تبیان، دستیار زندگی
اوباما تحریم های جدید علیه ایران را امضا کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امضای تحریم های جدید علیه ایران 

اوباما تحریم های جدید علیه ایران را امضا کرد.

فرآوری: ه-هدایتی-بخش سیاست تبیان
اوباما

اوباما تحریم های جدید را امضا کرد. تحریم های نژادپرستانه ای که ایران و سه کشور آسیایی و آفریقایی دیگر را تروریست پرور معرفی کرده و ترتیبات سختگیرانه تری را برای کسانی که به هر دلیلی به این ممالک سفر می کنند، در نظر می گیرد. اروپایی ها مصوبه اخیر را همان طرح پیشنهادی نامزد جنجالی انتخابات امریکا می دانند که خواستار ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده بود؛ ترامپ یسم ادامه دارد!
در حالی که جنجال بر سر اینکه «آیا محدودیت سفر برای مسافران ایران در حکم نقض برجام هست یا نه» رسانه ها را به خود مشغول کرده بود، رئیس جمهوری آمریکا دیشب این مصوبه کنگره را بی سروصدا در میان اعداد و ارقام بودجه 1.1 تریلیون دلاری تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد.

اعمال این محدودیت تازه برای سفر به ایران، اگرچه به معنای دقیق کلمه یک نوع «تحریم» نیست، و ربطی هم به مساله هسته ای ندارد، اما شائبه هایی درباره نقض توافق جامع هسته ای (برجام) توسط آمریکا را مطرح کرده است

بر اساس فصل 203 متن لایحه بودجه سال 2016 آمریکا که اکنون قانون شده است، شهروندان 38 کشوری که تاکنون می توانستند برای تجارت یا گردشگری، مدت 90 روز بدون اخذ روادید در خاک ایالات متحده اقامت داشته باشند، اگر در 5 سال گذشته به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند، دیگر «نمی توانند» مانند قبل بدون روادید وارد آمریکا شوند.
این یعنی اتباع بسیاری از کشورهای اروپایی که می خواهند برای تجارت یا گردشگری به ایران پساتحریم سفر کنند، باید بین پای گذاشتن روی خاک ایران و سخت شدن ورود به آمریکا، یکی را انتخاب کنند.

خطر تبدیل شدن به شهروندان درجه ۲

قانون اخیر غیر از آنکه برای بسیاری از اتباع اروپایی دردسر ساز است، بسیاری از شهروندان این کشورها که تابعیت دوگانه دارند و نیز بسیاری از ایرانیان مقیم امریکا را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بر اساس این قانون تجار خارجی مجبور به انتخاب یک گزینه از میان تسهیلات تجارت با امریکا و یا بیزینس با ایرانی ها خواهند بود. همچنین بسیاری از گردشگران خارجی هم از خوف به خطر افتادن روادیدشان عملاً قید مسافرت به ایران را خواهند زد. به این ترتیب اتوبوس های گردشگران و سرمایه گزاران خارجی که در تخیلات دولت فخیمه پشت در صف کشیده بودند تا با رفع تحریم ها به ایران بیایند، فرمان گِرد کرده و بی خیال مسافرت به ایران خواهند شد. همچنین ایرانیان مقیم امریکا از خوف تبدیل به شهروند درجه دو، از خیر بازگشت به ایران بعد از اجرای برجام منصرف می شوند. از جمله جمال عبدی از مسؤلین یکی از NGOهای ایرانیان مقیم امریکا، با اشاره به این موضوع، از تراژدی تکرار این ضوابط در دیگر کشورهای اروپایی ابراز نگرانی کرده بود.

واکنش ظریف به امضای مصوبه ضد ایرانی روادید توسط اوباما

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با پایگاه اینترنتی المانیتور در نیویورک اصلاحات پیشنهادی در برنامه معافیت از صدور ویزا در سفر به آمریکا را که مسافران ایران را هدف قرار داده است، «پوچ» توصیف کرد.
ظریف در خصوص روابط آتی ایران و آمریکا گفت: خوب، باید منتظر ماند و دید. متأسفانه از طرف واشنگتن  پیام های متناقضی ارسال می شود که اغلب آن ها هم منفی اند نمونه آن نیز همین محدودیت صدور روادید است که از نظر ما با تعهدات ایالات متعهده در قبال برجام همراستا نیست. اکنون منتظر تصمیم واشنگتن ایم تا ببینیم که چطور می خواهد خود را با تعهداتش در برجام، تطبیق دهد. من در روزهای گذشته، از وقتی که مشخص شد این تصمیم را دارند، با «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و دیگران صحبت کردم و اکنون منتظر اقدام آنها هستم.
اینکه برخی تلاش می کنند تا به جای تمرکز بر سازمان های شناخته شده تروریستی مانند القاعده، داعش، جبهه النصره، احرار الشام و جیش الاسلام که همگی بر سر افراطی بودنشان اتفاق نظر دارند، از آن ها به عنوان اهرمی برای فشار یا بازی یا امتیازگیری استفاده کنند، بسیار ناخوشایند است.

