تبیان، دستیار زندگی
مثل این می ماند که کتابی را ما بنویسیم و همه زحمات و مشقاتش بر دوش ما باشد و نهایتا به اسم کسی دیگر که طراحی جلد روی آن را انجام داده تمام شود و همه سود حاصل از فروش کتاب نصیب او شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا تعالی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویترین کالا با بسته بندی خارجی

مثل این می ماند که کتابی را ما بنویسیم و همه زحمات و مشقاتش بر دوش ما باشد و نهایتا به اسم کسی دیگر که طراحی جلد روی آن را انجام داده تمام شود و همه سود حاصل از فروش کتاب نصیب او شود...

زهرا تعالی-بخش اقتصاد تبیان
فروشگاه

بله صنعت بسته بندی کالاها و محصولات را می گویم که با وجود اینکه بعد از کیفیت کالا از درجه بالای اهمیت برخوردار است ولی متاسفانه در کشور ما بهایی نزدیک به صفر دارد و همه فعالان صنعت تجارت و اقتصاد که به چگونگی شناساندن محصولات مورد نظر از طرق مختلف تبلیغ توجه می کنند، از شکل و ظاهر ارائه آن به مصرف کننده تا حدی غافل مانده اند. در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا تجارت از مبنایی علمی برخوردار است. به این معنا که موفقیت در تجارت به آسانی قابل دستیابی نیست مگر با کمک علم اقتصاد، با چاشنی روانشناسی فرهنگی.
شاید ابتدا اینطور به نظر برسد که اقتصاد و تجارت و موارد این چنینی چه ارتباطی با روانشناسی دارد، ولی اگر کمی دقیق تر موضوع را بررسی کنیم خواهیم یافت که در هر زمینه ای از موضوعات مربوط به انسان که با روح و روان او رابطه داشته باشد نمی توان از معجزه علم روانشناسی غافل شد چرا که انسان ها چه بخواهند و چه نخواهند و چه بدانند یا ندانند قبل از اینکه کیفیت و محتوای هر امری آنها را ترغیب و جذب کند، شکل ظاهری و نحوه ارائه اش آنها را متمایل به خرید یا استفاده می کند.

اولین آیتمی که یک خریدار در خرید کالا یا محصول مورد نظر خود به آن توجه می کند و او را ترغیب به خرید می کند، شکل ظاهری و تنوع بسته بندی آن نسبت به شرکتهای تولیدکننده دیگر است. به عبارتی شرکتی که پس از تولید محصول با کیفیت آن را در یک قالب زیبا و شیک به مصرف کننده ارائه می کند، می تواند از افزایش مشتریان خود در بازار داخلی و در صورت صادرات آن در بازار خارجی- اطمینان داشته باشد

در صنعت تولید اینکه ما از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت در تولید کالاها و محصولات استفاده کنیم و یا برای شناساندن محصول مورد نظر در بازاهای داخلی و گاها خارجی  تلاش کنیم و از تخصص بهترین و خبره ترین بازاریاب ها برای ایجاد بازار آن محصول استفاده کنیم، امری بس مهم و حیاتی برای دوام آن صنعت و افزایش اعتبار تولید کننده آن است ولی آیا تضمین این امور به تنهایی برای موفقیت در تولید برای یک تولیدکننده سرشناس کافی است؟   آیا اینکه جنس و متریال یک محصول خوب و استاندارد باشد برای بدست آوردن بازارهای داخلی و خارجی و شناخته شدن برند آن و تثبیتش در خیل عظیم نام ها و برندهای معتبر تجاری دنیا اکتفا می کند؟

نتایج تحقیقاتی که در زمینه راههای موفقیت در بازارهای داخلی و خارجی انجام می شود، خود گویای اهمیت چگونگی فرم و قالب ارائه محصول نهایی تولید شده به مصرف کننده می باشد. چراکه اولین آیتمی که یک خریدار در خرید کالا یا محصول مورد نظر خود به آن توجه می کند و او را ترغیب به خرید می کند، شکل ظاهری و تنوع بسته بندی آن نسبت به شرکتهای تولیدکننده دیگر است. به عبارتی شرکتی که پس از تولید محصول با کیفیت آن را در یک قالب زیبا و شیک به مصرف کننده ارائه می کند، می تواند از افزایش مشتریان خود در بازار داخلی و در صورت صادرات آن در بازار خارجی- اطمینان داشته باشد.به همین دلیل علم روانشناسی که دقیقا با روح زیبایی دوستی  و زیبایی طلبی انسان سروکار دارد به این نکته اشاره دارد که چشم انسان که اولین کانال دریافت داده ها و انتقال آن به مغز برای پردازش و تبدیلش به اطلاعات جهت انجام انتخاب های مختلف در زندگی می باشد در ابتدا جذب ظاهر یک محصول می شود و سپس به دنبال کارایی آن می رود .

