تبیان، دستیار زندگی
نام کار خیر که به میان بیاید دیگر خیلی ها را می توان پای کار آورد و همین حس نوع دوستی برخی افراد را ترغیب می کند تا حتی از این موضوع نیز صید غرض کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فریب این خیریه ها رانخورید

نام کار خیر که به میان بیاید دیگر خیلی ها را می توان پای کار آورد و همین حس نوع دوستی برخی افراد را ترغیب می کند تا حتی از این موضوع نیز صید غرض کنند...

فرآوری: ه-هدایتی -بخش اجتماعی تبیان
کمک

روحیه کمک و همدلی ایرانیان که نشات گرفته از آموزه های اسلامی و اعتقادات دینی این قوم کهن است، همواره در طول تاریخ یاری دهنده و کمک رسان افراد بی بضاعت و نیازمند بوده است، وجود خیرین نیک اندیش که با کمکهای نقدی و غیرنقدی خود بخش اعظمی از مشکلات خانواده های نیازمند و حتی سرانه های درمانی، آموزشی، بهداشتی و... کشور را تامین کرده اند، گوشه ای از نیات خیرخواهانه مردم ایران زمین است.
از آنجاکه انفاق کردن و صدقه دادن از امور نیک و خوبی است که گاه به شکل واجب و مستحب مورد تاکید قرآن و سنت قرار گرفته است، بسیاری از مردم کشورمان علیرغم اینکه از تمکن مالی چندانی نیز برخوردار نیستند اما با تاسی از آموزه های دینی و توجه ویژه اسلام به ایتام، بخشی از درآمدهای خود را صرف کمک به نیازمندان و کودکان بی سرپرست می کنند که این مساله از سوی برخی سازمانهای خیریه و در راس آن کمیته امداد امام خمینی (ره) ساماندهی شده است.
مجموعه آیات و روایات بسیاری وجود دارد که مردم را به صدقه دادن و اطعام ایتام، انفاق و دیگر کمک های مالی ترغیب می کند، حس نوع دوستی مردم باعث شده که برخی از سوء استفاده کنندگان، به طمع بیافتند و بخواهند تا از این کلاه برای خود نمدی ببافند، این گونه است که در کنار نهادهای قانونی دریافت کنندگان کمکهای مردمی، گروهی با جعل عنوان و بازی با احساسات مردم، اقدام به جمع آوری مبالغ هنگفت کرده اند.

این روزها بسیاری از انجمن های خیریه در قالب انجمن های مددكاری ایتام فعالیت چشمگیری را در سطح شهر آغاز كرده اند. این انجمن ها كه برخی با مجوز و برخی بدون مجوز هستند به منظور حمایت از ایتام، زنان و كودكان بی سرپرست یا خانواده های نیازمند تشكیل شده اند. اما دركنار فعالیت بسیار خوب برخی از این انجمن ها متأسفانه انجمن هایی نیز به وجود آمده اند كه كلاهبرداری می كنند و به اغفال مردم می پردازند.

در واقع روحیه کمک و همدلی ما ایرانیها در مواردی باعث سوء استفاده افرادی در جامعه می شود که برای رسیدن به زیاده خواهی های خود از هر راهی، حتی دست مایه قرار دادن احساسات مردم استفاده می کنند، این افراد با مراجعه به درب منازل یا حضور در مراکز عمومی و اماکن مقدس با عناوین مختلف اعم از کمک به کودکان سرطانی، تهیه جهیزیه برای دختران بی سرپرست، کمک به مساجد و هیئات، کمک به خانواده های بی بضاعت و... مبالغ قابل توجهی از مردم جمع آوری می کنند.
نکته جالب اینجاست که برخی از این افراد سودجو تا جایی پیش رفته اند که با جعل کارت شناسایی موسسات خیریه معتبر نسبت به جلب اطمینان مردم اقدام می کنند که این امر تاثیرات بسیار نامطلوبی بر اعتماد مردم و ارائه کمک به موسسات خیریه معتبر و کمیته امداد خواهد داشت.
خانم هایی با چند پوشه و برگه های متعدد که گویا برگه های شناسایی کودکان یا بیماران است، سر چهارراه ها و میدان های اصلی جلوی عابران را می گیرند تا مؤسسه خودشان را به آنها معرفی و کمک جمع کنند. برخورد با این افراد، تجربه این روزهای بسیاری از شهروندان است.
افرادی که خود را عضوی داوطلب از یک مجموعه خیریه و مستقل و عموما زیرمجموعه سازمان هایی نظیر بهزیستی، کمیته امداد و... معرفی می کنند.
این روزها بسیاری از انجمن های خیریه در قالب انجمن های مددكاری ایتام فعالیت چشمگیری را در سطح شهر آغاز كرده اند. این انجمن ها كه برخی با مجوز و برخی بدون مجوز هستند به منظور حمایت از ایتام، زنان و كودكان بی سرپرست یا خانواده های نیازمند تشكیل شده اند. اما دركنار فعالیت بسیار خوب برخی از این انجمن ها متأسفانه انجمن هایی نیز به وجود آمده اند كه كلاهبرداری می كنند و به اغفال مردم می پردازند.

