تبیان، دستیار زندگی
اتحاد تنها یک کلمه نیست. یک حرکت موثر و نافذ است که در زمانها و مکان های مختلف، کارکردهای مختلفی دارد؛حتی گاهی یک واقعه سیاسی هم می تواند موجب بروز پدیده اتحاد در میان مردم شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتحاد ملی و سیاسی در انتخابات 94

اتحاد تنها یک کلمه نیست. یک حرکت موثر و نافذ است که در زمانها و مکان های مختلف، کارکردهای مختلفی دارد؛حتی گاهی یک واقعه سیاسی هم می تواند موجب بروز پدیده اتحاد در میان مردم  شود...

فاطمه ناظم زاده - بخش اجتماعی تبیان
انتخابات

اتحاد تنها یک کلمه نیست. یک حرکت موثر و نافذ است که در زمانها و مکان های مختلف، کارکردهای مختلفی دارد. البته معنی اتحاد در جوامع متفاوت است و وابستگی مستقیم به فرهنگ و عقاید آن جامعه دارد.  مثلا در یک جامعه اسلامی، نگاه قرآن به مساله اتحاد، موضوع مهمی تلقی می شود.
قرآن به مساله اتحاد از دید اجتماعی نگاه کرده و اهمیت آنرا میان جهانیان، ادیان، مسلمانان و نهاد خانواده مورد نظر و توجه قرار داده است و پیوند دلهای مومنان را نوعی تصرف الهی می شمارد و برای ایجاد و حفظ چنین یگانگی، ارسال پیامبران به همراه شرایع را ضروری می داند.
...و ذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداءا فالف بین قلوبکم (آیه 103 سوره ال عمران)

در این آیه دو بار از نعمت اتحاد یاد شده که جایگاه و اهمیت آنرا نشان میدهد. اتحاد و همبستگی همه انسانها چنان مطلوب و در برابر آن، اختلاف چنان نکوهیده و مذموم است که قرآن به این مساله اشاره کرده که اگر مصلحت ایجاب می کرد خداوند با اراده تکوینی خود همه مردم را یکپارچه و یک امت قرار میداد. مصلحتی که مایه تحقق این اراده تکوینی الهی شده و ابتلا و آزمایش مردم با برخورداری از اصل اختیار است.
با یک نگاه ساده می توان پدیده اتحاد را مورد توجه بیشتری قرار داد. نهاد خانواده را در نظر بگیرید. این نهاد به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر والدین با مدیریت دقیق و نحوه صحیح تربیت در مسیر رشد فرزندان خود حرکت کنند در بزرگسالی شاهد بروز اتحاد میان اعضای خانواده خود هستند که حضور مداوم این پدیده در میان یک خانواده اثرات مثبت متعددی را به همراه دارد. به طوریکه در تمامی شرایط و موقعیت ها به حفظ و استحکام خانواده کمک می کند خصوصا در مواقع بحران و بروز مشکلات.
اکنون می توان پدیده اتحاد را کمی مبسوط تر نگریست. به طور مثال موقعیت هایی که در جامعه به طور خودجوش موجب نمایش یک اتحاد ملی می شود. در این زمینه می توان به پیروزی های تیم ملی فوتبال و والیبال اشاره کرد که موجی از شادی و غرور ملی را در میان مردم ایجاد کرد تا جایی که عده زیادی را شبانه به خیابان ها کشاند تا به این واسطه در کنار هم به شادی و برپایی جشن بپردازند.

همه میدانیم اعضای خبرگان رهبری مسئولیت انتخاب رهبر را عهده دار هستند و رهبری مهمترین رکن کشور است. فلذا همین امر بر اهمیت این انتخابات می افزاید و آنچه مهم است، این است که مردم با کسب شناخت و تدبیر به شرکت در این واقعه سیاسی اقدام کنند تا به این واسطه برگ تازه ای از اتحاد ملی و سیاسی را رقم بزنند.

آنچه مشخص است اینکه تماشای این حرکت های دسته جمعی و ایجاد اتحاد، تصویر موثر و زیبایی را از یک ملت نشان میدهد.
مواقعی هم وجود دارد که یک واقعه سیاسی موجب بروز پدیده اتحاد در میان مردم می شود. نمونه بارز در این زمینه برگزاری انتخابات است. مهمترین مقطع بروز اتحاد در موارد سیاسی به انتخابات ریاست جمهوری برمی گردد که به طور کلی موجی از اتحاد را در جامعه ایجاد می کند که ابعاد متعددی را در برمیگیرد. اما آنچه مهم است ایجاد وحدتی عقلانی و موثر است که در ارتباط با مسائل سیاسی کشور وجود دارد. این موقعیت ها به دلیل اهمیت و حساسیتی که در سرنوشت کشور دارند، لازم است با نگاهی ویژه و توجهی همه جانبه بررسی شوند و برای ایجاد همبستگی و جهت دهی به مردم، باید تلاش هایی وجود داشته باشد. مثلا برنامه ها و مستندهای تلویزیونی و معرفی کاندیداها و برگزاری مناظره میان کاندیداهای انتخاباتی، راه هایی هستند که به انتخاب مردم جهت می دهند و چگونگی برگزاری این نوع برنامه ها بر میزان شرکت کنندگان در حرکت جمعی انتخابات، اثر تعیین کننده به دنبال دارد. به همین دلیل است که رسالت و نقش رسانه های جمعی در این موقعیت ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این رسانه ها هستند که قدرت اثر بخشی بر مردم را دارند و از همه مهمتر اینکه بتوانند عده زیادی از مردم را به یک حرکت دسته جمعی و تبلوری از اتحاد ملی دعوت کنند.
در حال حاضر مناسبت سیاسی مهمی که در پیش رو داریم انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی  است. این یعنی قرارگرفتن در یک موقعیت سیاسی مهم برای کشور که اهمیت شرکت در این انتخابات را دو چندان می کند. به هرحال همانطور که همه میدانیم اعضای خبرگان رهبری مسئولیت انتخاب رهبر را عهده دار هستند و رهبری مهمترین رکن کشور است. فلذا همین امر بر اهمیت این انتخابات می افزاید و آنچه مهم است، این است که مردم با کسب شناخت و تدبیر به شرکت در این واقعه سیاسی اقدام کنند تا به این واسطه برگ تازه ای از اتحاد ملی و سیاسی را رقم بزنند.