تبیان، دستیار زندگی
هاکارستان یک مارتن برنامه نویسی موبایل است که شرکت کنندگان در آن بصورت تیمی شرکت می کنند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هاکارستان، ماراتن برنامه نویسی موبایل با موضوعات آموزشی

هاکارستان چیست؟

هاکارستان یک ماراتون برنامه نویسی موبایل است که شرکت کنندگان در آن به صورت تیمی شرکت می کنند و از یک روز چهارشنبه صبح تا جمعه عصر فرصت دارند تا با چالش هایی که در ابتدای رویداد مطرح می شود، نرم افزارهای موبایل اندرویدی بنویسند. روز جمعه عصر هم داوران به بررسی کار تیم ها می پردازند و در مراسم اختتامیه برندگان معرفی می شود.

هاکارستان، با هدف تولی نرم افزاره ای آموزشی برای جامع تعلیم و تربیت ایران برگزار می شود.

این رویداد با هدف تبدیل شدن به رویدادی ملی و گسترده در سطح کشور فعالیت خواهد کرد تا جامع برنامه نویسان حرفه ای کشور را با مخاطبان این طرح و پتانسیل های موجود در این بازار آشنا سازد.
در حال حاضر حدود ۱۳ میلیون نفر دانش آموز مشغول به تحصیل هستند که از این میان با احتساب ضریب نفوذ اینترنت در ایران که به ۸۲ درصد رسیده است و با توجه به آماری که از هر دو نفر ایرانی، یک نفر تلفن همراه هوشمند دارند، در مجموع جامع مخاطب نرم افزارهای موبایلی اندرویدی در حال حاضر حدوداً ۴٫۵۰۰٫۰۰۰ نفر دانش آموز خواهد بود.

همچنین جامعه معلمان ایرانی در حال حاضر ۱٫۰۱۳٫۰۰۰ نفر به همراه کارکنان وزارت آموزش و پرورش است که در این میان با توجه به ضریب نفوذ اینترنت و کاربران تلفن همراه هوشمند، جامع مخاطب نرم افزارهای انارستان به حدوداً ۵۰۰ هزار نفر خواهد بود.
پیام اصلی هاکارستان به تیم های برنامه نویسی شرکت کننده در این رویداد آموزش عملکرد یک تیم برنامه نویسی چابک و حرفه ای برای دستیابی به راه حل یک چالش واقعی دنیای تعلیم و تربیت است.

چرا هاکارستان برگزار می شود؟

بازار نرم افزارهای آموزشی در سطح دنیا بسیار پرمخاطب است. در ایران هم با ضریب نفوذ اینترنت بالایی که هر سال هم به اون اضافه می شود، فرصت بهره برداری از این بازار مهیا شده است. برای جامع میلیونی دانش آموزان، والدین و معلمان شان می توان هم نرم افزار موبایل ساخت، هم به کیفیت سطح آموزشی کشور کمک کرد و هم درآمدزایی!

چه کسانی در این رویداد شرکت می کنند؟

برنامه نویس ها به صورت تیمی در این رویداد شرکت می کنند، در صفحه راهنمای تیم ها اطلاعات کافی در این زمینه نوشته شده است. به صورت انفرادی نمی توانید در این رویداد شرکت کنید و تیم های ثبت نام شده هم پس از بررسی و انتخاب کمیته برگزاری رویداد به صورت رسمی برای حضور در رویداد دعوت می شوند.

قوانین حضور در هاکارستان:

نماینده تام الاختیار تیم می َبایست دارای حداقل سن قانونی یعنی ۱۸ سال تمام باشند.
ثبت َنام به صورت گروهی و تیمی(تیم های حقیقی و یا حقوقی) صورت خواهد گرفت و تیم ها می َبایست دارای حداقل ۳ و حداکثر ۵ نفر باشند.
هر تیم می تواند نام مشخصی را برای خود انتخاب نماید.
از هر تیم یک نفر به عنوان نماینده تام الاختیار معرفی می َگردد و پس از آن تمامی ارتباطات قبل، حین و بعد از رویداد از طرف تیم برگزاری هاکارستان با ایشان خواهد بود.
توجه داشته باشید ثبت نام اولیه تیم به منزله تایید نهایی شما نیست، و حضور شما پس از بررسی کمیته برگزاری امکان پذیر خواهد بود.
به همراه آوردن دوستان و سایر همراهان مجاز نیست.

محتوای تولیدی برمبنای چالش رویداد، میبایست یک اپلیکیشن اندرویدی باشد.
اگر در اپلیکیشن تولید شده توسط تیمی، محتوایی آموزشی قرار می َگیرد می َبایست تمامی مطالب استفاده شده در دارای مرجع مشخص باشند.
داوری محتوای تولیدشده توسط شرکت کنندگان، برعهده ی کمیته ی علمی بوده و تیم های شرکت کننده ملزم به پذیرش رأی کمیته ی علمی هستند.

شرایط و معیارهای داوری:

پس از سه روز فعالیت تیم ها و ارائه ده دقیقه آنها، داوران به محاسبه و قضاوت آنها براساس معیارهای زیر خواهند پرداخت:
1.      میزان درصد حل چالش موجود با توجه به راهکار ارائه شده
2.     واقعیت پذیری و قابل اجرا بودن
3.     میزان تاثیرگذاری بر جامع تعلیم و تربیت و یا کارآمدی طرح در مقیاس تعیین شده
4.     پایدار بودن
5.     قابلیت رشد و توسعه
6.     نوآورانه بودن
 ضمنا اگر به دلیلی که از سوی هیات داوری مطرح می شود، نتیجه یک تیم قابل قبول نباشد، هاکارستان این حق را برای خودش محفوظ می دارد که هیچ مسئولیتی مورد توجه آن نبوده و به آن تیم جایزه ای تعلق نخواهد گرفت.

قوانین و شرایط حامی رویداد(انارستان):

1.  نرم افزارهای تولیدی به صورت انحصاری در فروشگاه محتوای انارستان قابل ارائه خواهد بود.
2.  مالکیت معنوی برای صاحبان اثر محفوظ است.
3.انارستان از محصولات برتر هاکارستان حمایت مادی و معنوی به عمل خواهد آورد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نیلوفر یاقوتی