تبیان، دستیار زندگی
رهبر شیعیان نیجریه درباره دیدارش با امام راحل می گوید:35 سال قبل این افتخار به من دست داد تا در نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به ایران سفر و در جشن های پیروزی انقلاب شرکت کنم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیدار شیخ زاکزاکی با امام راحل

رهبر شیعیان نیجریه درباره دیدارش با امام راحل می گوید:35 سال قبل این افتخار به من دست داد تا در نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به ایران سفر و در جشن های پیروزی انقلاب شرکت کنم.

اخباریه-بخش سیاست تبیان
شیخ زاکزاکی

شیخ «ابراهیم الزکزکی» بعد از سفری که در اولین سال های پیروزی انقلاب به ایران داشت، به تشیع درآمد و نقشی اساسی در تبلیغ و انتشار تشیع در نیجریه داشت. اكثر شیعیان نیجریه به تازگی توسط  شیخ الزکزکی به تشیع درآمده اند كه رهبر شیعیان این کشور شمرده می شود.
شیخ الزکزکی از مریدان «امام خمینی» (قدس سره) است، به گونه ای كه عشق به امام راحل از جمله عوامل تشیع وی بود و موجب به تشیع درآمدن میلیون ها نیجریه ای شد.

شیخ «ابراهیم الزکزکی» کیست؟

در نیجریه با پخش عکس های امام خمینی(ره) مردم جذب تشیع شدند. این درحالی است که در ابتدا مردم این کشور نمی دانستند، امام خمینی(ره) شیعه بوده اند و پس از اطلاع از این امر، این موضوع تاثیر بسزایی بر به تشیع درآمدن آنها داشت

شیخ «ابراهیم بن یعقوب بن علی بن تاج الدین بن حسین الزكزكی»، فعال سیاسی و روحانی نیجریه ای در می 1953 در شهر «زاریا»، در شمال نیجریه به دنیا آمد.
شیخ ابراهیم در خانواده ای به دنیا آمد که فعالیت سیاسی و ضد استعماری در آن پیشینه دیرینه دارد، به گونه ای که «حسین الزكزكی»، جد و نیای شیخ ابراهیم از فقهای عصر و زمانه خود و مبارزان با استعمار در آفریقا بود.
شیخ ابراهیم دارای تحصیلات عالی خود را در علوم دینی و علوم سیاسی در نیجریه و خارج این کشور دیگر به پایان رساند. خانواده و محیطی که شیخ در آن زندگی می کرد، تاثیر بسزایی بر جهت گیری های فکری و اعتقادیش داشت، چراکه از گذشته های دور شهر زاریا در نیجریه به شهر علم و دانش معروف بود.
شیخ ابراهیم از همان کودکی به صبر، سعه صدر، بردباری، عشق خدمت به خانواده و دوستان، پیشی گرفتن در اعمال خیر و غیرت و جوانمردی معروف بود و از درک بالا و سریع از شرایط و هوش، حافظه و دقت بسیار در امور برخوردار بود.
سه فرزند وی به نام های احمد، حمید و علی در راهپیمایی روز جهانی قدس در سال 2014 با شلیک پلیس نیجریه به سمت تظاهرکنندگان به شهادت رسیدند.
در نیجریه با پخش عکس های امام خمینی(ره) مردم جذب تشیع شدند. این درحالی است که در ابتدا مردم این کشور نمی دانستند، امام خمینی(ره) شیعه بوده اند و پس از اطلاع از این امر، این موضوع تاثیر بسزایی بر به تشیع درآمدن آنها داشت.
علاقه به انقلاب و امام خمینی(ره) در بین مردم نیجریه در سال های اخیر به قدری افزایش یافته که شیعیان نیجریه به «خمینیون»معروف شده اند.

آشنایی مردم نیجریه با تشیع

آشنایی مردم نیجریه با تشیع، انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) به شیخ ابراهیم الزکزکی بازمی گردد که پیش از آنکه خود را یک عالم و روحانی شیعی بداند، مسلمان معرفی می کند.
شیخ ابراهیم زکزکی، عالم و روحانی شیعی نیجریه ای از محبوبیت بسیاری میان مردم نیجریه برخورداراست، به گونه ای که صرف نظر از شیعیان، اهل تسنن و حتی مسیحیان این کشور نیز برای وی احترام بسیاری قائل هستند.
شیخ ابراهیم خود را اینگونه معرفی و نحوه به تشیع درآمدنش را اینگونه تشریح می کند: انقلاب اسلامی مردم ایران را در رسانه ها به ویژه رسانه های غربی می دیدم، در حالی که در آن دوره خود در دانشگاه فعالیت های اسلامی و مذهبی داشتیم و سازمانی به نام «انجمن اسلامی سوره نیجریه» را تشکیل داده بودیم که دبیرکلی انجمن برعهده من بود.
فوریه 1980 به مناسبت اولین سالگرد انقلاب اسلامی به ایران سفر کردم. قبل از سفر به ایران، به عنوان یک مسلمان آرزو داشتم، کشوری اسلامی داشته باشیم و اداره کشورمان که در آن زمان نظامی کمونیستی بر آن حاکم بود، در دست خودمان باشد.
اما سفر به ایران نگرش و دیدگاه هایم را تغییر داد و امام خمینی(ره) به الگوی من و دوستانم تبدیل شد. به این ترتیب دهه هشتاد جنبش اسلامی در نیجریه را پایه گذاری کردیم. این جنبش از حیث فعالیت و اهداف با انجمن اسلامی سوره که یکی از وظایف آن تبلیغ اسلام در جهان بود، تفاوت داشت.

