تبیان، دستیار زندگی
با فرارسیدن فصل زمستان، کمتر صفحه حوادثی در رسانه ها یافت می شود که اشاره ای کوتاه به حوادث مرتبط با گازگرفتگی نداشته باشد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرگ خاموش در کمین شهروندان

با فرارسیدن فصل زمستان، کمتر صفحه حوادثی در رسانه ها یافت می شود که اشاره ای کوتاه به حوادث مرتبط با گازگرفتگی نداشته باشد ...

بخش اجتماعی تبیان
مرگ خاموش ، گاز گرفتگی

تعداد خانواده هایی که ره آورد زمستان برای عزیزانشان تلخ ترین حوادث بوده، کم نیستند. عزیزانی که لحظه ای چشم برهم گذاشتند و یادشان با سرمای زمستان در اذهان آشنایان گره خورد.
فصل سرما برای همه کودکان یادآور خوبی هاست، آدم برفی ها، تعطیلی مدارس، نشستن پشت پنجره و خیره شدن به سر در حیاط و ساختن اشکال گوناگون با بخار دهان بر روی شیشه، اما برای برخی زمستان یعنی کابوس.
باید اندیشید که چگونه می توان دیگر شاهد داستان های غم انگیز گاز گرفتگی نباشیم.
در حالیکه در نیم سال نخست 94 تعداد 156 نفر قربانی قاتل نامرئی شده اند، اورژانس کشور نسبت به برودت هوا و استفاده ناصحیح از وسایل گرمایشی هشدار داد و از مردم خواست ایمنی را برای عدم مسمومیت با منوکسید کربن رعایت کنند.
مجتبی  خالدی سخنگوی اورژانس کشور با توجه به برودت هوا به شهروندان در استفاده از وسایل گرمایشی  گفت: اکنون نگرانی اصلی ما این است که هموطنان نکات ایمنی در نصب وسایل گرمایشی را رعایت نکنند و دچار مسمومیت با گاز منوکسید کربن شوند.
سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی از نشانه های گاز گرفتگی است و خانواده ها به اطفال و کهنسالان بیشتر توجه کنند و نسبت به خواب آلودگی آنها حساس باشند.
سخنگوی اورژانس کشور یادآور شد: از آنجاییکه منوکسیدکربن در خون بصورت محلول باقی می ماند، لازم است که مسمومان به مراکز درمانی منتقل شوند.
در همین ارتباط پزشکی قانونی اعلام کرد که در 6 ماه ابتدایی امسال 156 نفر به علت مسمومیت با منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند، که از این تعداد 111 نفر زن و 45 نفر مرد بودند.

کاهش آمار تلفات در مقایسه با سال گذشته


در شش ماهه اول امسال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.9 درصد کاهش یافته است.

سردبودن لوله دودکش بخاری به علت خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از داخل آن است و  در این شرایط حتما باید شهروندان ضمن رفع نقص، به طور موقت نیز با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه مطبوع را در محیط ایجاد کنند تا مشکل رفع شود

در این مدت استان های تهران با 40، خراسان رضوی با 17 و فارس با 12 فوتی بیشترین آمار تلفات ناشی از گازگرفتگی را داشته اند. این درحالی است که آمار تلفات مسمومیت با گاز در سایر استان ها کمتر از 10 نفر و در تعداد قابل توجهی از آنها صفر بوده است.
وی یادآور می شود در شهریور ماه امسال نیز 15 نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال 36.4 درصد بیشتر شده است.
بر اساس آمارهای موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر از دیگر ایام سال است به نحوی که در سال گذشته از 626 کشته مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور تنها 159 نفر در نیمه اول سال جان باخته اند و باقی این افراد (467 نفر) در شش ماهه دوم سال جان خود را از دست داده اند.

چند توصیه ایمنی

پزشکی قانونی اعلام کرد که در 6 ماه ابتدایی امسال 156 نفر به علت مسمومیت با منوکسیدکربن در کشور جان خود را از دست دادند، که از این تعداد 111 نفر زن و 45 نفر مرد بودند

همچنین سردبودن لوله دودکش بخاری به علت خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از داخل آن است و  در این شرایط حتما باید شهروندان ضمن رفع نقص، به طور موقت نیز با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه مطبوع را در محیط ایجاد کنند تا مشکل رفع شود.
شهروندان از به کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در سیستم دودکش جدا خودداری کنند و در صورتی که آبگرمکن های دیواری به مدت طولانی روشن باشند می تواند سبب بروز گازگرفتگی در واحد مسکونی شود.
همچنین باید سرتاسر مسیر دودکش ها به منظور اطمینان از هدایت مناسب محصولات احتراق و گازهای سمی به فضای بیرون توسط شهروندان کنترل و از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود.
در صورتی که رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است این امر ناشی از نرسیدن هوای کافی به بخاری بوده و سبب تولید گاز منواکسید کربن شود، لذا افرادی که از بخاری های گازی برای تامین گرمایش محل کار یا زندگی شان استفاده می کنند باید از قرار دادن لوله بخاری در ظرف آب جدا خودداری کنند.
علائم اولیه گازگرفتگی سوزش چشم و گلو، احساس علایم سرما خوردگی مانند آبریزش و سوزش بینی، خستگی و بی حالی، نداشتن حوصله مطالعه و خواب آلودگی، سست شدن عضلات و میل به چرت زدن و سردرد بدون علت و سرگیجه است.
در مراحل بعدی گاز گرفتگی که که فرد به خواب رفته با جذب بیشتر این گاز بدون بو و رنگ فرد دچار بیهوشی و اغما می شود و چون درصد اشباع اکسیژن در خون کم می شود مغز کم کار شده و سیستم کنترل بدن که در مغز قرار دارد از کار میافتد و فرد می میرد.
به محض مشاهده شرایط مذکور سریعا درب اتاق باز شود و سعی شود بیمار در فضایی جدید که اکسیژن بیشتری دارد قرار گیرد، اگر فرد هوشیار است اما فقط سردرد و  سوزش بینی و ته حلق دارد کافیست در هوای آزاد قرار گیرد تا کم کم گاز مونواکسید کربن از بدنش خارج شود و اکسیژن جای آنرا بگیرد و در این مدت نوشیدنی گرم بخورد و فعالیت جسمانی زیاد نداشته باشد.
در صورت بیهوش بودن فرد گازگرفته، لازم است در هوای آزاد قرار گیرد و اگر تنفس ضعیف و سختی دارد به وی تنفس کمکی داده شود و سریعا تحت درمان قرار گیرد.



منابع : مهر / سلامت آنلاین