تبیان، دستیار زندگی
پوشش و لباس مناسب یکی از مسائل مهمی است که باید در سفر به آن توجه ویژه ای کرد.هر آب و هوا و هر فصلی،پوشش خاص خود را دارد و انتخاب مناسب آن ما را در مقابل سرما و گرما و بارشهای احتمالی حفظ خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وسیله ای برای تمام فصول

پوشش و لباس مناسب یکی از مسائل مهمی است که باید در سفر به آن توجه ویژه ای کرد.هر آب و هوا و هر فصلی،پوشش خاص خود را دارد و انتخاب مناسب آن ما را در مقابل سرما و گرما و بارشهای احتمالی حفظ خواهد کرد.

به کوشش رحیمه زرگر - بخش گردشگری تبیان
پانچو

امروز قصد داریم وسیله مفیدی را به شما معرفی کنیم که با کاربری هایی که دارد،تقریبا در تمام فصول و تمام موقعیت ها قابل استفاده است و از خریدن آن پشیمان نخواهید شد. پانچو یکی از لوازم اصلی و مهم کوله بار کوهنوردان و طبیعت گردان باتجربه است که اتفاقات بد را به کمک آن پشت سر گذاشته اند. این وسیله که چیزی شبیه به مانتوهای زنانه و البته کلاه دار است، روی لباس و کوله پشتی پوشیده می شود و به صورت یک پوشش ضد آب سراسری از خیس شدن شما جلوگیری می کند.
فقط باید در هنگام خرید به دوخت آن دقت کنید که درزهای آن با نخ ضد آب دوخته و اینکه با پوشش های ظریف و دقیق عایق بندی شده باشند، چون در زمان بارش هر منفذ کوچکی می تواند آسیب زننده باشد.

پانچو


آزاد بودن پانچو یکی از ویژگی های ساختاری و طراحی آن است که به شما کمک می کند بدون در نظر گرفتن سایزتان آن را خریداری کنید و مطمئن باشید که بدون جدا کردن وسایل و لباس های دیگرتان و حتی کوله تان می توانید از آن استفاده کنید. وجود کلاه لبه دار پانچو یکی دیگر از نکات مهم انواع موجود در بازار است که می تواند امتیاز مهمی باشد. لبه کلاه مانع از ریزش باران روی صورت و خیس شدن سر و کلاه شما خواهد شد. این کلاه لبه دار هنگام نصب پانچو به عنوان سرپناه می تواند محل قرار گرفتن باتوم کوهنوردی باشد تا به صورت یک قله، سطح شیبداری ایجاد کرده و مانع از تجمع آب در سطح آن شود.
پانچو قرار نیست فقط در شرایط بارانی کمک حال شما باشد. در ارتفاعات و دشت های وسیع که وزش باد شدید است هم می تواند به عنوان یک پوشش متراکم و محکم از شما در برابر بادهای شدید و سرما محافظت کند. معمولاً پانچوها آستین  دارند و در محل مچ، کش های پهنی دوخته شده که به راحتی روی هر دستکش شما به هر قطری که باشد، ثابت شده و با این کار در حرکت و استفاده از دستانتان تغییر موقعیت نداده و ثابت باقی می ماند.

پانچو

پانچوهای موجود در بازار مدل های متنوعی ندارند و کارکرد همه آنها یکسان است. البته انواعی از این وسیله در بازار موجود است که به اصطلاح سه کاره هستند؛ یعنی یک محصول برای انجام سه کار طراحی شده است: پانچو، زیرانداز و سرپناه اضطراری. شما می توانید به کمک باتوم کوهنوردی آن را به صورت سرپناهی یک نفره در آورده و در زیر آن استراحت کنید. جنس ضد آب آن مانع می شود که آب مسیری برای ورود پیدا نکند. استفاده از آن به عنوان زیرانداز هم یکی دیگر از کاربردهای این وسیله است و البته فرار از شر حشرات، آفتاب شدید و استراحت در آن، در هوای مطبوع و آفتابی.
می توانید این پانجو ها را از فروشگاه های لوازم ورزشی و تجهیزات کوهنوردی تهیه کنید.


منبع:ایران،لوازم و تجهیزات کوهنوردی