تبیان، دستیار زندگی
در روزهایی که تلویزیون مجریان محبوبش را خواسته یا ناخواسته کنار گذاشته ، رضا رشیدپور با تاک شوهای خود در اینترنت دنبال رفع عطش علاقه ذاتی مردم به گفت و گوهای داغ است. او خوب می داند که اگر سوژه اش جذاب باشد، می تواند خیلی ها را با خود و برنامه «دید در شب»
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا رشیدپور مجری خوبی است؟

در روزهایی که تلویزیون مجریان محبوبش را خواسته یا ناخواسته کنار گذاشته ، رضا رشیدپور با تاک شوهای خود در اینترنت دنبال رفع عطش علاقه ذاتی مردم به گفت و گوهای داغ است. او خوب می داند که اگر سوژه اش جذاب باشد، می تواند خیلی ها را با خود و برنامه «دید در شب» همراه کند. با این حال یک سوال مطرح است: آیا رشیدپور مجری خوبی است؟

احمد رنجبر -بخش سینما و تلویزیون تبیان
رشیدپور

زمینه کنکاش در عیار رشیدپور، گفت و گوی آخر او با شهرام جزایری است؛ جایی که حربه های مجری در مقابله با حریف به سنگ خورد... .
رضا رشیدپور مثل خیلی از مجریان می توانست به برنامه های صبحگاهی رضا بدهد و در پله اول بماند. جاه طلبی های ستودنی اش اما باعث شد خیلی زود سراغ تاك شوهایی برود كه شهرتش را میان انبوه مخاطبان تضمین كند. او با سری برنامه های شیشه ای با دعوت از سلبرتی ها نشان داد جاه طلبی اش محدود به گفت و گو با چهره های دم دستی و راحت الوصول نیست. برای همین سراغ آن ها رفت كه براحتی در تلویزیون حاضر نمی شوند و مدیران سیما هم به آسانی برگه حضورشان در جام جم را امضا نمی كنند. رشیدپور با آوردن محمد رضا گلزار ، بهرام رادان ،مهران مدیری ، تهمینه میلانی ، باران کوثری ، مریلا زارعی ، شهاب حسینی و ...  به برنامه قدرتش را به رخ كشید و راه را بر مخالفان كه معتقد بودند گفت و گوهایش خام و خالی از چالش است ،بست. حالا با فاصله حدودا ده ساله می توان پی به اهمیت جاه طبی او برد. به غیر از برنامه تخصصی «هفت» برنامه سازان دیگر نتوانستند این چهره ها را روی آنتن زنده بیاورند. این در حالی است که برای مردم در همه جای دنیا همیشه سلبرتی ها و گفت و گوهای تلویزیونی با آن ها جذاب بود.

رضا رشیدپور اگر یك طرف هارد تاك می نشیند باید آداب این نوع گفت و گوها را بلد باشد تا مثلا در برابر قدرت شهرام جزایری در نهایت از در مصالحه وارد نشود و بر اعتبارش خدشه بیندازد.

