تبیان، دستیار زندگی
در آیین رونمایی از کتاب «آیینه گردانی» مجموعه اشعار شاعران آیینی ارائه شده در محضر مقام معظم رهبری، خاطرات و نکته هایی از دیدار شاعران با ایشان بیان شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطراتی از دیدار شاعران با رهبر انقلاب

در آیین رونمایی از کتاب «آیینه گردانی» مجموعه اشعار شاعران آیینی ارائه شده در محضر مقام معظم رهبری، خاطرات و نکته هایی از دیدار شاعران با ایشان بیان شد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
ایینه گردانی

شامگاه شنبه 28 آذرماه آیین رونمایی و معرفی کتاب «آیینه گردانی» مجموعه اشعار شاعران آیینی ارائه شده در محضر رهبر انقلاب در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری نقش رهبری را در رشد و تعالی شعر معاصر ممتاز و بی بدیل خواند و گفت: در روزگاری که برخی از مسوولان تلقی شان از شعر عوامانه و مخرب بود ایشان از حیثیت شعر دفاع کردند و از هر امکاناتی که در اختیار داشتند برای معرفی شعر استفاده کردند.
او با بیان اینکه نگاه رهبر انقلاب به شعر و شاعران تشریفاتی نبوده است، اظهار کرد: نگاه ایشان به شعر و شاعر اعتقادی است چون به اهمیت شعر و شاعر و کاربرد آن اعتقاد دارند.
او با بیان اینکه مقام معظم رهبری شعر را ثروت ملی می دانند اظهار کرد: از نگاه مقام معظم رهبری ملتی که شعر نداشته باشد اگر نگوییم ملتی بی آرمان است اما این ملت در معرفی ارزش ها و آرمان های خود ناتوان است. از نگاه ایشان شاعران متعهد پاسداران هویت ملت و مملکت هستند و حتی هویت می سازند.
مومنی افزود: ایشان در روزهای اول انقلاب از نخستین کسانی بودند که به سراغ شاعران رفتند و به آن ها گفتند که بیایید و به انقلاب کمک کنید. برخی پذیرفتند و لبیک گفتند و برخی نپذیرفتند و سرنوشت دیگری یافتند. ایشان در جایی می فرمایند که در آن شلوغی اوایل پیروزی انقلاب که فرصت نبود در جلسات شاعران حوزه هنر و اندیشه انقلاب حضور پیدا می کردم و از شاعران دعوت می کردم تا آن ها از انقلاب دفاع کنند.
در بخش دیگری از این مراسم علیرضا مختارپور معاون پژوهشی موسسه فرهنگی انقلاب اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به جلسات شعر مقام معظم رهبری در شب ولادت امام حسن عسگری (ع) و ارائه شعر از سوی شاعران اشاره کرد و گفت: این برنامه مختص دوران رهبری ایشان نیست چون ایشان از قبل از پیروزی انقلاب در جلسات مربوط به شعر و شاعری حضور پیدا می کردند اما در دو دهه اخیر، جلسات روند خاص خودش را گرفته است.
او در ادامه با بیان اینکه بخشی از شعرهایی که در این جلسات از سوی شاعران خوانده می شد مربوط به اشعار آیینی و دینی می شد، اظهار کرد: کتاب نآیینه گردانی» مجموعه ای از این اشعار است مشتمل بر 274 شعر از 186 شاعر از سال 1368 تا 1392.
مختارپور افزود: ایشان از سال 1386 تا 1392، 9 دیدار با شاعران داشته اند. همچنین در سال 90 یک دیدار هم با شاعران آیینی داشته اند و به طور کلی 10 سخنرانی در رابطه با شعر ایراد کرده اند که در این 10 سخنرانی 37 نکته یا توصیه به شاعران داشته اند. خرسندی از رشد و ظهور شاعران جوان، توجه به مضمون، توجه به احساسات بشری، ارتقای بینش شاعران در حوزه دین، معارف انقلابی و بصیرت و مسائل روز ایران از جمله توصیه های ایشان به شاعران بوده است.
او اضافه کرد: در این سخنرانی ها مقام معظم رهبری نکته ها و توصیه هایی به شاعران داشته اند که از جمله آن ها مسوولیت های شاعر در برابر خداوند، شکر نعمت به خاطر وجود قریحه در شاعران، مسوولیت در برابر اسلام و شیعه، مسوولیت در برابر بنیان گذار انقلاب، حوادث جهان اسلام، استکبارستیزی و ظلم ستیزی، حفظ و رشد اخلاقیات، حفظ ارتباط با محافل سالم، دوری از ابتذال اخلاقی و جلوگیری از پوچ گرایی در شاعران بوده است.
سپس سیدعبدالله حسینی سخنانی در رابطه با راه اندازی جلسات شعر از سال 1364 در مشهد با حضور مقام معظم رهبری بیان کرد و در ادامه با اشاره به جنایات ارتش نیجریه علیه شیعیان این کشور و تخریب حسینیه بقیة الله شهر زاریا از شاعران خواست با قلم خود از شیعیان نیجریه دفاع کند.