بر اساس فصل 203 متن لایحه بودجه سال 2016 آمریکا که اکنون قانون شده است، شهروندان 38 کشوری که تاکنون می توانستند برای تجارت یا گردشگری، مدت 90 روز بدون اخذ روادید در خاک ایالات متحده اقامت داشته باشند، اگر در 5 سال گذشته به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند، دیگر «نمی توانند» مانند قبل بدون روادید وارد آمریکا شوند.

ظریف ادامه داد: آنچه مهم است، این است که ایالات متحده باید این پیام را به مردم ایران ارسال کند که آماده اصلاح رفتار و سیاست خود در قبال ایران است. این مصوبه، کاملا بی معنی است، چرا که هیچ ایرانی یا کسی که به ایران سفر کرده باشد، ارتباطی با تراژدی هایی که در «پاریس» یا «سن برناردینو» یا جاهای دیگر رخ داد، ندارد. اما حالا آ ن ها  اند  که هدف قرار گرفته اند. تصور می کنم که این مصوبه کسانی را که آن را تصویب کردند، کسانی که آن را تائید کردند و کسانی که آن را اجرا کنند، بیش از هر چیز بی اعتبار می کند. این پیامی بسیار بد به ایرانی ها می فرستد مبنی بر اینکه ایالات متحده به اتخاذ سیاست های خصمانه به هر شکل ممکن علیه ایران عادت کرده است.
در تازه ترین اقدام آمریکایی ها برای مانع تراشی در اجرای برجام، اوباما مصوبه کنگره درباره محدودیت ورود به آمریکا را برای کسانی که به ایران سفر می کنند ، امضا کرد.
برخی معتقدند این مصوبه به منزله بازگشت و اجرای غیرمستقیم تحریم ها علیه ایران و در حکم نقض برجام است.

آیا برجام نقض شده است؟

اعمال این محدودیت تازه برای سفر به ایران، اگرچه به معنای دقیق کلمه یک نوع «تحریم» نیست، و ربطی هم به مساله هسته ای ندارد، اما شائبه هایی درباره نقض توافق جامع هسته ای (برجام) توسط آمریکا را مطرح کرده است. مقام های رسمی ایرانی نسبت به سخت گیری های تازه کنگره آمریکا برای شهروندان ایران و مسافران ایران انتقاد کرده اند. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفته است اگر محدودیت های تازه مغایر برجام یا توافق جامع هسته ای باشد، ایران درباره آن اقدام خواهد کرد.

همانطور که اشاره شد  محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در گفت وگویی با سایت خبری «المانیتور» از این مصوبه انتقاد کرد و اگرچه او هم صراحتا این مصوبه را «نقض برجام» معرفی نکرد، اما گفت که «از نظر ما این مصوبه با تعهدات ایالات متحده در قبال برجام «همراستا» نیست و اکنون منتظر تصمیم واشنگتن هستیم تا ببینیم که چطور می خواهد خود را با تعهداتش در برجام، تطبیق دهد.»

البته مقامات نیمه رسمی موضعی تندتر در قبال این مصوبه اتخاذ کرده اند. از جمله علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران صراحتا گفته است: «این اقدام قطعا تعارض با برجام دارد چون آنها متعهد بودند که محدودیتی برای ما ایجاد نکنند.»

بروجردی در عین حال اضافه کرده است که «فکر نمی کنم امضای اوباما در بازار اروپا خریداری داشته باشد.»

سخنی که با توجه به موضع پیشین سفرای کشورهای اروپایی در آمریکا (که کشورهایشان شامل برنامه معافیت از ویزای آمریکا می شود) منطقی به نظر می رسد. سفرای یادشده هفته گذشته در مطلبی مشترک از وضع سخت گیری های تازه انتقاد کرده بودند.


منابع: دانشجو / فارس / دنیای اقتصاد