تبیان، دستیار زندگی

آسمی‌ها باید آنفلوآنزا را جدی تر بگیرند

شاید فکر کنید آنفلوآنزای شما فرقی با دیگران ندارد، اما شما به عنوان یک مبتلا به آسم، باید آنفلوآنزا را بسیار جدی‌تر بگیرید. آنفلوآنزا برای شما نسبت به سایر افرادی که ریه‌های سالمی دارند، ملاحظات خاصی را در برمی گیرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری آسم

هدی بانکی - بخش سلامت تبیان

ویروس آنفلوآنزا موجب التهاب و تورم ریه‌ها شده و ممکن است علائم آسم را تشدید نماید، مانند:
- خس خس سینه
- گرفتگی قفسه سینه
- تنگی نفس
- سرفه مزمن

همچنین آنفلوآنزا می‌تواند منجر به ذات الریه و مشکلات دیگر تنفسی شود و عفونت تنفسی هم برای فرد مبتلا به آسم بسیار خطرناک تر است تا برای کسی که آسم ندارد. در حقیقت، احتمال این که کودکان و بزرگسالان مبتلا به آسم در زمان شیوع آنفلوآنزا به دلیل بیماری‌های تنفسی حاد در بیمارستان بستری شوند بسیار بیشتر است نسبت به بیمارانی که آسم ندارند.

پیگیری دقیق روند درمان آسم، بسیار مهم و کلیدی است. همین طور راهکارهای اضافی دیگری که باید در زمان شیوع آنفلوآنزا در پیش بگیرید ضرورت دارد.

همه آسمی‌ها که مشکوک به داشتن آنفلوآنزا هستند و یا کسانی که تست تشخیص آنفلوآنزای‌شان مثبت بوده، باید داروهای ضدویروس را مصرف کنند

 

وقتی آسم و آنفلوآنزا دارید چه مداوایی باید انجام دهید؟

پزشکان، آنفلوآنزا را با دسته‌ای از داروها به نام آنتی ویرال ها یا ضدویروس ها درمان می کنند. اگر آنفلوآنزا بگیرید، این داروها در کاهش خطر بدتر شدن آسم مهم هستند، و می‌توانند از بیماری‌های شدیدتر مانند ذات‌الریه پیشگیری نمایند. ضدویروس‌ها تنها با تجویز پزشک در دسترس شما قرار می‌گیرند.

بسته به شیوع آنفلوآنزا در محیط تان، ممکن است پزشک یکی از این داروها و یا ترکیبی از آنها را که در دسترس هستند برای تان تجویز نماید:

  • اوسلتامیویر
    - زانامیویر
    - ریمانتیدین

آیا حتما باید دارو مصرف کنم؟ نمی‌توانم صبر کنم تا بهتر شوم؟

به طور کلی، همه آسمی‌ها که مشکوک به داشتن آنفلوآنزا هستند و یا کسانی که تست تشخیص آنفلوآنزای شان مثبت بوده، باید داروهای آنتی ویرال یا ضدویروس را مصرف کنند.

بر خلاف آنهایی که آسم ندارند، شما می‌توانید از داروهای ضدویروس بهره ببرید، حتی اگر 48 ساعت بعد از ظهور علائم، آنفلوآنزا تشخیص داده شود. به محض این که نسبت به این بیماری مشکوک شدید به پزشک مراجعه کنید. اگر آسم دارید و واکسن نزده اید، ممکن است پزشک تان توصیه کند به محض تشخیص آنفلوآنزا این واکسن را دریافت کنید.

اگر در نزدیکی فرد مبتلا به آنفلوآنزا باشم، می‌توانم پیشگیری کنم؟

بیماران مبتلا به آسم اگر در نزدیکی فردی که آنفلوآنزا دارد هستند، می‌توانند داروهای ضدویروسی را که در بالا نام برده شد استفاده کنند تا از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری نمایند که به این کار شیموپروفیلاکسی یا اقدام پیشگیرانه می‌گویند.

بر خلاف شیوه‌ای که در خودِ درمان وجود دارد، اگر بیشتر از 48 ساعت گذشته باشد پزشک برای تان شیموپروفیلاکسی در نظر نمی گیرد، بنابراین به محض این که در معرض این ویروس قرار گرفتید به پزشک مراجعه کنید. به احتمال زیاد به مدت 10 روز تا دو هفته باید دارو مصرف کنید و تحت مداوا باشید.

شیموپروفیلاکسی احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را کاهش می دهد، اما کاملا این احتمال را صفر نمی کند. بنابراین اگر بعد از این اقدام پیشگیرانه، هر گونه علامتی از آنفلوآنزا را داشتید به پزشک مراجعه نمایید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.