تبیان، دستیار زندگی

آنقدر خسته‌اید که حتی نمی‌توانید حرف بزنید

تصور کنید آنقدر احساس خستگی و خواب آلودگی دارید که حتی نمی‌توانید از رختخوابتان جدا شوید، چه برسد به اینکه بخواهید سر کار یا کلاس درس بروید. افراد دچار سندروم خستگی مزمن احساس خستگی شدید بدنی، به همراه درد معده و مفاصل را تحمل می‌کنند و حتی قادر به حرف زدن هم نیستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خستگی مزمن، خستگی،

این بیماری اغلب ناتوان کننده است

سندرم خستگی مزمن نوعی بیماری است که فرد به علت عدم وجود انرژی کافی، قادر به انجام فعالیت‌های خود نمی‌باشد. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، قادر به حفظ تعادل خود و انجام کارهای روزمره و عادی نمی‌باشند و حدود 25 درصد از این افراد تقریبا در خانه بستری هستند و تا مدت‌های طولانی، گاها دو سال قادر به بیرن رفتن از خانه نمی‌باشند، چون توانایی راه رفتن و یا رانندگی کردن را ندارند.

تقریبا 84 درصد افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از وجود آن بی خبرند و یا اینکه بیماری آن ها چیز دیگری تشخیص داده شده است

 

خستگی، تنها مسئله نیست

به غیر از خستگی مزمن، دردهای شدید بدنی و کاهش قدرت ادراک نیز از نشانه‌ها و عوارض این بیماری محسوب می‌شوند.

افراد مبتلا عمدتا از مشکلات شناختی و کاهش قدرت حافظه نیز رنج می برند و گاهی حتی نمی‌توانند به درستی یک جمله را بیان کنند و یا بخوانند. مشکلات خواب و مشکلات قلبی نیز از دیگر علایم و نشانه‌های این بیماری آزار دهنده هستند.

تشخیص این بیماری مشکل است

تشخیص این سندروم برای پزشکان کار دشواری ست و به علت وجود شباهت بین علایم این بیماری با بیماری‌های روماتوئید آرتریت و فیبرومیالژی به سختی می‌توان این سه را تفکیک کرد.
بنابراین پزشکان برای تشخیص دقیق این بیماری ، بیمار مشکوک را تا حدود شش ماه از نظر میزان توانایی بدنی زیر نظر می گیرند. پس از گذشت شش ماه علائمی مانند درد های معده و دل درد، مشکلات خواب و درد مفاصل و غیره بررسی می‌شود.

بسیاری از افراد مبتلا از وجود آن بی خبرند

تقریبا 84 درصد افرادی که به این بیماری مبتلا هستند از وجود آن بی‌خبرند و یا اینکه بیماری آن‌ها چیز دیگری تشخیص داده شده است. سن 33 سالگی متوسط سنی است که بیماری بروز پیدا می‌کند و به نظر می‌رسد زنان بیش از مردان با این مشکل مواجه می‌شوند.

سندروم خستگی با التهابات بدنی در ارتباط است

به نظر می‌رسد در مورد این بیماری انجام کارهای ساده‌ای نظیر راه رفتن در خانه سبب التهاب‌هایی در بدن می‌شود که در پی این، پاسخ‌های التهابی شخص، ناتوان و بی‌رمق می‌شود.

این بیماری با یک عفونت آغاز می‌شود

عفونت‌های ویروسی مثل مونونوکلئوز دلیل ابتلا به سندروم خستگی مزمن هستند. بسیاری از افراد مبتلا در ابتدا علایمی مانند سرماخوردگی دارند که روز به روز شدیدتر و بدتر می‌شود و سبب ناتوانی تدریجی و مزمن فرد می گردد.

این سندروم خود به خود رفع می‌شود

سندروم خستگی مزمن در برخی افراد به طور خود به خودی ریشه کن می‌شود و فرد به زندگی عادی خود برمی‌گردد.

راه‌های درمانی وجود دارد

برای این بیماری داروهایی وجود دارد که متاسفانه هیچ کدام مورد تایید سازمان جهانی غذا و دارو نیستند. اما به نظر می‌رسد برخی داروهای ضد ویروسی بتوانند در آینده به کمک این بیماران بیاید.


 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.