تبیان، دستیار زندگی
کوهکن رییس ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگوی اختصاصی با تبیان: تاکید داریم کسی از دایره همگرایی اصولگرایان خارج نشود .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصولگرایان در حال رقابت یا همگرایی؟!

کوهکن رییس ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفتگوی اختصاصی با تبیان: تاکید داریم کسی از دایره همگرایی اصولگرایان خارج نشود .

فرامرز حسینی -بخش سیاست تبیان
محسن کوهکن

اصولگرایان همانند اصلاح طلبان بر اهمیت انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید دارند و در تلاشند تا با همگرایی بیشتر، بتوانند همچنان اکثریت مجلس بعدی را در اختیار بگیرند. در همین راستا محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی پیشنهاد ایجاد شورای همگرایی اصولگرایان را ارائه کرد. این پیشنهاد با استقبال اصولگرایان همراه شد و مسئولیت آن را به عهده محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و نایب رییس مجلس نهم گذاشته شد. محسن کوهکن رییس ستاد انتخابات جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اینکه تشکیل این شورا تقریبا مراحل آخر خود را پشت سر می گذارد می گوید که اگر تصمیم گیری فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان در اختیار جامعه روحانیت مبارز باشد، اصولگرایان می توانند به اشتراک برسند.

متن گفت و گوی تبیان با محسن کوهکن به شرح زیر است

اسفندماه امسال انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود.هردو جناح کشور بر اهمیت این انتخابات تاکید زیادی دارند. از نظر شما این انتخابات دارای چه ویژگی هایی است که بر اهمیت آن تاکید می شود؟

بعد از انقلاب همه انتخابات با توجه به شرایط زمانه خود دارای اهمیت بوده اند و اینگونه نیست که فقط این انتخابات دارای اهمیت باشد البته این انتخابات دارای چند ویژگی است که بر اهمیت آن افزوده است. اول اینکه ما اکنون از تحریم ها عبور کرده ایم اما تهدید دشمن با رفع تحریم ها پایان نیافته است. اکنون دشمن شکل تهدید را تغییر داده و با ایجاد جنگ های نیابتی به دنبال حضور بیشتر در منطقه و تقابل با جمهوری اسلامی ایران هستند. دوم اینکه دشمن به راحتی دست از توطئه علیه ما برنمی دارد و دنبال نفوذ در نهادهای تصمیم گیر نظام است پس ما هم باید به مساله نفوذ توجه کنیم. دشمن نمی تواند آدم های خود را به مجلس بفرستد ولی تلاش می کند کسانی به مجلس راه یابند که خطری برای آنها نداشته باشند.

در انتخابات قبلی اصولگرایان بر رقابت دورنی برای داغ شدن انتخابات تاکید داشتند اما در این دوره بر همگرایی تاکید می شود. آنهایی که به اختلافات توجه دارند همان کسانی هستند که سعی می کنند محور تصمیم گیری را به سمت روحانیت ببرند تا اختلافات حل شود. زیرا اگر تصمیم گیری در اختیار روحانیت باشد، می توان به اشتراک رسید

دلیل سوم اهمیت این انتخابات در این است که معمولا بعد از تغییر در دستگاه اجرایی کشور، انتظار تغییر در مجلس شورای اسلامی هم بوجود می آید. اگر این تغییر براساس مطالبات مردم باشد اشکالی پیش نمی آید ولی اگر این تغییر را دولت مدیریت کند، فضا مبهم می شود. دلیل چهارم اهمیت این انتخابات هم رقابت جدی هر دو جریان سیاسی کشور است.
اکنون اصلاح طلبان به یمن وجود دولت تدبیر و امید فرصتی برای حضور در صحنه سیاسی کشور پیدا کرده اند و دنبال در اختیار گرفتن مجلس دهم هستند. در مقابل اصولگرایان هم برای تحقق اهداف انقلاب به دنبال پیروزی در این انتخابات هستند اکنون هر دو جریان سیاسی کشور برای موفقیت دنبال ایجاد همگرایی هستند.

شما با موضوع همگرایی اشاره کردید. قرار بود شورای هماهنگی اصولگرایان برای ایجاد همگرایی میان اصولگرایان تشکیل شود. تشکیل این شورا در چه مرحله ای است؟

تقریبا مراحل آخر خود را پشت سر می گذارد. اکنون بحثی درباره اهمیت همگرایی وجود ندارد و همه به ضرورت آن پی برده اند و بحث بر سر سازوکارهای همگرایی است و در این حوزه نیز به مراحل پایانی نزدیک می شویم. ایرادات و ابهامات در حال رفع شدن است و اصرار این است که کسی از دایره همگرایی خارج نشود.

با وجود اینکه اصولگرایان بر همگرایی تاکید دارند، اما شکاف میان برخی اصولگرایان مثل جبهه پایداری و رهروان وجود دارد. این شکاف چگونه قابل ترمیم شدن است؟

در انتخابات قبلی اصولگرایان بر رقابت دورنی برای داغ شدن انتخابات تاکید داشتند اما در این دوره بر همگرایی تاکید می شود. آنهایی که به اختلافات توجه دارند همان کسانی هستند که سعی می کنند محور تصمیم گیری را به سمت روحانیت ببرند تا اختلافات حل شود. زیرا اگر تصمیم گیری در اختیار روحانیت باشد، می توان به اشتراک رسید.

منظور شما از روحانیت چه افرادی است؟

تاکید بر جامعه روحانیت است زیرا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کرده که قصد ورود به انتخابات مجلس را ندارد.

جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکنون در موضوع انتخابات چه کرده است؟

در این مقطع هر جناحی دنبال این است که بهترین گزینه ها را کشف کرده و از آنها حمایت کند. جبهه پیروان نیز در این مرحله قرار دارد.ما در حال شناسایی نیروهای واجد صلاحیت از نظر سیاسی، فکری، اخلاقی که رای آور هم هستند، هستیم.

لیست اصولگرایان در تهران چه زمانی آماده می شود؟

معمولا این لیست دقیقه 90 تهیه می شود. احتمال زیاد در یک هفته تبلیغات انتخاباتی، این لیست نهایی می شود.

پیش بینی شما از ترکیب مجلس دهم چیست؟

البته برای پیش بینی هنوز زود است زیرا یا پیش بینی ها براساس واقعیات جامعه نیست یا تبلیغاتی است و هر جناحی اعلام می کند که اکثریت مجلس دهم به آنها تعلق دارد. با این حال من معتقدم افرادی به مجلس بعدی راه می یابند که نگاه ملی دارند و سعی می کنند در یک فضای آرام، مشکلات کشور را حل کنند.

جایگاه تندروها را در مجلس بعدی چگونه می بینید؟

من علاقه ندارم که از واژه تندرو استفاده کنم. من فکر می کنم که عموما مردم با نگاه های حدوسطی، معتدل و میانه بیشتر سنخیت دارند.