تبیان، دستیار زندگی
بحرانی که از 8 ماه پیش گریبان فیفا را گرفته روز به روز عمیق تر می شود و افراد بیشتری به لیست متهمان این فسادهای سریالی اضافه می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محرومیت 8 ساله برای بلاتر و پلاتینی

بحرانی که از 8 ماه پیش گریبان فیفا را گرفته روز به روز عمیق تر می شود و افراد بیشتری به لیست متهمان این فسادهای سریالی اضافه می شوند.

بخش ورزشی تبیان
فیفا

این بحران بزرگ در اواسط اردیبهشت با دستگیری 16 تن از مقام های عالی رتبه فدراسیون جهانی فوتبال آغاز شد و در کنار اتهام هایی همچون پولشویی، اختلاس و خیانت در امانت اتهام پرونده رشوه برای گرفتن میزبانی چندین دوره از رقابت های جام جهانی هم مطرح شد تا پای سپ بلاتر به عنوان مرد شماره یک فیفا به این پرونده جنجالی باز شود.
در تحقیقاتی که پلیس آمریکا با همکاری پلیس بین المللی انجام داد مشخص شد که شرکت بازاریابی ورزشی ISL مجموعا مبلغ 100 میلیون دلار رشوه به مقامات اجرایی فیفا از جمله ژائو هاولانژ، رئیس وقت فیفا و ریکاردو تیکسیرا، یکی از مدیران اجرایی پیشین فیفا پرداخت کرده تا حقوق انحصاری پخش تلویزیونی و تبلیغاتی تورنمنت های فیفا در دهه 90 را از آن خود کند. در سال 2013 کمیته اخلاق فیفا پس از یکسری تحقیقات سپ بلاتر را از هرگونه تخلف در این ماجرا تبرئه و اعلام کرد که رئیس سوئیسی فیفا هیچ اطلاعی از رشوه گیری هاولانژ و تیکسیرا نداشته اما ارسال یک نامه به مقر FBI یک بار دیگر پای بلاتر را به این پرونده باز کرد و مشخص شد که رئیس فیفا از اتفاقات رخ داده در دهه 90 کاملا آگاه بوده و به نوعی ادامه دهنده راه دار و دسته هاولانژ در مقر فیفا بوده است.
 با ادامه تحقیقات و بررسی حساب های بانکی اعضای ارشد فیفا ابعاد فساد در فدراسیون بین المللی فوتبال گسترده تر شد و دپارتمان عدالت آمریکا رسما اعلام کرد که 17 مقام ارشد فیفا را به دلیل دریافت و پرداخت مجموعا بیش از 130 میلیون دلار رشوه متهم دانسته و زیرنظر دارد. در ماه اکتبر بلاتر و همتای او در یوفا، میشل پلاتینی به همراه ژروم والکه، دبیر کل فیفا هر 3 برای 90 روز از انجام هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم شدند تا مشخص شود نام 3 عضو ارشد فیفا هم در لیست 17 نفره دپارتمان عدالت آمریکا قرار دارد.
 با بررسی دقیق فعالیت های بانکی مظنونین مشخص شد که در فوریه 2011 از سوی بلاتر 2 میلیون فرانک به پلاتینی داده شده است. بلاتر در ابتدا مدعی شد که این پول حقوق معوقه پلاتینی است که به فعالیت او در فیفا بین سال های 1998 تا 2002 مربوط می شود. پرداخت این مبلغ 9 سال بعد از تاریخ انجام کار عجیب به نظر می رسید و قاضی پرونده نیز مدارک ارائه شده توسط بلاتر و پلاتینی برای اثبات این ادعا را کافی ندانست. در نهایت و بعد از تحقیقات گسترده کمیته اخلاق فیفا رای نهایی خود را در رابطه با این 2 مسئول بلندمرتبه صادر کرد و بلاتر و پلاتینی به 8 سال محرومیت محکوم شدند.
همچنین بلاتر 50 هزار فرانک و پلاتینی نیز 80 هزار فرانک سوئیس جریمه نقدی شدند. نکته قابل تامل در رای صادر شده این است که پلاتینی و بلاتر از اتهام رشوه مبرا شدند و قاضی پرونده با توضیح این که توافق شفاهی برای پرداخت حقوق معوقه در یک سازمان بین المللی غیرحرفه ای و غیراخلاقی است این حکم را صادر کرده است. همین مسئله باعث شده تا اکثر سایت ها و روزنامه های معتبر از این حکم به عنوان یک حکم مشکوک علیه فسادی ثابت نشده نام ببرند.
با این حکم پلاتینی و بلاتر هر 2 از گردونه رقابتی انتخابات فیفا خارج شدند تا کار 5 کاندیدای دیگر برای رسیدن به بالاترین مقام اجرایی فیفا راحت تر از قبل شود. شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه 49 ساله (رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا)، شاهزاده علی بن حسین 39 ساله (رئیس اتحادیه فوتبال اردن)، جانی اینفانتینو 45 ساله (دبیرکل اتحادیه فوتبال اروپا)، موسیما گابریل توکیو 62 ساله (تاجر اهل آفریقای جنوبی) و ژروم شامپاینه 57 ساله (عضو پیشین فیفا) افرادی هستند که برای ریاست فیفا کاندیدا شده اند. قرار است در کنگره فوق العاده ای که در تاریخ 26 فوریه 2016 (7 اسفند 94) در شهر زوریخ سوئیس و با حضور 209 اتحادیه عضو فیفا برگزار خواهد شد، رئیس جدید فیفا انتخاب شود.


منبع : خراسان