تبیان، دستیار زندگی
«تغییرات اخیر به هیچ وجه مانع از پایبندی ما به تعهداتمان بر اساس توافق هسته ای نخواهد شد. ما این تغییرات را به گونه ای اجرا می کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند...»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامه امیدوارکننده جان کری به ظریف

«تغییرات اخیر به هیچ وجه مانع از پایبندی ما به تعهداتمان بر اساس توافق هسته ای نخواهد شد. ما این تغییرات را به گونه ای اجرا می کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند...»

بخش سیاست تبیان
جان کری و ظریف

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" (WSJ) در گزارشی تحت عنوان "آمریکا در رابطه با محدودیت های ویزا، به ایران اطمینان مجدد داد" از نامه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، به محمد جواد ظریف در این رابطه خبر داد.
در این گزارش آمده است: «دولت آمریکا که بر حمایت از تجارت بین المللی با ایران تاکید دارد، به حاکمان این کشور اطمینان داده است که نسبت به قانون جدید وضع شده در آمریکا که محدودیت هایی را بر کسانی که به ایران سفر می کنند اعمال می کند، نگران نباشند.
مقامات ایرانی علنا از قوانین جدید آمریکا شکایت کرده و عنوان کرده اند که این قوانین به صورت ناعادلانه ای مسافران به ایران را هدف گرفته و می تواند موجب کاهش علاقه به سرمایه گذاری در کشورشان شود.»
در ادامه این گزارش آمده است: «جان کری، وزیر امور خارجه [آمریکا] روز شنبه نامه ای را خطاب به همتای ایرانی خود نوشت تا به او اطمینان دهد که تغییراتی که هفته گذشته توسط کنگره در قوانین ویزا صورت گرفته است، فرصت های تجارتی در ایران را تضعیف نمی کند و نقض توافق هسته ای نیز نیست. آقای  کری گفت که دولت به دنبال راه هایی برای اطمینان از این موضوع است که مسافران به ایران به صورت ناعادلانه از ورود به آمریکا بازداشته نمی شوند.

در این گزارش آمده است: «دولت آمریکا که بر حمایت از تجارت بین المللی با ایران تاکید دارد، به حاکمان این کشور اطمینان داده است که نسبت به قانون جدید وضع شده در آمریکا که محدودیت هایی را بر کسانی که به ایران سفر می کنند اعمال می کند، نگران نباشند

او به طور خاص به توانایی وزارت خارجه [آمریکا] برای تسریع صدور ویزا و تعریف اوراق مسافرتی بلند مدت تر و دارای قابلیت ورود چندگانه اشاره کرده است. او همچنین گفت که کاخ سفید این قدرت را دارد که با صدور مجوزهایی، برخی افراد را از قوانین و محدودیت های جدید مسافرتی معاف کند.
در یادداشت کری خطاب به ظریف آمده است: "من همچنین مطمئن هستم که تغییرات اخیر در شرایط اخذ ویزا که در کنگره تصویب شده است، به هیچ وجه مانع از پایبندی ما به تعهداتمان بر اساس توافق هسته ای نخواهد شد. ما این تغییرات را به گونه ای اجرا می کنیم که هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند".»

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: «محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در نیویورک گفت که مقررات وضع شده در رابطه با ویزا، می تواند عملا به منزله وضع تحریمی جدید علیه ایران باشد و نقض توافق هسته ای به حساب آید. او همچنین گفت که تهران می تواند قوانین ویزا را نقض توافق هسته ای اعلام کند. او روز جمعه در مصاحبه با پایگاه خبری المانیتور گفت: "اکنون روشن است که این قانون جدید، کاملا پوچ و بی معنا است؛ چرا که هیچ کدام از ایرانیان و مسافران به این کشور، هیچ گونه ارتباطی با فجایعی که در پاریس یا در سان برنادینو و یا هرجای دیگر اتفاق افتاده، نداشته است."
روز شنبه نیز تلویزیون دولتی ایران به نقل از عباس عراقچی عنوان کرد که این قانون با توافق هسته ای مغایر است. عراقچی گفته بود: "قطعا این قانون بر مراودات اقتصادی، فرهنگی، علمی و توریستی تاثیری منفی خواهد داشت.»


منبع : جام نیوز