کمیته امداد: ما مجوزی نمی دهیم

برای پیگیری ماجرای این خیریه های مشکوک و سر راهی، صحت و سقم مجوز آنها را از کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی جویا شدیم.
پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد همان ابتدا صدور مجوز برای این خیریه ها را رد کرد و رسما دلخوری کمیته امداد را از شرایط موجود در فعالیت این خیریه ها و حرف و حدیثی که در جریان این اقدامات برای مجموعه آنها به وجود می آید را ابراز کرد. وی گفت کمیته امداد مجوزی برای این خیریه ها صادر نمی کند اما بسیاری از آنها خودشان را این گونه معرفی می کنند و با هر تخلفی پای کمیته امداد به میان می آید. فتاح به بی نظمی در مورد صدور مجوز برای گروه های مردمی و خیریه ها اشاره کرد و گفت: «درحال حاضر سازمان های متعدد از جمله وزارت کشور، نیروی انتظامی، بهزیستی و سازمان اوقاف و حتی استانداری ها اقدام به صدور مجوز می کنند و اینها تازه آن تعدادی هستند که مجوز دارند و باید خیریه ها و گروه های فعال بدون مجوز را هم به این تعداد بیفزاییم». با این توضیحات گویا یک اشکال قانونی، زمینه ای را برای جولان گروه های مختلف و البته سودجو فراهم کرده است.
پرویز فتاح، به شفاف نبودن فعالیت خیریه ها صراحتا اشاره کرد و گفت: «درباره خیریه ها اطلاعاتی ندارد و مجوز آنها هم از سوی این مجموعه صادر نمی شود اما از مؤسساتی که کار خوبی انجام می دهند، حمایت می کنیم. این خیریه هایی که شفاف کار می کنند، باعث تسهیل در فعالیت های کمیته امداد هم می شود. درحال حاضر ١٤ هزار خیریه با مجوز ثبت شده وجود دارد که حدود هفت هزار مورد آنها فعال است، اما نظارت درستی بر خیریه های موجود در کشور وجود نداشته و به مجلس اعلام کردیم که نیاز به قانون مصوب و ابلاغ به مراکز مختلف دارد.»
فتاح پیش از این اعلام کرده بود که «در اساسنامه جدید ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نظارت بر ساماندهی این خیریه ها به کمیته امداد داده شده است»، اما در مورد اینکه این نظارت و ساماندهی را چه ارگانی انجام دهد؟ چه ارگانی مجوز صادر کند؟ و سایر موارد، مشخص نیست و نیاز به تبیین دارد و باید تبدیل به یک قانون مشخص شود.

تخلف آشکار خیریه های سرراهی

براساس این گزارش، گویا هنوز این تصمیم کلی با جزئیات تطبیق پیدا نکرده و ارگان های دیگر مرتبط با موضوع هنوز دارند کار خودشان را انجام می دهند.

نظارت مناسبی بر عملکرد مؤسسات خیریه نیست؛ این حقیقتی است که مسئولیت ما را برای کمک به نیازمندان واقعی سنگین تر می کند زیرا بی تردید من و شمایی که بی تحقیق کمک کرده ایم و پولمان در جیب افراد سود جو رفته است در بی نصیب ماندن افراد نیازمند از آنچه باید به دستشان برسد سهم داریم.

درباره این خیریه ها با محمدحسین خیرخواه، مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی هم صحبت کردیم و او این اقدام خیریه ها حتی خیریه ها را چه با مجوز و چه بی مجوز غیرقانونی و جرم اعلام کرد و گفت: ممکن است این خیریه ها مجوز از بهزیستی و هر ارگان دیگری داشته باشند، اما این اقدام آنها در گرفتن کمک و جمع کردن وجوه نقد از مردم در کنار خیابان و میدان ها یا جلوی در خانه ها غیرقانونی و تخلف آشکار است. وی گفت: «از مردم می خواهیم که در صورت مشاهده این افراد در هر نقطه ای از شهر موضوع را به سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی اطلاع دهند. این افراد با هر دلیل و هر مجوزی اجازه ندارند به این نحو از مردم پولی دریافت و مردم هم نباید به آنها کمک کنند.»
خیرخواه با بیان اینکه احتمال جعلی بودن مجوز این مؤسسات زیاد است و نباید به آنها اعتماد کرد، گفت: «سازمان بهزیستی تنها مجموعه ای است که برخلاف هر مجموعه دیگر برای صدور مجوز، قانون رسمی از مجلس دارد و سایر ارگان ها نظیر وزارت کشور یا نیروی انتظامی و... تنها مجوز هیأت دولت را دارند.»

سهم ما از تخلفات در پوشش خیریه ها

نظارت مناسبی بر عملکرد مؤسسات خیریه نیست؛ این حقیقتی است که مسئولیت ما را برای کمک به نیازمندان واقعی سنگین تر می کند زیرا بی تردید من و شمایی که بی تحقیق کمک کرده ایم و پولمان در جیب افراد سود جو رفته است در بی نصیب ماندن افراد نیازمند از آنچه باید به دستشان برسد سهم داریم. پس برای کمک به نیازمندان واقعی همت کنیم.


منابع:مهر -خبرآنلاین -پایگاه خبری انصارحزب الله،