تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته یكی از تیره ترین روزهای امسال از نظر آلودگی هوا بود .آلودگی هوا در تهران به آماده باش اورژانس، تشكیل كمیته اضطرار، تعطیلی مدارس و ممنوعیت فروش روزانه طرح زوج و فرد منجر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهکار اساسی مسئولین "تعطیلی مدارس"!

روز گذشته یكی از تیره ترین روزهای امسال از نظر آلودگی هوا بود .آلودگی هوا در تهران به آماده باش اورژانس، تشكیل كمیته اضطرار، تعطیلی مدارس و ممنوعیت فروش روزانه طرح زوج و فرد منجر شد.

فرآوری: ه-هدایتی-بخش اجتماعی تبیان
الودگی هوا ، مدارس

روز گذشته یكی از تیره ترین روزهای امسال از نظر آلودگی هوا بود. علاوه بر تداوم آلودگی هوا در تهران، چندین شهر كوچك و بزرگ دیگر نیز درگیر معضل آلودگی بودند. آلودگی هوا در تهران به آماده باش اورژانس، تشكیل كمیته اضطرار، تعطیلی مدارس و ممنوعیت فروش روزانه طرح زوج و فرد منجر شد.
 با آغاز فصل سرد و پایین آمدن دما پدیده وارونگی یا اینورژن در هوای شهرها به ویژه تهران به شكل آلودگی هوا خودنمایی می كند. از ابتدای سال جاری تاكنون، تهران 30 روز هوای ناسالم داشته است در صورتی كه تهرانی ها در مدت مشابه سال 93 فقط 13 روز هوای ناسالم را تجربه كرده اند. هوای تهران با افزایش 3/2 برابری آلودگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه است.

تمام مدارس و مهدكودك های تهران فقط امروز تعطیل است

صبح روز گذشته اسفندیار چهاربند، مدیركل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: تمام مدارس تهران یكشنبه و دوشنبه تعطیل است كه بلافاصله مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش این خبر را تكذیب كرد و گفت: مدارس فقط یكشنبه تعطیل است. همچنین ، میرشاه ولد، مدیركل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی كشور در پی آلودگی هوا از تعطیلی
مهدهای كودك شهرهای تهران، ری و اسلامشهر خبر داد.

تشكیل جلسه كمیته اضطرار

مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران از تشكیل جلسه كمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا خبر داد. محمد هادی حیدرزاده گفت: از آنجا كه شاخص كیفیت هوا روز جمعه ۱۲۵ و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت و همچنین گزارش های هواشناسی بر تداوم این روند تا اواسط هفته دلالت می كرد كمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا صبح شنبه تشكیل جلسه می دهد.

مركز و جنوب تهران، آلوده ترین نقاط پایتخت

خسرو صادق نیت، رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت نیز گفت: در حال حاضر در اغلب مناطق تهران وضعیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد، اما در برخی نقاط شهر به ویژه در مناطق اطراف پارك شكوفه، مركز تهران، حوالی میدان انقلاب، جنوب شهر و شهرری مناطقی هستند كه آلودگی شان بیشتر از سایر نقاط است.

خط و نشان پلیس برای متخلفان

80 درصد آلودگی هوای تهران و کلانشهرهای دیگر به وسائل نقلیه موتوری مربوط است؛ به تاکسی ها، اتوبوس ها، مینی بوس ها، ون ها، خودروهای سواری و موتورسیکلت ها؛ این حقیقت بارها و بارها از زبان مسئولان تکرار شده است. اینها منابع متحرک آلاینده هواست که خیلی هایشان ککشان نمی گزد اگر دود کنند و منواکسیدکربن و ذرات معلق را از خروجی اگزوز خود به حلق مردم بریزند .
اما پلیس گویا برنامه ای دارد که متخلفان را از این لاک بی اعتنایی خارج می کند؛ برنامه ای که اگر سفت و سخت اجرا شود نتیجه خوبی خواهد داشت.برنامه پلیس که سرهنگ مراد مرادی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور فاتب (فرماندهی انتظامی تهران بزرگ)  آن را تشریح کرد، این است که برای رانندگان خودروهای بدون معاینه فنی برگه جریمه 20 هزار تومانی و برای خودروهای دودزا برگه جریمه 30 هزار تومانی صادر کند، ضمن این که وسایل نقلیه دودزا را فک پلاک کرده و با پلاک تعمیری به تعمیرگاه های مجاز هدایت کند .
پلیس برخورد با این دو گروه از رانندگان را سفت و سخت پیگیری می کند، چون گروهی ازمسئولان به این باور رسیده اند که الزام راننده ها به داشتن برگه معاینه فنی از فرهنگ سازی گذشته و تنها راه مجاب کردن مردم اعمال قانون ازسوی پلیس است.

قانون هایی که اجرا نمی شود

شاید خیلی ها فکر کنند که در کشور، برنامه یا قانونی برای آلودگی هوا وجود ندارد و چاره اندیشی برای آلودگی هوای شهر نشده است. این درحالی است که نگاهی به قوانین مصوب در کشور، گویای آن است که به کرات، قوانین مرتبط با آلود گی هوای شهر مصوب شده که مهم ترین آن، قانون جامع کاهش آلودگی هوای تهران است. اما نکته حائز اهمیت، به اجرا نرسیدن قوانین و طرح هایی است که به دفعات عنوان شده و مسئولان، جدیتی در اجرای آن ندارند . اکنون، این انتظار حداقلی وجود دارد که با توجه به آلودگی در حد انفجار شهر تهران و برخی د یگر از کلانشهرهای کشور، عزمی جدی و برنامه ریزی گسترده و حساب شده از سوی دستگاه های دولتی و غیر دولتی مشاهده شود ، که متاسفانه نگاه اولیه به پرونده قطور مبارزه با آلودگی هوای تهران نشان می دهد که راهکارهای ریشه ای (همچون اجرای ماده ۶۲ برنامه چهارم توسعه) مغفول مانده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته و در عوض در شرایط بحرانی تلاش شده تا راهکارهای گذرا مورد توجه قرار گیرد . در این میان تمسک جستن به راهکارهای تخیلی همچون آب پاشی شهر تهران ٓ که در دولت قبل مطرح شد ٓ و یا طرح های زمین مانده زیست محیطی همچون «نمکی بر زخم» است. واقعا درد دارد که مسئولان دولتی و شهری و سازمان محیط زیست و پتروشیمی و خودروساز ها و متولیان حمل و نقل عمومی و... در طول ۱۰ سالی که از تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوا می گذرد کار مفیدی در این خصوص انجام نداده اند و حالا بعد از این همه سال رخوت و بی توجهی، باز هم به جای آنکه سراغ راهکارهای اساسی بروند ، همچنان تعطیلی چاره آلود گی هوای شهر است.


منابع : فرهنگ نیوز - آرمان / قانون