محمدعلی مجاهدی دبیر شعر آیینی کشور نیز در سخنانی گفت: دهه ای که گذشت دهه بالندگی شعر آیینی بود و شعر آیینی در مقایسه با سایر حوزه های شعری هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی بالید. اما در کنار رویش ها ما ریزش هایی هم داشتیم. بعضی از این ریزش ها کیان و اعتبار 11 سده ای شعر فارسی را در زبان فارسی به سخره می گیرد. با این حال بعضی تجربه ها و نصیحت های دلسوزان شعر آیینی را نمی شنوند. نه فرصت مطالعه دارند و نه شنیدن؛ فقط گفتن و خواندن

مجاهدی سپس به آشنایی خود با مقام معظم رهبری در جلسات شعری 54 سال قبل در شهر قم و شنیدن نقد ایشان به شعر شاعران اشاره کرد و گفت: جلسات شعری که با حضور مقام معظم رهبری در ابتدا برگزار می شد مثل امروز گسترده نبود و تقریبا 13-14 شاعر بیشتر در آن حضور نداشتند. وقتی ما در این جلسات شعر می خواندیم ایشان پس از شنیدن شعرها می گفتند من نمی گویم شعر شما در رده پایینی است اما انتظارم این است که شعرتان حداقل در حد گلچین رهی معیری باشد. در جلسه دیگری به شاعری گفتند چرا این قدر یکنواخت شعر می خوانید و شعرت را هم انقلابیون می خوانند و هم ضد انقلاب ها؟ موضعت را مشخص کن. شاعر دیگری حاجیان را در شعرش به حجر تشبیه کرده بود که برآشفتند که چه اتفاقی در این کشور افتاده است که حاجیان حجر شده اند، در این میان یک نفر خواست شیطنتی بکند و به آقا گفت که ایشان در فلان روزنامه هم کار می کنند که آقا در جواب گفت چه ربطی دارد. در ادامه من گفتم گاهی شاعرانگی شاعر اقتضا می کند که چنین اتفاقاتی در شعر بیفتد و در ادامه جلسه رنگ دیگری گرفت.
این شاعر پیشکسوت آیینی در ادامه گفت: اگر قرار است شعر آیینی را در این کشور پاس بداریم باید به لحاظ محتوایی مراقب باشیم و از خطوط قرمز عبور نکنیم. مخصوصا در شعر ولایی. در این شعر ما حق نداریم وقتی درباره حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) قلم می زنیم از جنبه های صوری آن ها سخن بگوییم یا بگوییم قربانت خالت بروم امام مهدی (عج). باید حرمت نگه داشت. برخی چگونه به خود اجازه می دهند که بی ادبانه با این شخصیت های والامقام برخورد کنند. این شاعران نباید اصل انقلاب را با عنوان شعر مهدوی زیر سوال ببرند.
مجاهدی در ادامه به جایگاه وجدان شاعر اشاره کرد و گفت: صادق سرمد از شاعران توانای معاصر است. در روزگار شاه و پس از اتفاقاتی که برای دولت مصدق رخ داد زمانی که شاه از انگلستان به ایران برگشت طبق رسم معمول باید ملک الشعرا به فرودگاه می رفت و در آنجا برای شاه شعر می خواند. صادق سرمد به فرودگاه رفت و این شعر را خواند: «شهریارا بگو دگر نکشند/ زان که کشتند بیشتر نکشند/ پیش چشم پدر، پسر نزنند/ پیش چشم پسر، پدر نکشند». شاه پس از شنیدن این شعر اشاره کرد که صادق سرمد به خانه برود. از این به بعد خانه نشین شد و در ادامه سرطان گرفت و از دنیا رفت اما امروز من نام او را به نیکی می برم چون به هر حال ممکن است شاعری مدتی در خدمت ظلم قرار گرفته باشد اما چون وجدان شاعر همیشه به خواب نمی رود می بینیم که سرمد شعری طوفنده در مقابل شاه می خواند.

