تبیان، دستیار زندگی
این روزها که اکثر مردم در تدارک مهمانی،دور هم نشینی ها و چیدن سفره یلدا خود هستند بد نیست علاوه بر خوراک جسم به فکر خوراک ذهنتان هم باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : رحیمه زرگر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسته پیشنهادی یلدا

این روزها که اکثر مردم در تدارک مهمانی،دور هم نشینی ها و چیدن سفره یلدا خود هستند بد نیست علاوه بر خوراک جسم به فکر خوراک ذهنتان هم باشید. دراین مطلب یک بسته پیشنهادی کتاب برای ذائقه های مختلف ارائه شده است که امیدواریم درازای شب یلدایتان را دلپذیرتر کند و احساس کنید امسال یلدای متفاوتی را پشت سر گذاشته اید.

رحیمه زرگر-بخش کتاب و کتابخوانی تبیان

1. دیوان حافظ

از قدیم الایام رسم بوده است که دیوان حافظ را بر سر سفره یلدا قرار دهند و در گرماگرم شب نشینی ها،یکی از بزرگترهای مجلس تفألی به حافظ بزند و برای تک تک افراد فال بگیرد.دیوان حافظ در قطع ها و شکل های مختلف و با خطوط ساده و زرکوب و حتی ترجمه شده در بازار وجود دارد و قطعا همه ما یکی از آنها را در کتابخانه خود داریم.بعضی از دیوان های حافظ،فال و تعبیر غزل دارند که معمولا برای این شب بهتر است مگر آنکه یک فرد خبره را در جمع خود داشته باشید که بتواند غزل های حافظ را ترجمه کند.

کتاب

2. شاهنامه

در بعضی از مناطق ایران مانند خطه خراسان رسم است که در شب یلدا شاهنامه بخوانند اما از آنجایی که شاهنامه خوانی قلق مخصوص خود را دارد و شاید نتوانید تمام وقت خود را در شب به آن اختصاص دهید،یک پیشنهاد ویژه برایتان داریم.
کتاب شاهنامه فردوسی به زبان ساده
و کتاب صوتی داستان های شاهنامه - محمد حسن شیرازی

کتاب

3. داستان سراسر حادثه

اگر برای گذراندن شب یلدا خود دنبال یک داستان سرگرم کنند هستید، " داستان سراسر حادثه" بهرام صادقی گزینه خوبی است. این داستان را می توانید به صورت  پی دی اف دانلود کنید و از خواندن آن لذت ببرید.

در خلاصه داستان آمده است:برادر بزرگتر صبح وقتی می خواست سرکارش برود گفت که باید امشب مستأجران را دعوت بکنیم و به رسم قدیمی و همیشگی به آنها شام بدهیم، چون علاوه بر اینکه شب یلدا شبی تاریخی است، این خود بهانه ای است برای اینکه باز هم دور هم جمع بشویم. برادر وسطی نه موافقت کرد و نه مخالفت و این عمل که دلیل موافقت ضمنی بود برادر کوچکتر برآشفت: عینک ذره بینی اش را با دست نگاه داشت که نیفتد و ... .

کتاب

4. ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻱ ﺯﻣﺎﻥ. ﺟﺸﻦ ﻫﺎ ﻭ ﮔﺮﺩﻫﻤﺎﻳﯽ ﻫﺎﻱ ﻣﻠﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ

اگر به تاریخ و پیشینه جشن های ایران باستان علاقه مندید این کتاب  " ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻱ ﺯﻣﺎﻥ. ﺟﺸﻦ ﻫﺎ ﻭ ﮔﺮﺩﻫﻤﺎﻳﯽ ﻫﺎﻱ ﻣﻠﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﺎﺳﺘﺎﻥ " به قلم ﺭﺿﺎ ﻣﺮﺍﺩﻱ ﻏﻴﺎﺙ ﺁﺑﺎﺩﻱ می تواند برایتان جذاب باشد.
در بخش نخست این کتاب به ویژگیهای عمومی جشنهای ایرانی اشاره می شود و در بخش دوم، نام و هنگام جشنها و گردهمایی ها و همچنین توضیحی كوتاه درباره هر یك از آنها آمده است.. در بخش سوم به جشنهایی پرداخته می شود كه در سرشت خود هیچگاه در روز خاصی تثبیت نمی شوند و با توجه به روزِ هفته،رویدادهای كیهانی و طبیعی، و یا رخدادهایی در زندگی زراعی، نظم و قاعده ویژه خود را دارند.

کتاب

امیدواریم این شب را به بهترین شکل ممکن در کنار دوستان و آشنایان تان سپری کنید و بسته پیشنهادی ما مورد پسندتان قرار گرفته باشد. اگر شما هم پیشنهاداتی دارید که می تواند در این بسته قرار گیرد،مایه خرسندی ما خواهد بود که آنها را در قسمت نظرات اضافه کنید.