رضا رشیدپور یک ویژگی بارز دارد؛ او سعی كرده پیش از آن كه سوژه را شكار كند، سلیقه عامه مخاطب را ملاك قرار دهد. از این رو سراغ كسانی می رود كه ذاتا آدم های چالش برانگیزی هستند و حرف های شان به خوی خود برنامه را داغ و مخاطب را میخكوب می كند. آمدن محمد رضا گلزار به یك برنامه تلویزیونی ابتدا به ساكن جذاب است ، بقیه به توان مجری بر می گردد. او در این مسیر آن قدر قدرتمند و معتبر شده بود که هر شب یک چهره را روی آنتن زنده بیاورد و هر سوالی بخواهد بپرسید.
به یک باره اما سدی مقابل مسیر حرکت خود دید و رویه اش از نظر مدیران تلویزیون بی اهیمت انگاشته شد. او تغییر جهت داد و سراغ مسیرهای دیگر رفت از از سردبیری روزنامه گرفته تا اجرا در ماهواره و شبكه خانگی و کارگردانی برنامه طنز «عینك آفتابی». هیچ کدام اما برایش آورده ای نداشتند و شکست پشت شکست در کارنامه اش ثبت شد.
وقتی دید ایده اش برای انجام هارد تاك شوها در لایبرینت افكار مختلف مدیران تلویزیون، ابتر می ماند، به اینترنت رجوع كرد تا گام در مسیر اصلی خود یعنی اجرای تاک شو بگذارد. این بار هم حواسش به اطراف بوده و سعی كرده سوژه ها را میان آدم هایی برگزیند كه ارتباط پررنگی با سلیقه عمومی دارند؛ حالا می خواهد به وَر پرحاشیه افكار عمومی تنه بزند یا منطبق بر خواست شیك و باكلاس شان باشد.
حالا رضا رشیدپور در برنامه «دید در شب» محدودیت تلویزیون را ندارد؛ می تواند راحت تر بپرسد و بی پروا جواب بگیرد. با این حال همچنان می توان سایه محافظه كاری ته نشین شده در او را به وضوح دید.

رشیدپور

این خصلت اما همه اش به «روحیه احتیاط» برنمی گردد. رشیدپور هیچ گاه مجری شش دانگی نبوده و اجرایش بسته به قدرت و ضعف مهمان نوسان دارد. برنامه آخر رشید پور بهترین وسیله است برای محك واقعی این مجری . او با دعوت از شهرام جزایری صید بزرگش را به رخ كشید اما از همان ابتدا استرس مواجه با مهمان در چهره ، بیان و رفتارش مشهود بود. نتیجه هم چیزی فراتر از اطلاعات موجود درباره جزایری كه درسانه ها موجود است، نشد. این مواجهه ، خاطره گفت و گوی های تلویزیونی رشیدپور با گلزار و رادان ،درویش و حسینی را زنده می كند. جایی كه مجری در برابر گارد بسته و حاضرجوابی های مهمان كم می آورد، آب دهان قورت می داد و با لبخندهای تصنعی دنبال فرار از مهلكه بود. رشیدپور اگر یك طرف هارد تاك می نشیند باید آداب این نوع گفت و گوها را بلد باشد تا مثلا در برابر قدرت شهرام جزایری در نهایت از در مصالحه وارد نشود و بر اعتبارش خدشه بیندازد.     
شهرام جزایری همیشه نامی جذاب برای رسانه ها بوده . رسانه ها می دانند این نام ذهن مخاطب را قلقلك می دهد و خوراك خوبی برای افكار عمومی حتی بعد از 13 سال است. رشید پور با علم به همین جذابیت سراغ او رفت تا گفت و گویی بی پرده با جزایری انجام دهد. گارد بسته شهرام جزایری و عدم توانایی مجری اما باعث شد نتیجه چیزی فرارتر از اطلاعاتی كه از جزایری در سایت ها موجود است نشود. کار تا جایی پیش رفت که جزایری به مجری کنایه زد که «احساس می كنم یك سری سوال داری می ترسی بپرسی استرس داری،سوالت را بكن.» رشید پور كه به وضوح كم آورده بود در پایان برنامه به كارهای خیریه جزایزی اشاره می كرد كه او حرفش را برید و گفت : «كارهایی كه كرده ام وظیفه بوده و نیاز به تكرار نیست .» بعد هم به عقب نشینی رشیدپور از موضعش اشاره كرد و گفت كه شكست خورده.
تقابل این گفت و گو با مصاحبه هفته پیش ،عیار واقعی رشیدپور را نمایان می کند. او بی رحمانه سحر قریشی را گوشه رینگ قرار داد و با استفاده از ضعف مفرط مهمان، گفت و گو را به نفع خود مصادره کرد این بار اما معلوم شد که رشیدپور همچنان در برابر حریفان گردن گلفت، کاستی های فراوان دارد و مجری شش دانگی نیست.