دیدار با امام راحل

رهبر شیعیان نیجریه درباره دیدارش با امام راحل می گوید: 35 سال قبل این افتخار به من دست داد تا در نخستین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به ایران سفر و در جشن های پیروزی انقلاب شرکت کنم.
در آن سفر دیداری با حضرت امام(ره) داشتم. وقتی به نیجریه برگشتم، همه مشتاق بودند، بدانند از انقلاب اسلامی و شخصیت امام(ره) چه دیده ام. واقعا شور و شوق عجیبی حاکم بود. برخی از دانشجویان 12 کیلومتر راه را پیاده طی کرده بودند تا سخنانم را بشنوند.
سالن اجتماعات دانشگاه مالامال از جمعیت بود. تعدادی از دانشجویان که نتوانسته بودند، به داخل راه پیدا کنند، برای اینکه صدایم به آنها برسد، شیشه های سالن را شکسته بودند.
«من فقط اشک می ریختم»، نمی دانستم چگونه دیده ها و یافته هایم را بر زبان بیاورم. یکی از دوستان گفت، حال که نمی توانی چیزی بگویی، آن را به تدریج به ما بگو. این چنین بود که فعالیت اسلامی ما در نیجریه آغاز شد.

آغاز فعالیت در نیجریه

شیخ «ابراهیم الزكزكی» در طول حیات خویش همواره تبعیت و التزام خود به اصل ولایت فقیه و خط مشی فکری امام راحل و پس از ایشان مقام معظم رهبری، امام خامنه ای را اعلام کرده و موفقیت های وی در نشر تشیع تنها به نیجریه محدود نمی شود، بلکه دیگر کشورهای غرب آفریقا را نیز در برمی گیرد

شیخ ابراهیم زکزکی ادامه می دهد: فعالیت تبلیغی ما در نیجریه، اواخر دهه هفتاد با جذب ده ها نفر شروع شد و در دهه هشتاد به صدها هزار نفر رسید و امروز به میلیون ها نفر رسیده و هم اکنون میلیون ها نیجریه ای پیرو مکتب اهل بیت(ع) هستند.
با این حال، رهبر شیعیان نیجریه تاکید می کند که رسیدن به این موفقیت به سادگی میسر نشد، چون دشمنان انقلاب اسلامی نمی خواهند، انقلاب از مرزهای ایران فراتر رود، به همین دلیل بارها کوشیدند، حرکت ما را متوقف کنند. طی سال های 1981 تا 1989 سه بار به زندان افتادم، 7 سال را در حبس بودم، اما نتوانستند، مانع گسترش اندیشه های انقلاب اسلامی شوند. به گونه ای که باشکوه ترین راهپیمایی روز قدس، پس از ایران، در نیجریه برگزار می شود و میلیون ها نفر در سی شهر نیجریه در این راهمپیایی ها شرکت می کنند.
رهبر شیعیان نیجریه تاکید می کند: این حضور گسترده، حساسیت دشمنان را برانگیخته است. آنها بارها بیرحمانه به راهپیمایان روزه دار که فریاد آزادی قدس را سر می دادند، حمله کرده و طی 16 سال گذشته 8 نفر را به شهادت رسانده اند. اما راهپیمایی سال 2014 شاهد هجوم بی سابقه ای بود که طی آن 34 نفر به شهادت رسیده و حدود 150 نفر زخمی شدند.

ارادت رهبر شیعیان نیجریه به امام خامنه ای

روزنامه مصری «الجریده» در گزارشی به گسترش نفوذ مذهب شیعه در قاره آفریقا و به خصوص کشور نیجریه می پردازد و تاکید می کند که گستره نفوذ مذهب شیعه در نیجریه در زمان حال بسیار افزایش یافته و هر روز بر این موج افزوده می شود.
خبرنگار الجریده که برای تهیه این گزارش به شهر زاریا، مقر شیعیان نیجریه سفر کرده و با شیخ ایراهیم الزکزکی دیدار داشته، نقل می کند که با شیخ ابراهیم در دفتر کارش دیدار کرده بود.
خبرنگار این روزنامه مصری تاکید می کند: هنگام ورود به دفتر شیخ الزکزکی آنچه نگاه شما را به خود جلب می کند، تصویر آیت الله خامنه ای است که شیخ ابراهیم روی میز کار خود قرار داده و در صحبت هایش بارها تاکید کرده بود که علاوه بر وی، شیعیان نیجریه احترام خاصی برای آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ایران به عنوان مقتدای شیعیان جهان قائل هستند.
از سوی دیگر، «حافظ محمد سعید»، فعال فرهنگی و از عالمان و روحانیان شیعی نیجریه درباره شیخ ابراهیم الزکزکی می گوید: شیخ الزکزکی بزرگمردی به تمام معناست و همواره اندیشه های ضد آمریکایی داشته و همراه تحولات ایران را با جدیت پیگیری می کند.  
شیخ «ابراهیم الزكزكی» در طول حیات خویش همواره تبعیت و التزام خود به اصل ولایت فقیه و خط مشی فکری امام راحل و پس از ایشان مقام معظم رهبری، امام خامنه ای را اعلام کرده و موفقیت های وی در نشر تشیع تنها به نیجریه محدود نمی شود، بلکه دیگر کشورهای غرب آفریقا را نیز در برمی گیرد.
شیخ «ابراهیم الزكزكی» را دشمنانش به دلیل تشیع و رابطه نزدیکش با ایران «نصر الله» نیجریه توصیف می کنند و بر این باورند، جنبش اسلامی وی نسخه ای از «حزب الله» لبنان است.