ایینه گردانی


مجاهدی همچنین گفت: فردا نیز خیلی از ما وجود نخواهیم داشت ولی داوری تاریخ وجود دارد. خواهند گفت مجاهدی در این دوره زندگی می کرده است و چرا چشمش را در مقابل این همه کشت و کشتار در جهان بسته است. اگر در گذشته شاعران حقوق بگیر بودند امروز دیگر این مسائل نیست. آن زمان به طمع زر شعر می خواندند اما به موقع کار خود را هم می کردند.
در این مراسم همچنین حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری با تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع)، به جایگاه شعر و شاعر نزد مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری اهتمام ویژه ای به شعر و شاعر دارند اما گاهی مسوولیت رهبریشان و اینکه اداره این کشور بر عهده ایشان است، باعث می شود که سایر مقامات عالیات ایشان پوشیده باقی بماند.
او گفت: برخی فکر می کنند ایشان تنها یک رهبر سیاسی است در صورتی که چنین نیست. ایشان یک مرجع تقلید و یک فقیه والامقام هستند که در حلقه درسشان بیش از هزار نفر حضور پیدا می کنند و از نظرات علمی و فقهی ایشان استفاده می کنند.
گلپایگانی ادامه داد: یکی از وجوه بزرگ و ارزشمند مقام معظم رهبری این است که اهل ادب هستند به همین خاطر است که با همه مسوولیت هایی که دارند همواره برای شعر و شاعران وقت می گذارند.
او به حضور مقام معظم رهبری در مشهد مقدس و برگزاری جلسه با شاعران این شهر اشاره کرد و گفت: ایشان سالی دو بار، یک بار عید و یک بار هم در تابستان، به مشهد سفر می کنند. در گذشته زمانی که به این شهر می آمدند خطاب می کردند که چهار نفر از شاعران درجه یک این شهر را در یک روز مشخص کنیم تا با آنان شعر بخوانند. مرحوم محمد قهرمان، مرحوم کمال که خیلی مورد علاقه آقا بود، مرحوم صاحبکار و آقای باقرزاده با تخلص بقا این چهار شاعر بودند که ایشان یک روز برای شعرخوانی این شاعران وقت می گذاشتند. همچنین ایشان در ماه رمضان با تمام مشقاتی که وجود دارد چند ساعت برای شعرخوانی شاعران وقت می گذارند.
گلپایگانی در ادامه به اهل شعر بودن مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان یک شعرشناس هستند و با ریزبینی و نکته شناسی به شعر اهتمام می ورزند.
رییس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه گفت: ائمه اطهار (ع) و پیغمبر اسلام (ص) نیز به شعر اهتمام داشتند.
محمدی گلپایگانی همچنین اظهار کرد: خوشبختانه پس از انقلاب شعر به خصوص شعر آیینی اوج گرفته و قریحه های سرشاری در بین جوانان به وجود آمده است.
در پایان این مراسم با حضور محمدی گلپایگانی، از عباسعلی براتی پور به عنوان اولین مجری جلسات شعر در محضر مقام معظم رهبری تجلیل شد. همچنین کتاب «آیینه گردانی» رونمایی شد.
در این مراسم مرتضی امیری اسفندقه، حمیدرضا برقعی، سیدعبدالله حسینی، سارا جلوداریان، محمدمهدی سیار و محمدجواد زمانی شعر خواندند. اجرای این مراسم بر عهده علیرضا قزوه بود. در حین برنامه نیز تکه هایی از فیلم های شعرخوانی شاعران در محضر مقام معظم رهبری پخش شد.


منبع: ایسنا