تبیان، دستیار زندگی
در سال های نه چندان دور در همین حوالی و در حاشیه خلیج فارس ، تیم های عربی سمبلی بودند برای تغییرات پیاپی و زیاد مربیان. مالکان ثروتمند تیم های عربی از اخراج مربیان سرشناس هیچ ابایی نداشتند. حالا پس از سال ها این موضوع و این شرایط در همین جا یعنی لیگ برتر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تغییرات مربیان در نیم فصل اول لیگ پانزدهم

در سال های نه چندان دور در همین حوالی و در حاشیه خلیج فارس ، تیم های عربی سمبلی بودند برای تغییرات پیاپی و زیاد مربیان. مالکان ثروتمند تیم های عربی از اخراج مربیان سرشناس هیچ ابایی نداشتند. حالا پس از سال ها این موضوع و این شرایط در همین جا یعنی لیگ برتر خودمان به اجرا در می آید.

بخش ورزشی تبیان
فوتبال

در لیگ چهاردهم با 20 جا به جایی روی نیمکت تیم ها، رکوردی جدید در فوتبال کشورمان و شاید هم دنیا به ثبت رسید تا لیگ 16 تیمی ما نشان دهد که در اخراج ها و انتصاب های بی حساب و کتاب گوی سبقت را از لیگ های حاشیه خلیج فارس ربوده است. نیم فصل نخست لیگ امسال هم در شرایطی به پایان رسید که 6 تیم در کوران رقابت ها به ترکیب کادر فنی خود دست زدند.
معمولا در تیم های اروپایی اخراج مربی، آخرین راه حلی است که هیئت مدیره و روسای باشگاه ها پیش روی خود می بینند و امضای یک حکم اخراج با بررسی تمامی جوانب و جزییات صورت می گیرد. به همین خاطر هم در اکثر مواقع چنین تغییراتی نتیجه می دهد. اما آیا در لیگ ما هم برای امضای حکم اخراج یک مربی روندی منطقی طی می شود؟ نگاهی به وضعیت تیم هایی که در خلال فصل دست به تغییر مربی خود زده اند، می تواند پاسخ این سوال را بدهد.

سقوط قوهای سپید

ملوان، یکی از تیم هایی است که با کناره گیری امیر قلعه نویی در هفته دوم مجبور شد با یک مربی جدید به کارش ادامه دهد. ملوان با امیر قلعه نویی در ابتدای فصل از کسب سهمیه آسیایی به عنوان یکی از اهداف خود نام برد اما جدایی ناگهانی ژنرال یک شوک منفی بود و باعث شد تا شروع کار برای جانشین او سخت شود. حمید استیلی در 8 بازی ابتدایی خود با قوهای سپید فقط 10 امتیاز گرفت و در نهایت هم ملوان نیم فصل اول را در جایگاه یازدهم به تمام رساند. شاید با امیر قلعه نویی ملوان می توانست نیم فصل بهتری را تجربه کند.

سیاه جامگان و روزهای سیاه

سیاه جامگان با 3 تغییر در کادر فنی رکورد دار لیگ پانزدهم است. تغییرات در کادر فنی سیاه جامگان چیزی جز سردرگمی برای این تیم نداشته و با یک آنالیز ساده می توان این تیم را بی برنامه ترین و ناهماهنگ ترین تیم نیم فصل اول معرفی کرد. سیاه جامگان در حال حاضر با کسب فقط 9 امتیاز از 15 بازی همچنان یکی از گزینه های اصلی سقوط به دسته پایین تر به حساب می آید.

راه آهن روی ریل ناکامی

در فاصله 2 روز مانده به لیگ بالاخره مالک راه آهن مشخص شد و فرهاد کاظمی برای بستن تیمش فقط 2 روز فرصت داشت. با این حال زردپوشان تهرانی شروع چندان بدی در لیگ نداشتند و بعد از یک برد شیرین در جام حذفی، مالک راه آهن در یک اقدام عجیب حکم اخراج سرمربی با تجربه تیمش را امضا کرد. راه آهن با کاظمی از 6 بازی 5 امتیاز گرفته بود و مالک این تیم امیدوار بود که با مهدی تارتار بتواند تیمش را به نیمه بالایی جدول نزدیک تر کند اما همین تیم با تارتار در 9 بازی فقط 6 امتیاز گرفت، تا مشخص شود مشکل این تیم خصوصی لیگ، فرهاد کاظمی نبوده!

ادامه قعرنشینی استقلال اهواز

استقلال اهواز از شروع لیگ پای ثابت قعر جدول بوده. آبی های اهواز با سیاوش بختیاری زاده در 8 هفته ابتدایی لیگ با یک برد،2 تساوی و 5 باخت شروع چندان خوبی نداشتند. مسئولان تیم اهوازی هم که گویا دوست نداشتند مشکلات مالی و مدیریتی باشگاه را ببینند، خیلی زود دست به کار شدند و با اخراج بختیاری زاده و آوردن حنطه اعلام کردند که مشکل تیمشان حل شده، اما از آن روز تا حالا اهوازی ها از 7 بازی فقط یک امتیاز کسب کرده اند!

سپاهانی متفاوت

در فصول گذشته سپاهان به عنوان یک تیم بی حاشیه و همیشه مدعی، الگوی خوبی برای دیگر تیم های لیگ برتر بود اما این فصل زردپوشان اصفهان روزهای متفاوتی را سپری می کنند. سپاهان این فصل یکی از پر حاشیه ترین تیم های لیگ بوده و حاصل این همه حاشیه هم عقب ماندن این تیم پرطرفدار از کورس قهرمانیست. سپاهان در حالی با فرکی قطع همکاری کرد که فقط 5 امتیاز با صدر جدول فاصله داشت و حالا با آمدن استیماچ این فاصله به 10 امتیاز افزایش یافته. ضمن این که سپاهان با مربی جدید ش از جام حذفی هم کنار رفت.

تراکتورسازی با راننده جدید

در مورد تراکتورسازی هنوز نمی توان قضاوت کرد اما مسلما محبوبیت فوق العاده تونی اولیویرا در تبریز کار را برای قلعه نویی سخت خواهد کرد.


منبع : خراسان