البته مسلما برخی  تولید کنندگان ما اهمیت این موضوع را درک کرده اند  چرا که محصولات خود را در خارج از ایران با تکنولوژی کشورهای غربی بسته بندی می کنند و نهایتا به اسم آنها تمام می شود نه تولید کننده ایرانی. کاری که در ایران هم با ارتقای دانش و تکنولوژی قابل دستیابی است و این یکی از عوامل مهم در موفقیت و پیشرفت تجارت است.  برای مثال در خبرها می بینیم که در صنعت کشاورزی، کارشناسان یکی از دلایل کم شدن تولیدات کشاورزی را نبود فرآوری و بسته بندی مناسب می دانند و این موضوع در سطح کلان آسیبی جدی به صنعت کشاورزی که در دنیا به عنوان صنعتی مهم و اساسی در توسعه کشورها عنوان شده، می رساند.در صنایع دیگر هم وخامت اوضاع کمتر از بخش کشاورزی نیست و  مهم ترین علت هم همان مسئله نبود برخی تکنولوژی های مدرن و همچنین هزینه های بالای این بسته بندی ها برای تولید کننده است که در نهایت افزایش ارزش افزوده محصول است که به بالا رفتن قیمت نهایی منجر میشود و  مسلما هر تولید کننده ای زیر بار این هزینه های گزاف نمی رود.

چه بسا که عده ای از آنها هم معتقدند اینها یک هزینه اضافی است و در افزایش فروش تاثیر چندانی نخواهد داشت، در صورتی که همه کارشناسان و حتی عامه مردم این را می دانند فرم و شکل ظاهری و کیفیت محصولات با هم و در کنار هم مفید و ارزشمند و کارآمد است و هر یک به تنهایی در کوتاه مدت سبب کاهش بازار فروش آن محصول می شود. به هر حال در کشور ما چیزی که بیش از همه صنعت ما را آسیب پذیر کرده شاید عدم توجه به همه ابعاد و جنبه های تولید است. به عبارتی برخی تولیدکنندگان همه تمرکزشان را میگذارند روی استفاده از مواد اولیه مرغوب و استفاده از کارشناسان خبره و رعایت استانداردهای تولید و همچنین مکانیزه کردن فرایند تولید جهت افزایش سطح سلامت و بهداشت محصول، و از مسئله چگونگی بسته بندی و ارائه این محصول با کیفیت غافل می شوند و اهمیتی را که باید قائل نمی شوند.

برخی تولید کنندگان ما اهمیت این موضوع را درک کرده اند  چرا که محصولات خود را در خارج از ایران با تکنولوژی کشورهای غربی بسته بندی می کنند و نهایتا به اسم آنها تمام می شود نه تولید کننده ایرانی. کاری که در ایران هم با ارتقای دانش و تکنولوژی قابل دستیابی است و این یکی از عوامل مهم در موفقیت و پیشرفت تجارت است

در این میان عده ای به اهمیت این موضوع پی برده اند و متاسفانه محصولاتی با کیفیت پایین را در بسته بندی های زیبا و جذاب ارائه می دهند و فروش خود را ارتقا می دهند که در هر دو وضعیت امیدی به موفقیت بلند مدت نیست چرا که خریدار در حالت اول جذب محصول نمی شود چون چشم نواز و جذاب نیست و در حالت دوم که بسته بندی خوبی دارد محصولی با کیفیت پایین را خریداری کرده است که باز هم رضایتی حاصل نمی شود و عدم کیفیت محصول او را از خرید مجدد باز می دارد.در واقع می توان گفت تک بعدی عمل کردن در هر عرصه ای در یک پروسه زمانی کوتاه سبب شکست نسبی در آن عرصه می شود و شاید بتوان گفت بهترین راه پیشرفت و موفقیت در هر امری توجه به همه جوانب موضوع و ارتقای هم سطح و همه جنبه های آن است و نه صرفاً تمرکز روی یکی از آنها. که اگر چنین باشد می توان به جرات گفت با وجود نعمت های بی شماری که به لطف پروردگار در کشور ما وجود دارد می توانیم به راحتی با کمی دقت نظر و توجه به علایق و پسندهای مشتریان هر محصولی و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در جهت افزایش کیفیت بسته بندی استفاده کنیم تا چیزی از ارزش خود محصول کاسته نشود.