تبیان، دستیار زندگی
اگرچه روی كاغذ هنوز یك بازی دیگر از مسابقات دور رفت لیگ پانزدهم باقی مانده و تا قبل از برگزاری مسابقه عقب افتاده نفت تهران و استقلال اهواز نمی توان در مورد پایان نیم فصل اول حرف زد، اما به هر حال با برگزاری رقابت های هفته پانزدهم، خیلی از مسائل در مورد نی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اتفاقات خواندنی نیم فصل اول لیگ پانزدهم

اگرچه روی كاغذ هنوز یك بازی دیگر از مسابقات دور رفت لیگ پانزدهم باقی مانده و تا قبل از برگزاری مسابقه عقب افتاده نفت تهران و استقلال اهواز نمی توان در مورد پایان نیم فصل اول حرف زد، اما به هر حال با برگزاری رقابت های هفته پانزدهم، خیلی از مسائل در مورد نیمه اول لیگ امسال روشن شد.قهرمانی غیرمنتظره استقلال صنعتی خوزستان، رقابت جذاب سرخابی های پایتخت و نیز نتایج دور از انتظار فولاد و تراكتورسازی از جمله اتفاقات مهم نیم فصل اول لیگ پانزدهم بود.

بخش ورزشی تبیان
استقلال

جوانان شگفتی ساز

مسلما عنوان «شگفتی فصل» را باید به استقلال صنعتی خوزستان داد؛ تیمی كه فصل گذشته به سختی در لیگ برتر ماند، اما امسال با اتكا به جوانان بومی و كم نام و نشان توانست همه چشم ها را به خود خیره كند. جالب است كه بعد از فراهم نشدن امكان حضور فولاد نوین در لیگ پانزدهم، خیلی از بازیكنان این تیم به اسكوچیچ پیشنهاد شدند.
 به هر حال فولاد نوین تیم دوم باشگاه فولاد بود و ستاره های آن می توانستند با كمترین هزینه مالی به تیم اول منتقل شوند، اما دراگان آنها را نخواست تا نفراتی مثل حسن بیت سعید، فرشاد جانفزا، عقیل کعبی و مهدی زبیدی به استقلال صنعتی بروند و این تیم را تكان بدهند. دیگر نیازی به گفتن نیست كه بازیكنان ویسی دستمزد بسیار كمی دریافت می كنند؛ تا جایی كه بیت سعید كه فعلا دومین گلزن برتر لیگ است، قراردادی به ارزش فقط 150 میلیون تومان با باشگاهش دارد!
 باید دید استقلال صنعتی كم تجربه می تواند در ادامه راه هم به سیر صعودی اش ادامه بدهد یا سرنوشت تیم هایی مثل استیل آذین و برق شیراز برای آنها هم تكرار خواهد شد.

چالش های سرخابی

به نظر می رسد امسال قرار است دو تیم پرسپولیس و استقلال را با هم در كورس قهرمانی ببینیم. داستان لیگ پانزدهم اما برای آنها متفاوت بود. استقلال عالی شروع كرد و 5 بازی از 6 مسابقه اولش را برد. در همین حال پرسپولیس تیمی بود كه در پایان هفته چهارم حتی قعرنشینی را هم تجربه كرد. این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ سرخپوشان رخ می داد، اما هواداران اعتقاد عجیبی به تیم شان داشتند و تنها بدشانسی و اشتباهات داوری را عامل ناكامی ها می دانستند. در نهایت همین اعتماد جواب داد و باعث شد پرسپولیس كم كم اوج بگیرد. آنها بعد از درگذشت ناگهانی هادی نوروزی به یك اتحاد كم نظیر و نوعی همبستگی دلی هم دست یافتند كه خیلی كمك شان كرد.
 حالا پرسپولیس از 8 بازی آخرش 6 مسابقه را برده و به یمن همین آمار عالی، خودش را رسما به جمع مدعیان اضافه كرده است. جهش سرخ ها اما همزمان شد با نزول استقلال مظلومی؛ تیمی كه از 9 مسابقه آخرش فقط 3 بازی را برده و به همین خاطر صدر را نیز از دست داد. حالا استقلالی ها امیدوارند با شروع بازی های آسان تر در 8 هفته نخست نیم فصل دوم، دوباره امتیازات كلیدی را جمع كنند. پرسپولیس اما درست در همین بازه، مسابقات بسیار دشواری پیش رو دارد. شاگردان برانكو در 4 هفته آتی باید با پدیده، استقلال صنعتی، ذوب آهن و سپاهان مصاف بدهند؛ گردنه ای دشوار كه به سلامت گذراندن آن، تضمین بقا در كورس قهرمانی است.

ناكامی خارجی های مقبول

تراكتورسازی و فولاد اهواز فصل جدید را با مربیان خارجی سال گذشته آغاز كردند. تونی اولیویرا محبوب آذربایجان بود و دراگان اسكوچیچ هم آنقدر در ملوان و فولاد خوب نتیجه گرفته بود كه اهوازی ها رویش حساب كنند. با این وجود هر دو مربی، فصل تازه را بد شروع كردند. تونی در حالی طعم ناكامی با تراكتورسازی را می چشید كه خیلی ها عقیده داشتند تغییر اسكلت كلی این تیم تبریزی و ورود گسترده بازیكنان جدید باعث از بین رفتن هارمونی فنی تراكتورسازی شده است. با این همه در نهایت صبر مدیران باشگاه سرآمد تا برخلاف میل بیشتر هواداران، اولیویرا را عزل كنند و امیر قلعه نویی را به جایش بنشانند. در اهواز اما همكاری اسكوچیچ و فولاد به تار مو رسید، ولی پاره نشد!
 با توجه به رقم بالای قرارداد دراگان (700 هزار دلار برای دو فصل) فولادی ها امیدوارند راهی برای جدایی دوستانه پیدا كنند. آنها در مقطعی گزینه پیوستن اسكوچیچ به سپاهان را پیش پای او گذاشتند، اما دراگان بازی نخورد و سر جایش ماند! فعلا كه اسكوچیچ نیم فصل اول را به هر قیمتی كه بود با فولاد به پایان برد، باید دید در دور برگشت چه اتفاقی رخ خواهد داد. كسی چه می داند؛ شاید همین گل دقیقه 96 فولاد به گسترش در تبریز، ضامن بقا و بازگشت دراگان و اهوازی ها به لیگ پانزدهم باشد!

اقتدار ذوب، بازگشت نفت؟

خیلی ها امسال نفت تهران را با علیرضا منصوریان یكی از گزینه های قهرمانی می دانستند؛ به ویژه كه این تیم با حضور بازیكنانی مثل نانگ، سید جلال حسینی و پیام صادقیان تقویت هم شده بود. با این وجود نفت كه بدجوری اسیر مشكلات مالی است، فصل را خیلی بد شروع كرد و حتی بعد از كنار رفتن از جام حذفی، زمزمه هایی در مورد احتمال بركناری منصوریان به گوش رسید. در عین حال نفت بحران زده دو بازی آخرش را برد و در صورت پیروزی بر استقلال اهواز در بازی عقب افتاده، می تواند خودش را حتی تا پله هفتم هم بالا بكشد. در اصفهان نیز دیگر مربی جوان ایرانی یعنی یحیی گل محمدی همچنان عملكرد خوبی دارد. ذوبی ها نیم فصل نخست را روی پله سوم به پایان بردند تا مدعی جدی قهرمانی باشند؛ بر خلاف سپاهان كه فعلا حتی با تغییر مربی و استخدام استیماچ به جای فركی هم نتوانسته از بحران فاصله بگیرد.


منبع : فوتبال