند اما با روش جدید و سهمیه بندی کشورها در سال های اخیر شاهد هستیم که چه رقابت جالب و مهیجی در لیگ برتر به وجود آمده است و کسب سهمیه آسیا نیز در سطح قهرمانی لیگ برتر برای تیم های مختلف اهمیت پیدا کرده است. از سوی دیگر سازمان لیگ چنان از وضعیت لیگ برتر ایران تعریف و تمجید می کند که گویی هیچ خطری در راه نیست اما شواهد، آمار و ارقام نشان می دهد اگر به فکر نباشیم اتفاقات ناخوشایندی در راه خواهد بود.


منبع : اسپرت